Unreal Engine 4 - słynne demo Elemental w wersji dla DirectX 12
W internecie pojawiła się nowa wersja Elemental – słynnego dema technologicznego silnika Unreal Engine 4. Została ona opracowana przez jednego z fanów, który przystosował ją do DirectX 12, chcąc tym samym pokazać potencjalne możliwości najnowszych bibliotek Microsoftu.
Demo Elemental zostało pierwotnie zaprezentowano w lutym 2012 roku. Przygotowany przez deweloperów ze studia Epic Games pokaz mocy ich flagowego silnika Unreal Engine 4 już wtedy robił ogromne wrażenie. Jakiś czas później do sieci trafiła nowa edycja demonstracji, którą można było pobrać i uruchomić na własnym komputerze, testując tym samym jego wydajność. Specjalizujący się w tworzeniu różnego rodzaju modyfikacji internauta podpisujący się pseudonimem CryZENx postanowił na własną rękę stworzyć kolejną wersję prezentacji. Przeznaczona jest ona dla DirectX 12 – najnowszych bibliotek graficznych Microsoftu, które zadebiutowały pod koniec lipca wraz z premierą systemu operacyjnego Windows 10 (na którym są dostępne na wyłączność).
Autor nowej edycji dema podkreśla, że pod względem graficznym nie odbiega ona zbytnio od oryginału – poprawiono jedynie elementy związane między innymi z SSAO. CryZENX zaznacza, że przeniesienie prezentacji Elemental na DirectX 12 zaowocowało pewnym wzrostem wydajności. Podkreśla jednak, że gigant z Redmond wciąż pracuje nad wspomnianymi bibliotekami, co oznacza, że z czasem ich możliwości mogą zostać zwiększone.
Komentarze czytelników
Laston Generał

Konkretnie to zmniejszenie ilości wywołań API na CPU przez co procesory odetchną i nie będą musiały przerabiać tyle wywołań graficznych. W dodatku Windows 10 przynosi model sterownika WDDM 2.0 który wymusza działanie sterownika karty graficznej na wielu wątkach przy jednoczesnym zmniejszeniu operacji jakie musi wykonywać. Także w takich wypadkach gdzie procesor był wąskim gardłem w grach będzie wzrost wydajności i to znaczący.
Henrar Generał

@kaszanka9
A jednak tak i to zauważą.
Nie, nie zauważą. DX10 zmienił mnóstwo rzeczy od strony programistycznej (+ pomniejsze efekty) i jesteś w stanie napisać grę dwuwymiarową korzystając z tego API, chociaż mógłbyś zrobić to np. w DX9.0c. Jako programista zrobisz tak dlatego, że jest to dla ciebie łatwiejsze do kodzenia a nie dlatego, że wprowadza nowe efekty.
Ot, np. Heroes 3 HD z tego korzysta, o ile dobrze pamiętam.
DX12 też wielkich zmian w grafice nie wprowadza i gracze większości zmian nie zauważą. Skupia się na wydajności, w dodatku bardziej dla low-endów aniżeli dla high-endów. To samo tyczy się Mantle, Vulcana czy Metal.
kaszanka9 Legend

Sanchin [10]
Niestety, ale numeracja wersji produktów tak nie działa
A dlaczego niestety, wiem, że nie będzie ue5, ale tak to się kojarzy, a na forach ue wielu miało to samo pytanie, nie ma się co dziwić.
Henrar [11]
Dla nich DX10 nic nie wprowadził
A jednak tak i to zauważą.
Henrar Generał

@Diuran:
Gracze wciąż nie rozumieją, czym tak dokładnie jest API, co robi i jakie zmiany wymusza. Dla nich DX10 nic nie wprowadził, dla programistów wprowadził sporo.
Sanchin Generał

kaszanka9 --> Niestety, ale numeracja wersji produktów tak nie działa, to nie są ułamki. Na pewno nie zmienią na UE5 będzie dopiero, jak wprowadzą jakieś znaczące zmiany, nowe rozwiązania w stosunku do obecnego - raczej nie wcześniej niż 2020 rok. UE3 był prawie 10 lat na rynku od pierwszego release'u zanim pojawiła się pierwsza działająca wersja UE4 - kiedyś muszą zarobić na tym silniku.