AI w czołówce najlepszych graczy StarCraft 2

Sztuczna inteligencja AlphaStar ma na swoim koncie kolejny sukces w grze StarCraft II. Dzieło należącego do firmy Google zespołu DeepMind zdołało dobić do najwyższej rangi w strategii Blizzarda, tym samym deklasując 99,8% graczy.

Jakub Błażewicz

AI w czołówce najlepszych graczy StarCraft 2.
AI w czołówce najlepszych graczy StarCraft 2.

Pisaliśmy już o starciach sztucznej inteligencji AlphaStar z profesjonalnymi graczami StarCrafta II, zakończonych miażdżącymi zwycięstwami programu. Dziś, wiele miesięcy później, zespół DeepMind firmy Google pochwalił się kolejnym sukcesem (via The Guardian). W ciągu 44 dni AlphaStar udało się osiągnąć najwyższą możliwą rangę w drugiej odsłonie serii StarCraft, zarezerwowaną dla 200 najlepszych graczy z danego regionu. Tym samym SI przebiło 99,8% użytkowników rywalizujących w tej strategii.

SI dominujące profesjonalnych graczy w RTS-ach? Angielskie „new meta” nabiera nowego znaczenia. - AI w czołówce najlepszych graczy StarCraft 2 - wiadomość - 2019-10-31
SI dominujące profesjonalnych graczy w RTS-ach? Angielskie „new meta” nabiera nowego znaczenia.

Należy zaznaczyć, że sukces ten nie wynika z oszukiwania przez maszynę. Przeciwnie, zespół DeepMind zdecydował się ograniczyć prędkość reakcji AlphaStar, by była zbliżona do możliwości profesjonalnych graczy (do 22 akcji na 5 sekund). Miało to na celu wymuszenie na SI wygrywania dzięki strategii, a nie nadludzko szybkiemu podejmowaniu decyzji. Co więcej, tym razem komputer nie widział całej mapy naraz, jak miało to miejsce w potyczkach z zawodnikami Team Liquid. Zamiast tego sztuczna inteligencja musiała poruszać kamerą, tak jak robią to prawdziwi gracze. Dzięki temu AlphaStar dysponowało de facto identycznymi zdolnościami oraz informacjami, co ludzcy zawodnicy.

Twórcy AlphaStar nieco przytemperowali sztuczną inteligencję od czasu starcia z Team Liquid. - AI w czołówce najlepszych graczy StarCraft 2 - wiadomość - 2019-10-31
Twórcy AlphaStar nieco przytemperowali sztuczną inteligencję od czasu starcia z Team Liquid.

Pewne zmiany zaszły też w systemie uczenia się, stanowiącym serce SI. Dla przypomnienia – AlphaStar najpierw obserwowało powtórki z profesjonalnych meczów w StarCrafcie II. Następnie program dzielił się na tzw. agentów, którzy grali przeciwko sobie, co pozwalało na zdobycie doświadczenia wartego kilkuset lat ciągłej rozgrywki. O ile jednak wcześniej komputer miał opanowanych jedynie Protossów, tak teraz SI korzysta z trzech pojedynczych sieci neuronowych, odpowiedzialnych za każdą z grywalnych ras. Ponadto zmodyfikowano nieco sam sposób „treningu”. Obok zwykłych agentów nastawionych na ogólne wygrywanie wprowadzono agentów pomocniczych, których zadaniem jest wyłapywanie dziur w strategii swoich „partnerów”.

Starcia „człowiek kontra komputer w grach” nie są niczym nowym, a pierwsze zwycięstwo SI przeciwko profesjonalnemu graczowi odnotowano na długo przed pamiętnym meczem Deep Blue z Garrim Kasparowem w 1997 roku. O ile jednak trudno odmówić szachom skomplikowania, to wciąż nic w porównaniu z liczbą możliwych działań w RTS-ach. Zwłaszcza takich jak StarCraft, których asymetryczne frakcje wymagają zupełnie odmiennych strategii w graniu tak nimi, jak i przeciwko nim. Jeśli dodamy do tego wiele innych doniesień z ostatnich lat, nie ulega wątpliwości, że prace nad sztuczną inteligencją nabrały tempa. Pytanie tylko, czy to rzeczywiście dobrze, czy też – jak chcą niektórzy – właśnie tworzymy podwaliny pod kolejny postapokaliptyczny scenariusz?

Koniec jest bliski? - AI w czołówce najlepszych graczy StarCraft 2 - wiadomość - 2019-10-31
Koniec jest bliski?
StarCraft II: Wings of Liberty

StarCraft II: Wings of Liberty

PC
po premierze

Data wydania: 27 lipca 2010

Informacje o Grze
8.6

GRYOnline

8.8

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

11

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2019-10-31
14:24

zanonimizowany1290435 Pretorianin

@siera97 no to następny krok połączenie ludzkości z si ewolucja coś pokroju syntetyków z supreme commander.

Komentarz: zanonimizowany1290435
2019-10-31
14:40

blastula Generał

blastula

Zabawne, że coś co wydawało sie kompletną fantazją jeszcze tak niedawno staje sie prawdą na naszych oczach.
Chciałbym zaznaczyć że nigdy nie występowałem przeciwko wspaniałemu reżimowi AI, a osobniki ludzkie mogą być efektywnie wykorzystywane w rolach propagandowych. Jestem gotowy pełnić taką funkcję w zamian za wygody doczesne.

Komentarz: blastula
2019-10-31
15:24

zanonimizowany1014334 Generał

Ja tam ludzkości żałować nie będę

Komentarz: zanonimizowany1014334
2019-10-31
15:44

Dzienciou Generał

Dzienciou

AlphaStar w Starcraft'cie robi gigantyczne wrażenie. Możliwości w rozgrywce są ogromne i SI sobie rewelacyjnie z nimi radzi. Natomiast jak się poogląda mecze to mimo wszystko widać, że Si jednak trochę korzysta ze swojego cyfrowego rodowodu. Ja wiem, że obniżyli liczbę klików ale dalej widać po ilości meczów, klikach w krawędzie ekranu, kosmiczne mikro dla każdej jednostki brak missclick'ów czy idealny timing. Także ten....

Komentarz: Dzienciou
2019-11-01
11:03

Krieggg Pretorianin

To nie jest AI tylko maszynowe dzialanie proceduralne bez zastanowienia. O przelomie mozna by mowic gdyby komp kreatywnie tworzyl nowe straty, dyktowal nowa mete i byl nieprzewidywalny. Gdyby nie perfekcyjne mikro/makro i czasy reakcji to nie mialby startu do byle lepszego gracza. Star jest gra gdzie w 99% przypadkow wygrywa sie nie dzieki strategi ale lepszej mechanice. W jedynce bylo to lepiej widac bo gra byla znacznie trudniejsza mechanicznie wiec dochodzilo do absurdow gdzie gracze osiagali taki poziom micro/makro ze mieli wywalone w to co robi przeciwnik i czy robi idealna kontre na to co sami robia. Maszyna robi dokladnie to samo. Taki Flash z ery broodwara do kwadratu.

Komentarz: Krieggg

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl