W GTA 3, VC i SA było tak wiele samochodów, że Rockstar musiał sięgnąć po sztuczkę, aby sprawnie zarządzać ruchem ulicznym

Ruchliwe ulice pełne samochodów to jedna z podstawowych cech gier z serii GTA. W starszych częściach korzystano jednak z pewnej sztuczki, aby to osiągnąć.

Marcin Bukowski

W GTA 3, VC i SA było tak wiele samochodów, że Rockstar musiał sięgnąć po sztuczkę, aby sprawnie zarządzać ruchem ulicznym, źródło grafiki: Rockstar Games.
W GTA 3, VC i SA było tak wiele samochodów, że Rockstar musiał sięgnąć po sztuczkę, aby sprawnie zarządzać ruchem ulicznym Źródło: Rockstar Games.

Nieodłączną częścią serii Grand Theft Auto są wypełnione ruchem ulice. Dotyczy to zarówno najnowszej odsłony, jak i nawet tych wydanych ponad 20 lat temu. Wówczas stanowiło to niemałe wyzwanie technologiczne, więc twórcy musieli posiłkować się różnymi sztuczkami, o których w serwisie X opowiedział były pracownik Rockstar Games, Obbe Vermeij.

Zasięg tworzenia samochodów

Miasta w GTA 3, Vice City i San Andreas nie są cały czas wypełnione samochodami, a umieszczane są one jedynie w okolicy gracza. W przypadku tych widocznych przez kamerę dzieje się to w odległości około 70 metrów, a usunięte zostają na 90 metrze. Z kolei pojazdy znajdujące się „poza ekranem” pojawiają się w odległości 15 metrów, a znikają na 25. Vermeij załączył w poście obrazek poglądowy, który ułatwia zrozumienie sztuczki.

Źródło: X / Obbe Vermeij - W GTA 3, VC i SA było tak wiele samochodów, że Rockstar musiał sięgnąć po sztuczkę, aby sprawnie zarządzać ruchem ulicznym - wiadomość - 2024-10-29
Źródło: X / Obbe Vermeij

Co ciekawe, jest ona wykorzystywana przez speedrunerów GTA 3 i Vice City do czyszczenia ulic. Wystarczy w trakcie jazdy obejrzeć się za siebie, a samochody znajdujące się z przodu zostaną usunięte. Zmieniono to dopiero w San Andreas, gdzie trzeba odwrócić wzrok na co najmniej 2 sekundy.

Twórca wspomniał również, że tę samą sztuczkę zastosowano wobec pieszych, jednak w tym przypadku odległości są znacznie mniejsze. Nie zabrakło jej także w GTA 4, ale tym razem ze zwiększonym zasięgiem.

Inne sztuczki

To jednak nie jedyna rzecz, którą zdradził Vermeij. W celu uniknięcia generowania samochodów w przypadkowych miejscach, istnieją tzw. „węzły drogowe”, do których są przypisane. Zdarzają się jednak momenty, że żadne z takowych nie są dostępne, co prowadzi do ekstremalnych sytuacji, jak puste, lub wręcz przeciwnie, niesamowicie zagęszczone ulice.

Dodatkowo auta oddalone o ponad 20 metrów korzystają ze zmniejszonej kolizji, przez co potrafią przejeżdżać przez ściany. Jest to widoczne, gdy się do nich zbliżymy i załącza się pełna fizyka. Pojazdy wówczas lekko opadają, aż ustabilizuje się zawieszenie.

Jeżeli jesteście spragnieni innych ciekawostek dotyczących serii GTA, to Vermeij zdradził ich wcześniej znacznie więcej. Całkiem niedawno wypowiadał się np. na temat świata San Andreas, a wcześniej o wypełnianiu ulic śmieciami czy wybuchających samolotach.

Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas

PC PlayStation Xbox Mobile
po premierze

Data wydania: 25 października 2004

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

8.2

Gracze

9.2

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

2

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
5
12
13
20
26

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2024-11-04
12:09

Venkt Pretorianin

Czyli...jak w każdej innej grze?

Komentarz: Venkt
2024-11-02
23:31

vlad8011 Pretorianin

"Wystarczy w trakcie jazdy obejrzeć się za siebie, a samochody znajdujące się z przodu zostaną usunięte."

Kurde, ja to grałem w inną "trójkę ", VC - zawsze jak to robiłem to po powrocie kamery za samochód, zderzałem się przodem z samochodem, którego sekundę wcześniej tam nie było. Xd

Komentarz: vlad8011
2024-11-01
06:59

KrissDeValnor Pretorianin

KrissDeValnor

Ciekawe, ale mi się zawsze wydawało, że w GIV i V po odwróceniu na krótko głowy, nagle wjeżdżałem komuś w tyłek, bo się teleportował nie wiadomo skąd...

Komentarz: KrissDeValnor
2024-10-30
12:54

rastablasta Konsul

😁

zabawne bo dokładnie to samo można powiedzieć o Cyberpranku po dziś dzień :D
A jak popatrzysz kawałek dalej to zobaczysz samochody które zmieniają się w latające pudełka kartonowe przenikające obiekty tak samo jak w tych 20 letnich grach.

O kurka, nieźle xD
Dobrze, że mi się nie spieszy od jakiegoś czasu z grami, to w takim razie sobie jeszcze poczekam aż CP będzie wystarczająco działający... i dobry cenowo :P

Komentarz: rastablasta
2024-10-30
08:24

zanonimizowany1405283 Chorąży

Mam San Andreas na telefonie. Głównie z nostalgii. Jednak mimo to ciągle dobrze się bawię. Dla mnie to chyba najlepsza odsłona.

Komentarz: zanonimizowany1405283

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl