Twórca Fallouta wskazał trzy największe grzechy gier RPG. Każdy deweloper powinien wiedzieć, że to nigdy nie są dobre pomysły

Tim Cain ma dość sarkastycznych bohaterów oraz zadań polegających na eskortowaniu – weteran branży zdradził, czego powinni unikać twórcy RPG-ów.

Krzysztof Kałuziński

Twórca Fallouta wskazał trzy największe grzechy gier RPG. Każdy deweloper powinien wiedzieć, że to nigdy nie są dobre pomysły, źródło grafiki: Bethesda.
Twórca Fallouta wskazał trzy największe grzechy gier RPG. Każdy deweloper powinien wiedzieć, że to nigdy nie są dobre pomysły Źródło: Bethesda.

Ojciec pierwszego Fallouta wskazał trzy elementy, których twórcy RPG-ów powinni unikać za wszelką cenę. Tim Cain skupił się na zmorach gier, z jakimi na co dzień spotykamy się w wielu produkcjach – jednowymiarowych NPC-ach, zalewaniu nas informacjami oraz misjach polegających na eskortowaniu. Ostatnia z wymienionych bolączek to coś, przez co niejeden użytkownik cisnął padem o ziemię. Doświadczony deweloper podzielił się jednak kilkoma radami dla kolegów po fachu.

Tim Cain skrytykował (nie po raz pierwszy) schematyczne podejście do bohaterów niezależnych. Jego zdaniem zbyt często w grach pojawiają się postacie sarkastyczne, którym na niczym nie zależy. Prawdziwym problemem jest to jednak wtedy, gdy nie idzie w parze z głębią – unikatowymi cechami bądź historią, wyróżniającą takiego NPC-a. Jeśli włączymy do drużyny podobnego towarzysza, zwykle będzie on ostro oceniał nasze poczynania. Cain uważa, że powinniśmy móc skonfrontować się z kompanem, chociażby drogą dialogu czy permanentnego uśmiercenia.

Kolejnym grzechem twórców RPG-ów wymienionym przez dewelopera są misje oparte na eskortowaniu. Trudno nie pokiwać głową, gdy Cain mówi o blokowaniu się NPC-ów w dziwnych miejscach czy ich powolnym poruszaniu się. Zwykle przez to gracz, zamiast dotrzymywać mu kroku, znajduje się kilka metrów przed nim. Rozwiązaniem może być oddanie w nasze ręce pojazdu, który uprzyjemni podróż, nie wykluczając jednocześnie walki czy innych wyzwań.

Na koniec pozostają jeszcze informacje o świecie bądź fabule przekazywane za pomocą długich przerywników filmowych lub dialogów. Najgorzej, gdy przyjmują one formę wykładu, zmuszając nas do biernego słuchania. Cain podkreślił, że w takiej sytuacji gracz zawsze musi mieć możliwość pominięcia sekwencji. Lepszym rozwiązaniem jest jednak umieszczenie lore’owej wiedzy w odkrywanych dziennikach, książkach czy nagraniach. Dzięki temu staje się ona opcjonalna.

Tim Cain znany jest z prac nad dwiema pierwszymi odsłonami cyklu Fallout, a także takimi tytułami jak Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi, Vampire: The Masquerade - Bloodlines czy wydanym w październiku tego roku The Outer Worlds 2. Od 4 lat prowadzi również kanał w serwisie YouTube w głównej mierze poświęcony projektowaniu gier.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Podobało się?

0

Krzysztof Kałuziński

Autor: Krzysztof Kałuziński

W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.

„Naprawdę wziąłeś to sobie do serca”. Gracz ARC Raiders zadziwił społeczność potężną kolekcją i nietypową prośbą do twórców strzelanki

Następny
„Naprawdę wziąłeś to sobie do serca”. Gracz ARC Raiders zadziwił społeczność potężną kolekcją i nietypową prośbą do twórców strzelanki

Jest globalnym numerem 1. Fani akcji nie mogą przeoczyć tego hitu Crunchyrolla

Poprzedni
Jest globalnym numerem 1. Fani akcji nie mogą przeoczyć tego hitu Crunchyrolla

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl