Twórca Borderlands 4 tłumaczy się z powrotu na Steam i nazwania go „umierającym sklepem”. Jego oczekiwania wobec Epic Games Store były „nietrafione lub zbyt optymistyczne”

Po tym, jak ogłoszono, że Borderlands 4 nie będzie tytułem ekskluzywnym Epic Games Store, założyciel Gearbox, Randy Pitchford, przyznał, że jego wcześniejsze oczekiwania wobec platformy były „nietrafione lub zbyt optymistyczne”.

Kamil Kleszyk

Twórca Borderlands 4 tłumaczy się z powrotu na Steam i nazwania go „umierającym sklepem”. Jego oczekiwania wobec Epic Games Store były „nietrafione lub zbyt optymistyczne”, źródło grafiki: 2K Games.
Twórca Borderlands 4 tłumaczy się z powrotu na Steam i nazwania go „umierającym sklepem”. Jego oczekiwania wobec Epic Games Store były „nietrafione lub zbyt optymistyczne” Źródło: 2K Games.

Jedną z atrakcji zorganizowanego kilka dni temu pokazu gamescom 2024 Opening Night Live była zapowiedź gry Borderlands 4. Kolejna odsłona serii trafi na PC, PS5 oraz XSX/S w 2025 roku i na komputerach będzie dostępna zarówno w Epic Games Store, jak i na Steamie. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że kilka lat temu szef studia Gearbox, Randy Pitchford, nie pałał miłością do platformy firmy Valve i celowo uczynił Borderlands 3 i Tiny Tina's Wonderlands czasowymi tytułami ekskluzywnymi EGS.

Aby lepiej zrozumieć kontekst całej sytuacji, przypomnijmy jego wypowiedź z 2019 roku, w której deweloper podkreślił, że Epic Games Store jest jedyną platformą, która może przerwać monopol Steama. Serwis Valve w mniemaniu Pitchforda miał stać się „umierającym sklepem” w perspektywie 5–10 lat.

W sieci nic nie ginie

Jak nietrudno zgadnąć, po ogłoszeniu, że Borderlands 4 trafi na premierę na Steama, ówczesna wypowiedź twórcy powróciła do niego niczym bumerang. Po tym, jak jeden z użytkowników serwisu X przypomniał słowa Pitchforda, ten w odpowiedzi napisał, że być może ten scenariusz by się ziścił, gdyby firma Epic Games „skuteczniej wykorzystywała swoją przewagę”. Zamiast tego Steam nadal jest gigantem rynku, a konkurenci, którzy mają korzystniejsze oferty dla deweloperów, „strzelają sobie w stopę”.

W dalszej części swojej wypowiedzi sternik studia Gearbox podkreślił, że choć sam jest użytkownikiem Steama, wciąż będzie kibicował i wspierał konkurentów platformy Valve. Stwierdził również, że klienci przychodzą dla konkretnych gier, a nie dla sklepu.

Pitchford następnie dodał, że miał „duże nadzieje związane z Epic Games Store”, które zostały potwierdzone dzięki pozytywnemu debiutowi Borderlands 3 i Tiny Tina's Wonderlands. Niemniej jego długoterminowe oczekiwania związane z EGS były „niewłaściwe lub zbyt optymistyczne”, co nazwał „fajną lekcją” dla siebie i innych. Być może właśnie wyciągnięte z niej wnioski skłoniły go do udostępnienia wspomnianych produkcji na platformie Valve odpowiednio pół roku i kwartał po premierze w EGS.

Klucz do sukcesu Epic Games

Na koniec deweloper podkreślił, że jego wsparcie dla Steama od początku powstania platformy się nie zmieniło (czego dowodem może być udostępnienie platformie Borderlands 3 w 2020 roku i Wonderlands w 2022 r.), ale ma nadzieję, że „Epic Games będzie kontynuować walkę i poczyni postępy”. Jego zdaniem, jeśli firma chce mieć jakiekolwiek szanse, musi „nadać priorytet sklepowi i wypróbować kilka nowych inicjatyw, jednocześnie podwajając wysiłki w zdobywaniu kluczowym tytułów ekskluzywnych”.

Epic Games musi jednak mieć na uwadze, że oprócz samego skupowania gier, ważna jest dobra ocena ich rentowności. Z tym było w ostatnich latach nie najlepiej, co potwierdził niedawno sam dyrektor generalny owej firmy, Tim Sweeney.

Borderlands 4

Borderlands 4

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 11 września 2025

Informacje o Grze
7.4

GRYOnline

5.3

Gracze

6.0

Steam

8.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Kamil Kleszyk

Autor: Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

Mroczne RPG akcji jawi się jako połączenie Black Myth Wukong i Rise of the Ronin. Wuchang: Fallen Feathers ma termin premiery

Następny
Mroczne RPG akcji jawi się jako połączenie Black Myth Wukong i Rise of the Ronin. Wuchang: Fallen Feathers ma termin premiery

Widziałem w akcji Dying Light: The Beast - to nie shooter, choć na takiego wygląda

Poprzedni
Widziałem w akcji Dying Light: The Beast - to nie shooter, choć na takiego wygląda

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl