Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 stycznia 2016, 16:46

autor: Janusz Guzowski

W zeszłym roku wydaliśmy 61 miliardów dolarów w dystrybucji cyfrowej

Padł rekord światowej sprzedaży gier w dystrybucji cyfrowej – w zeszłym roku użytkownicy wydali w ten sposób 61 miliardów dolarów. Największą popularnością cieszyły się produkcje pecetowe (z League of Legends na czele), ale tylko nieznacznie wyprzedzając tytuły mobilne (tutaj królowało Clash of Clans). Z kolei gry przeznaczone na konsole zanotowały duży wzrost.

Firma SuperData Research zajmująca się analizą rynku rozrywki elektronicznej opublikowała raport dotyczący sprzedaży gier w dystrybucji cyfrowej na świecie. Wynika z niego, że w zeszłym roku użytkownicy wydali w ten sposób 61 miliardów dolarów (ponad 250 miliardów złotych). Jest to najwyższa zanotowana dotąd wartość, większa o 8% od wyników uzyskanych w roku 2014.

W 2015 roku w dystrybucji cyfrowej największą popularnością cieszyły się gry pecetowe. Rynek ten wygenerował 32 miliardy dolarów przychodu. Mówimy tutaj jednak nie tylko o wysokobudżetowych produkcjach, ale też o mniejszych tytułach nastawionych na mikropłatności czy subskrypcje. Co ciekawe, jeśli chodzi o rynek PC, to najlepiej sprzedawały się gry działające w modelu free-to-play. Sama League of Legends, popularna MOBA wyprodukowana przez studio Riot Games wygenerowała 1,6 miliarda dolarów przychodu, blisko siedem razy więcej, niż jej największy konkurent – Dota 2. Są też pewne oznaki wyhamowania segmentu. Gry społecznościowe, takie jak Farmville, zanotowały nieznaczny spadek, podobnie jak produkcje oparte na subskrypcji, których przychód zmalał o 4%.

Dobrze radził sobie także rynek gier mobilnych. Sprzedaż tytułów na smartfony i tablety wzrosła o 10 procent i osiągnęła w zeszłym roku 25,1 miliarda dolarów. Cechą charakterystyczną tego segmentu jest to, że silnie dominuje w nim czołówka najlepiej zarabiających gier. 10 najpopularniejszych produkcji odpowiada tutaj za blisko jedną czwartą całych przychodów. Największy wzrost – o ponad jedną trzecią – zanotowała sprzedaż cyfrowa produkcji w wydaniu na konsole. Sumarycznie jednak udział tego segmentu rynku był stosunkowo nieduży, lokując się na poziomie 4 miliardów dolarów.

Jeśli chodzi o poszczególnych wydawców, to najwięcej na dystrybucji cyfrowej zyskała firma Activision Blizzard, osiągając łącznie sprzedaż na poziomie 2,9 miliarda dolarów. Z pewnością w osiągnięciu tego wyniku pomogło wykupienie w listopadzie zeszłego roku za niemal 6 miliardów dolarów spółki King Digital Entertainment, odpowiedzialnej między innymi za grę Candy Crush Saga. Na drugim miejscu podium wydawców uplasowała się firma Supercell, stojąca za społecznościową grą strategiczną w realiach fantasy – Clash of Clans. Jej przychód z tytułu dystrybucji cyfrowej wyniósł w 2015 roku 1,64 miliarda dolarów. Niewiele mniej, bo 1.62 miliarda dolarów osiągnęła z kolei trzecia w kolejności chińska spółka Tencent.

Z kolei, jak donosi inna firma zajmująca się badaniem rynku, NPD Group, w analogicznym czasie tradycyjne amerykańskie sklepy oferujące pudełkowe wersje gier prosto z półek, zanotowały spadek sprzedaży o 13%, osiągając z ich tytułu w 2015 roku przychód w wysokości 5,3 miliarda dolarów.

Joost van Dreunen, prezes firmy SuperData Research, uważa, że taka sytuacja to symptom zmian na rynku i w preferencjach użytkowników. Jak stwierdził:

Dane sprzedażowe wskazują na zmianę rynkową, wynikającą z tego, że coraz więcej konsumentów decyduje się na zamawianie gier w dystrybucji cyfrowej lub opartych na licencji free-to-play.

A jak to wygląda w szczegółach? Poniżej znajdziecie listy najczęściej kupowanych tytułów z podziałem na poszczególne kategorie oraz z uwzględnieniem przychodu, jaki wygenerowały.

Dystrybucja cyfrowa na PC

  1. League of Legends – 1,628 miliarda dolarów
  2. Crossfire – 1,11 miliarda dolarów
  3. Dungeon Fighter Online – 1,052 miliarda dolarów
  4. World of Warcraft – 814 milionów dolarów
  5. World of Tanks – 446 milionów dolarów
  6. Lineage I – 339 milionów dolarów
  7. Maplestory – 253 miliony dolarów
  8. Dota 2 – 238 milionów dolarów
  9. Counter-Strike: Global Offensive – 221 milionów dolarów
  10. Grand Theft Auto V – 205 milionów dolarów

Dystrybucja cyfrowa na konsole

  1. Call of Duty: Advanced Warfare – 355 milionów dolarów
  2. FIFA 15 – 332 miliony dolarów
  3. Grand Theft Auto V – 322 miliony dolarów
  4. Destiny – 291 milionów dolarów
  5. Call of Duty: Black Ops III – 224 miliony dolarów
  6. FIFA 16 – 212 milionów dolarów
  7. Fallout 4 – 108 milionów dolarów
  8. Star Wars Battlefront – 106 milionów dolarów
  9. Madden NFL 16 – 76 milionów dolarów
  10. Madden NFL 15 – 73 miliony dolarów

Dystrybucja cyfrowa na urządzenia mobilne

  1. Clash of Clans – 1,345 miliarda dolarów
  2. Game of War: Fire Age – 799 milionów dolarów
  3. Puzzle & Dragons – 729 milionów dolarów
  4. Candy Crush Saga – 682 milionów dolarów
  5. MonsterStrike – 674 miliony dolarów
  6. Candy Crush Soda Saga – 518 milionów dolarów
  7. Fantasy Westward Journey – 451 milionów dolarów
  8. Colopl Rune Story – 356 milionów dolarów
  9. Disney Tsum Tsum – 326 milionów dolarów
  10. Boom Beach – 297 milionów dolarów