„To był błąd” - były prezes Sony wyjaśnia, czemu PS Vita poniosła taką porażkę
W wywiadzie dla Kind of Funny Gamescast, Shuhei Yoshida, były prezes Sony Worldwide Studios, ujawnił kulisy powstawania PlayStation Vita.

Shuhei Yoshida, były prezes Sony Worldwide Studios, w obszernym wywiadzie dla podcastu Kind of Funny Gamescast opowiedział o swojej 31-letniej karierze w firmie. Wśród wielu poruszonych tematów znalazły się kulisy powstawania PlayStation, współpraca z legendarnym Kenem Kutaragim, a także refleksje na temat sukcesów i porażek japońskiej korporacji. Yoshida szczerze wypowiedział się również o powodach, dla których PlayStation Vita, handheld wydany w 2012 roku, nie odniósł spodziewanego sukcesu.
Kulisy porażki PlayStation Vita
Według byłego prezesa, na porażkę Vity złożyło się kilka czynników. Jednym z nich były błędy w podejmowaniu decyzji projektowych. Yoshida przyznał, że wymóg używania specjalnych, drogich kart pamięci zamiast standardowych był „pomyłką”. Dodatkowo, choć tylny panel dotykowy konsoli wydawał się innowacyjnym pomysłem, w praktyce okazał się zbędnym dodatkiem, który podniósł koszty produkcji. Co więcej, aby zaoszczędzić „kilka centów”, zrezygnowano z funkcji wyjścia wideo, która pozwalałaby na podłączenie Vity do telewizora i granie na dużym ekranie. Decyzja ta, jak przyznaje Yoshida, była „naprawdę złym pomysłem”.
Jednakże, za główny powód porażki Vity Yoshida uważa konieczność dzielenia zasobów firmy pomiędzy dwa różne systemy. W czasie, gdy Vita była na rynku, Sony musiało skupić się na wspieraniu PlayStation 3, a później PlayStation 4. Oznaczało to, że studia deweloperskie musiały wybierać, na którą platformę tworzyć gry, a Vita często przegrywała w tym starciu.
Nie mieliśmy wystarczająco dużo utalentowanych ludzi, aby móc wspierać dwie różne platformy
– wyjaśnił Yoshida.
Dodał również, że jego zdaniem sukces Nintendo Switch wynika właśnie z faktu, że firma skupiła wszystkie swoje siły na jednej platformie.
PS Portal sukcesem?
Yoshida poruszył również kwestię PlayStation Portal, czyli urządzenia umożliwiającego strumieniowanie gier z PlayStation 5 na przenośny ekran. Początkowo sceptycznie nastawiony do tego projektu, był zaskoczony jego sukcesem.
Kiedy dowiedziałem się o PlayStation Portal, pomyślałem: kto chciałby taki sprzęt?
– przyznał Yoshida.
Dodał jednak, że atrakcyjna cena i funkcjonalność urządzenia sprawiły, że gracze docenili jego możliwości.
Wcześniej na naszym portalu szczegółowo omawialiśmy PlayStation Portal. Zaskakująco, choć handheld zapowiadał się obiecująco, to w praktyce okazał się rozczarowaniem. Pomimo solidnego wykonania, wygodnego sterowania i atrakcyjnej ceny, urządzenie cierpiało na poważne problemy z wydajnością.
Więcej:Handheld Xbox Ally X już kosztuje tyle, co RTX 5080? Scalperzy szaleją z cenami