Wiedźmin 3 - mod z AI czytającym dialogi zaniepokoił aktorów

Za sprawą moda A Night to Remember do Wiedźmina 3 i artykułu Input Mag głośno zrobiło się o wykorzystywaniu AI do tworzenia dialogów audio. Wielu aktorów jest zaniepokojonych tymi technologiami.

Adrian Werner

Wiedźmin 3 - mod z AI czytającym dialogi zaniepokoił aktorów.
Wiedźmin 3 - mod z AI czytającym dialogi zaniepokoił aktorów.
W SKRÓCIE:
  • mod A Night to Remember do Wiedźmina 3 wykorzystał AI do podrobienia głosów z gry,
  • aktorzy boją się, że takie rozwiązania mocno zaszkodzą ich profesji,
  • większość z nich zgadza się jednak, że nie da się nic z tym zrobić.

W kwietniu ukazał się projekt A Night to Remember. To rzadki przypadek modyfikacji do gry The Witcher 3: Wild Hunt, która dodaje nową, obszerną przygodę dla pojedynczego gracza. Projekt cechuje wysoka jakość wykonania, co obejmuje również liczne nowe dialogi audio. Sposób, w jaki je stworzono wywołał jednak lekkie kontrowersje. Twórca moda, nikich340, wykorzystał bowiem algorytmy AI programu CyberVoice, które po analizie oryginalnych nagrań z podstawowej wersji gry były w stanie skutecznie podrobić głosy profesjonalnych aktorów znanych z Dzikiego gonu.

Możliwości tej aplikacji są imponujące. W modzie po samym głosie nie jest łatwo poznać, które kwestie Geralta naprawdę nagrał aktor Doug Cockle, a za które odpowiada syntezator mowy CyberVoice. Nietrudno zrozumieć, dlaczego taka technologia wywołuje kontrowersje. Negatywnie o niej wypowiedział się Jay Britton, czyli aktor, którego głos mogliśmy usłyszeć w takich produkcjach, jak Frostpunk, Divinity: Original Sin II czy Elite: Dangerous. Stwierdził on, że korzystanie z takich syntezatorów mowy jest złym pomysłem, gdyż ograniczanie ludzkiego udziału może pozbawić gry duszy. Ten komentarz po raz pierwszy został opublikowany w kwietniu i nie wywołał dużo zamieszania, ale niedawno musiał wypłynął na powierzchnię, gdyż aktor poskarżył się dzisiaj na Twitterze, że jego opinia wywołała wściekłość u wielu graczy.

Temat powrócił teraz na tapet głównie dzięki artkułowi magazynu Input Mag. Redaktorzy uzyskali komentarze od aktorów i ludzi z branży. W większości są one pełne obaw i wątpliwości. Nie dotyczą one tylko wspomnianego moda, ale ogólnie tego rodzaju technologii. Kilka miesięcy temu głośno było o studiu Obsidian, które w produkcji The Outer Worlds pomagało sobie programami firmy Sonatic generującymi głosy przy pomocy AI.

Natalie Winter, której głos mogliśmy usłyszeć m.in. w Assassin’s Creed: Valhalla, obawia się, że wkrótce technologie tego typu osiągną na tyle zaawansowany poziom, że aktorzy będą mieli znacznie mniej okazji do pracy. Artykuł Input Mag podnosi także inny problem. AI może zostać wykorzystana do produkowania obraźliwych treści, których sami artyści nigdy by nie wypowiedzieli.

Redaktorzy poprosili także o komentarz SAG-AFTRA, czyli związek zawodowy aktorów. Jego przedstawiciel stwierdził, że prawo nie pozwala na używanie głosów artystów bez ich zgody. Nawet jeśli ktoś nagrał jakieś kwestie do danej gry, to studio deweloperskie nie może potem samowolnie wykorzystać tych zapisów do wygenerowania nowych dialogów.

Artykuł podnosi jednak również kwestię potencjalnych korzyści. Takie technologie otwierają bowiem dodatkowe możliwości zarobku dla aktorów, którzy mogliby jedynie udzielać licencji na swój głos zamiast nagrywać samodzielnie każde zdanie. W przypadku moda autor był w stanie stworzyć kopie głosu Geralta tylko dlatego, że to amatorski, niekomercyjny projekt. Prezes odpowiedzialnej za program CyberVoice firmy Mind Simulation Lab zapewnił, że w przypadku komercyjnych produkcji AI kreuje głosy tylko tych aktorów, którzy wcześniej wyrazili na to zgodę i otrzymali odpowiednie wynagrodzenie.

Thomas Mitchells, który obecnie pracuje nad kwestiami audio w Baldur’s Gate 3, jest realistą. Twierdzi, że choć firmy pokroju Mind Simulation Lab i Sonatic oferują aktorom pewien poziom ochrony ich interesów, to zwykli użytkownicy wkrótce będą mogli tworzyć podobne rozwiązania sami w domu, za pomocą darmowych programów i nie da się tego powstrzymać.

Mitchells rozumie, dlaczego tego typu technologie mogą być bardzo atrakcyjne zwłaszcza dla małych deweloperów. Podkreśla jednak, że nic nie zastąpi prawdziwych aktorów. Ich kwestie brzmią bardziej naturalnie, a do tego bezcenne jest doświadczenie każdego z nich. Przypomniał słynną anegdotkę z produkcji ekranizacji Władcy pierścieni, kiedy to grający Sarumana Christopher Lee poprawił reżysera i wytłumaczył mu dokładnie, jak naprawdę brzmi człowiek, który zostaje dźgnięty w plecy. Lee dobrze znał ten dźwięk z własnych doświadczeń, gdyż był komandosem w czasie II wojny światowej.

Z kolei wspominana Natalie Winter podkreśla dużą rolę, jaką w aktorstwie głosowym odgrywa oddech, czego na razie systemy AI nie są w stanie naśladować. Mimo tych argumentów wszyscy wydają się przekonani, że te technologie zmienią branżę i nie da się powstrzymać ich powszechnego wykorzystywania przez deweloperów.

  1. New Quest - A Night to Remember - pobierz mod
  2. Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie
  3. Wiedźmin 3 Dziki Gon - poradnik do gry
The Witcher 3: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 19 maja 2015

Informacje o Grze
9.2

GRYOnline

9.5

Gracze

9.7

Steam

9.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

77

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2021-06-29
20:22

MadCatPL Legionista

👍

Jak automatyzacją niszczy się "zawody" czy jakąś tam pracę ludzi prostych że tak to ująć, zwykłych zjadaczy chleba to nikt nie ma problemu, często też stosowane przez nich metody i rozwiązania są później w tym celu wykorzystywane by zautomatyzować daną pracę i zwiększyć wydajność. Ale jak ktoś ruszy głos aktora czy kod programisty to już nielegal? Podwójne standardy, a lamenty nikogo nie powinny interesować.

Komentarz: MadCatPL
2021-06-29
22:09

Felipesku Konsul

Zdecydowanie nielegalnym powinno być kopiowanie cudzego głosu, co innego gdy ktoś sprzeda swój głos na potrzeby AI, wtedy spoko.

Dochód podstawowy będzie i tak wcześniej czy później, pytanie co ludzie będą robić jak już AI będzie robić za nich wszystko.

Osobiście muzykuję i gdyby AI zastąpiło wszystkich muzyków byłbym zdruzgotany bo co miałbym robić w życiu innego... nie mam innych pasji. Chciałbym dalej tworzyć muzykę tylko nie będzie miało to już wtedy celu, trochę to niepokojące.

Moim zdaniem skoro nie znamy rozwiązania danego problemu dla społeczeństwa, nie powinniśmy wprowadzać takich technologii, powinny one puki co być zakazane prawnie. Co innego gdyby taki muzyk sam chciał wykorzystać AI, a co innego gdy go się skreśli z życia zastępując AI.

Niestety żyjemy w utopii zwanej kapitalizmem i żadnej firmie patrzącej realistycznie nie zależy na jednostce, tu jest problem.

Komentarz: Felipesku
2021-06-29
23:09

mr. GRA Legionista

mr. GRA
😉

Ja po przeczytaniu troszkę dałem się ponieść fantazji - w tory takiej przyszłościowej „Utopii” - i dostrzegam w tym szanse uratowania wielu kreacji, które kontynuowane być nie mogły, bo aktor zachorował albo zmarł (kilka takich ulubionych mam).
Ale oczywiście, życie w naszym świecie Utopii się nie równa i pojawiają się „schody”. Odbiorcy mają różną przyswajalność połączeń głosu z postacią. Jak wyznaczyć granicę, w której dana kreacja jest uznawana za tą wartą zachowania przez sztuczną inteligencję? A może warto byłoby dać postać do obrobienia innemu aktorowi o podobnej barwie do poprzednika? (Zdarza się, że efekt końcowy również jest ciekawy).
Wątpliwość kolejna: jeśli taka technologia się upowszechni, to studia nagraniowe pewnie obrócą to na swoją korzyść. (Nie wiem…na przykład: „Mamy wykupione takie i takie próbki głosu, innych – nowych i ciekawych głosów - nie potrzebujemy). Rozbuchane ponad miarę cwaniactwo nikomu na dobre nie wyjdzie.
Życie ma jednak te różne nieprzewidywalne smaczki. Tutaj ktoś nie dojechał na nagrania, tu grafik się nie spiął, tu jakiś wypadek losowy, nagła śmierć aktora i coś się zmienia w początkowym planie…z takiej nieprzewidywalności życia też mogą wyjść „dobre bułeczki”, a dopracowując te wszystkie technologie troszkę się tego pozbawiamy.
Dobra rozkminka. Może warto być dobrej myśli…może te rozwiązania przyszłościowe nie będą takie straszne? Mamy jeszcze „troszkę” czasu, aby to przemyśleć ;)

Komentarz: mr. GRA
2021-06-29
23:41

Inquerion Generał

Według PPE, CDPR potwierdził, że next-genowy Wiedźmin 3 nie pojawi się na nadchodzącym WitcherConie (nowy konwent poświęcony światowi Wiedźmina, premiera 9 lipca)

https://www.ppe.pl/news/158943/wiedzmin-3-nextgen-nie-pojawi-sie-na-witchercon-cd-projekt-red-wydalo-oswiadczenie.html

Co do AI: cóż, postępu nie da się zatrzymać, a sci-fi z czasem będzie się stawało nam coraz bliższe i bardziej realne.

Komentarz: Inquerion
2021-06-30
04:41

Niemiec66 Pretorianin

Chcemy nie proceduralnych rozmów w grze, sandboxa z prawdziwego zdarzenia? W takim razie AI jest nie do uniknięcia. Swego czasu trafiłem na coś takiego. Prototyp prostej gry z tym co mogło by być w przyszłości, automatycznie generowana rozmowa z przypadkowym przechodniem.

https://youtu.be/xptRECNsZAs

Komentarz: Niemiec66

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl