TimeGate Studios mówi o tym, dlaczego Aliens: Colonial Marines "zbrzydło"

Apetyty graczy i dziennikarzy branżowych były bardzo rozbudzone po obejrzeniu dema Aliens: Colonial Marines na targach E3 w 2011 roku. Oprawa wizualna zdumiewała. Finalny produkt okazał się być daleki od tego, co wcześniej widzieliśmy. Co się stało? Dziś poznaliśmy konkretną odpowiedź.

Przemysław Bartula

Patrząc na to, w jaki sposób twórcy Aliens: Colonial Marines sprofanowali (bo innego słowa użyć nie można) tematykę związaną z Obcym, całe środowisko graczy zadawało sobie jedno pytanie: gdzie podziała się gra, którą zaprezentowano na targach E3? Nowe dzieło studia Gearbox Software, twórców bardzo dobrego Borderlands 2, miało tchnąć powiew świeżości do gier z Obcym w roli głównej. Zamiast tego wszyscy poczuli tylko wszechobecny odór.

Marna oprawa graficzna to w zasadzie tylko wierzchołek góry lodowej, na którą składa się wiele innych wad. W recenzji, którą znajdziecie na gry-online.pl autor wymienił całą ich litanię. Gra zgarnęła ocenę 4.5, co zdecydowanie nie jest powodem do chluby. Dziś dowiedzieliśmy się, dlaczego efektowne pokazowe demo gry tak dalece różni się od tego, co dziś kłuje nas w oczy.

TimeGate Studios mówi o tym, dlaczego Aliens: Colonial Marines

Winne są po raz kolejny konsole i ograniczenia z nimi związane (oczywiście sami twórcy też dopuścili się też wcale-nie-tak-drobnego oszustwa). Deweloperzy z TimeGate, studia wynajętego przez Gearbox Software do pomocy przy produkcji gry, w rozmowie z serwisem Kotaku przyznali, że dostali wolną rękę w tworzeniu dzieła. Nie ograniczały ich żadne kwestie związane z wydajnością sprzętu. W związku z tym postanowili stworzyć demo, które uruchomione było na bardzo wydajnym, high-endowym PC (bez ujawnionej konfiguracji). Autorzy pokazowego fragmentu gry przyznali, że dyrektywy pochodziły z samej góry i mówiły jasno: "nie przejmujcie się ograniczeniami [platform] - po prostu przygotujcie coś olśniewającego". Różnice pomiędzy wersją demo z targów E3 a finalnym produktem świetnie obrazuje poniższy film.

Aby gra chodziła na konsolach PlayStation 3 i Xbox 360 z ostatecznej wersji usunięto sporą ilość technologicznych fajerwerków, w tym m.in. dynamiczne oświetlenie i część efektów cząsteczkowych. Dużo gorzej wyglądają także cienie rzucane przez obiekty. Obniżenie rozdzielczości tekstur jest wisienką na niesmacznym torcie, który przygotowało nam Gearbox Software.

Takiej grafiki to my w grze Aliens: Colonial Marines nie uświadczymy. - TimeGate Studios mówi o tym, dlaczego Aliens: Colonial Marines
Takiej grafiki to my w grze Aliens: Colonial Marines nie uświadczymy.

Pytaniem, które wszyscy powinniśmy sobie teraz zadać jest: dlaczego zmiany dotknęły także wersji PC, skoro najmocniejsze komputery poradziłyby sobie z płynnym wyświetlaniem obrazu?

  1. Recenzja gry Aliens: Colonial Marines - ten Obcy to wstyd i hańba
  2. Aliens: Colonial Marines - smutna historia porażki Obcych
  3. Aliens: Colonial Marines - poradnik do gry
Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 12 lutego 2013

Informacje o Grze
5.3

GRYOnline

5.6

Gracze

6.3

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Przemysław Bartula

Autor: Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2013-02-27
16:58

Andreyew Pretorianin

Andreyew
😡

Tłumaczenie że gra jest szpetna przez to że musieli ja okroić przez konsole jest bezpodstawna. Przecież na e3 wyglądała identyko jak inne gry konsolowe. Pieprzyć oprawe wizualna. Szef studia gearbox opowiadaj o nieprzecietnej inteligencji przecwnikow i klimacie zaszczucia, a dostajemy gniota ze az mysz z biurka ucieka. Jako wielki fan uniwersum obcego czuje sie wydumany tak, ze odbyt bedzie piekł jak wczoraj barcelone. Gnoi od gearbox na miejscu segi i 20 century fox bym po sadach ciagal, a na naszym bym poczestowal solidna porcja podeszchwy. Fck!

Komentarz: Andreyew
2013-02-27
17:25

mozdzon Centurion

hahahh ludzie ogarnijcie się.Spójrzmy na wymagania tej gry :Quad Core i5 2.3 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce GTX 560 lub lepszy) Co to jest pytam się do ch*ja ?! Nie wiele się różnią od wymagań crysisa 3 a graficznie jest nie porównywalnie. Gra jest na poziomie quake 4 z 2004 roku i powinna zapierdalać na jedno rdzeniowym procesorze. Twórcy postąpili jak tusk. Zamydlili nam oczy pięknym demem, a jak zwykle dostaliśmy gniota.

Komentarz: mozdzon
2013-02-27
20:55

PePe PL Generał

PePe PL
😐

LOL... GOL nieraz dał się poznać jako siedlisko delikatnego PeCetowego fanboy'stwa, ale sposób przedstawienia tego newsa na serio już jest czymś na poziomie FAKTu z domieszka Benchmark.pl :) Gra jest totalną kaszaną, efektem wielkich zaniedbań i niekompetencji ze strony Gearbox oraz podwykonawców, ale z artykułu można się dowiedzieć, że "Winne są po raz kolejny konsole i ograniczenia z nimi związane". Tylko delikatnie jest wspomniane o nie do końca zdrowym i uczciwym podejściu (robienie dema "na maxa"). Brakuje jakiegokolwiek komentarza, który przedstawiłby szerszy kontekst całej sytuacji... A kontekst jest następujący:
#1 - Jeśli problemem tej gry byłyby ograniczenia związane z konsolami (oraz ewentualnie UE3) to wyglądałaby tak samo "źle" jak Mass Effect, Batman, Gearsy, Bulletstorm, Singularity, RainbowSix Vegas, Spec Ops itp.
#2 - Jakby przeczytać całą rozmowę z developerem i jej kontekst, łatwo można zauważyć, że developer tak naprawdę tłumaczy się z oszustwa (work in progress vs final) i nie obarcza winą Gearbox, który kazał im stworzyć demo, o którym z góry było wiadomo, że finalna gra tak wyglądać nie może. Tym bardziej, że jak widać po innych grach Gearbox oraz Timegate mistrzami optymalizacji i wyciskania super grafiki z konsol (lub przeciętnego PC) to oni nie są...
#3 - Grzebiąc więcej w necie (m.in. wspomniany już EG) można łatwo znaleźć dużo informacji na temat tego jak wyglądał development tej gry i łatwo dojść do wniosków, że to była jedna wielka porażka. Podsumowując GB twierdzi, że od TG dostał grę, która w ogóle się nie nadawała do użytku bo cechował ją totalny brak optymalizacji i kosmiczne zużycie zasobów. W efekcie musieli nie tyle obciąć parę poziomów, efektów czy tekstur, co całkowicie przebudować czy wręcz stworzyć od nowa większość z nich. Tak samo model oświetlenia i parę innych rzeczy. TG w sumie temu nie zaprzecza, ale twierdzi, że zrobili tak na wyraźne życzenie GB więc to nie ich wina, że potem tego się nie dało użyć w finalnym produkcie. Z tego też wynika, dlaczego wersja PC nie mogła zostać taka jak na tej prezentacji - potrzebne było gruntowne przebudowanie gry, a nie tylko obcięcie paru detali. W takiej sytuacji żeby zostawić wersję PC jak z dema trzeba by równocześnie rozwijać 2 różne gry co ani nie jest opłacalne, ani GB nie miało na to czasu...

W sumie to jestem całkowicie odporny na różne głupie komentarze użytkowników, wszelakiej gimbazy, która dostała komputer "do nauki" od rodziców i z kieszonkowego uzbierała na lepsze GPU :) To że potem większość gier "kupują" na torrentach nie przeszkadza im być najbardziej roszczeniową grupą w internecie, plującą na developerów za ich rzekome lenistwo itp.
Niemniej jak w podobnym tonie wypowiada się "redaktor", który niejako z automatu jest osobą o pewnym autorytecie i doświadczeniu, osobą która powinna mieć obeznanie w branży i być w stanie takie "newsy" przedstawić w odpowiednim kontekście i naświetlić wszystkie okoliczności. Być może ten krytycznie spojrzeć na pewne wypowiedzi samych developerów. Niestety mamy tutaj do czynienia z czymś totalnie odwrotnym - nie tylko wypowiedź (i cała sytuacja) nie jest odpowiednio przedstawiona, jest wręcz wyjęta z kontekstu i nastawiona na wzbudzenie sensacji i negatywnych emocji... Żal.pl

Komentarz: PePe PL
2013-02-27
20:59

JaspeR90k Generał

JaspeR90k

Gra została zapowiedziana w 2006 roku ale tak naprawdę powstawał przez dziewięć miesięcy przy czym przez pierwsze cztery lata cały projekt leżał odłogiem w rękach Gearbox Software, następnie na dwa lata został przekazany TimeGate Studios bo Gearbox zajął się produkcją Duke Nukem Forever i Borderlands 2 po czym Gearbox znów do niego wrócił próbując w niespełna rok stworzyć grę od zera. I to chyba właśnie to jest tego przyczyną że Aliens: Colonial Marines wygląda fatalnie. TimeGate dostając pełną swobodę dziań jeśli chodzi o technologie i od samego początku tworzyło grę z myślą o komputerach PC zaawansowaną technologicznie z której optymalizacją nie mogła sobie poradzić PS3, a gdy latem ubiegłego roku Gearbox całkowicie przejął grę od swego podwykonawcy w stanie znacznie poniżej własnych oczekiwań zaczęły się wielkie zmiany. Wtedy rozpoczęły się te wielkie cięcia w oprawie wizualnej mające na celu doprowadzić grę do stanu użytkowania na PS3, a niestety dziewięć miesięcy to za mało czasu żeby od podstaw zrobić jednocześnie grę na konsole i PC-ty więc wyjście było tylko jedno wypuścić jedną działającą okrojoną wersję na wszystkie platformy.

Komentarz: JaspeR90k
2013-02-28
11:36

DRTH Junior

Rany to tylko grafika, zresztą po dodaniu moda od ENBSeries światło w grze wygląda bardzo przyzwoicie. Przeszedłem grę na najwyższym poziomie trudności i teraz jade od nowa ;) Gierka świetnie oddaje klimat obcego i idzie sie wczuć w Marines, która ma nieźle przesrane;) Po za tym najbardziej w gierce cieszy możliwość grania w Co-Op, albo w ogole jakaś obecność innych marines w grze oprócz samego gracza. Już nie jesteśmy skazani na przemierzanie kilometrów korytarzy w pojedynkę jak to było w przypadku AvP.
Od grafiki są mody i pewnie jeszcze będzie ich więcej. Jak dotąd to najlepsza wersja gry o 'Obcych' i najbardziej zbliżona do filmu. Dla fana serii nie będzie nic piękniejszego jak znaleźć się w pomieszczeniu Sulaco z komorami kriogenicznymi gdzie wstawała cała załoga filmu Obcy2 ;D, takich miejsc jest oczywiście więcej, i pewnie sam wszystkich nie rozpoznałem :) Dźwięk w gierce kozak!! 11/10! Jedyne co mnie raziło to dzwięki wydawane przez twarzołapa, są dziwne.
Fabuła? Jest spoko - dużo sie dzieje, dużo sie nie udaje, marines mają ogólnie przewalone, czyli jak na tą serie to wszystko jest na miejscu xD
Trudność i AI? Na najwyższym poziomie trudności trzeba sie nieźle namęczyć z niektórymi poziomami. AI wrogich najemników jest bardzo dobre, chowają się, nie wystawiają zbytnio, strzelają zza osłony, czasem nawet obchodzą i pakują ci kulke z 2m w tył głowy, co najważniejsze flankując nie drą japy jak to bywa w innych grach, więc nie wiesz że masz kogoś z tyłu. AI obcych? Hmm tu już jest trochę grubsza sprawa. W sumie to niczym się nie różni od tego co było w AvP, obcy wyskakuje z dziury i pakuje prosto na ciebie, no bo w sumie co innego ma robić?? Jak jest to prosty korytarz to wygląda to bardzo fajnie, bo obcy biegnąc prosto z dalszej odległości tak 'zawodzi' raz na prawo raz na lewo, niestety jak już znajdziemy się w większym pomieszczeniu gdzie jest dużo gratów potrafią sie motać i to nie raz dość solidnie. Trzeba tutaj jeszcze zaznaczyć, że spotkamy w grze różne rodzaje obcych, ten który wcześniej opisałem to Obcy-żołnierz, w miarę często w gierce jest jeszcze Obcy-łowca. I tu moim zdaniem należy się pochwała. Pojawia się niespodziewanie i często gęsto nawet nie zdążysz nacisnąć spustu jak już cie dorwie ( i tu pojawia się animowana sekwencja, w której trzeba wciskać klawisz 'E' aby go odepchnąć, nigdy jej nie spartoliłem bo jaka to trudność wciskać non stop jeden klawisz?? Jak by dali losowe sekwencje raz ten, raz tamten to był by dreszczyk, no cóż - szkoda ), kiedy bydlaka odepchniemy i troche zranimy - ucieka gdzieś i się chowa, czekając aż zbliżysz się jak najbardziej i znowu atakuje z zaskoczenia! Cudnie, tak powinno być w całej grze, może wyjdzie jakiś mod. Niestety to też nie jest pozbawione wad, raz obcy ukryje sie tak ( bądz zleje w tle w mroku ), że zlokalizowanie go bez wykrywacza ruchu nie jest możliwe a nawet z tym ciężko, a raz po prostu się schowa za jakąś barierką, szafką, lub innym dziwnym przedmiotem, że mamy go jak na patelni co wygląda komicznie.
W grze ogólnie rażą mnie -
1. Walka z wrogimi najemnikami ( dość sporo jest takich poziomów, a ja nie kupiłem ALIENA, żeby walić do ludzi. No ale może dla kogoś innego to będzie miła odmiana. W sumie fabuła wymaga takie poziomy )
2. Jest poziom w którym przemieszczamy sie bez broni unikając baaardzo dziwnych obcych, moim zdaniem jest to walnięte na siłe i nie potrzebne.
3. Wybuchy z granatników są bardzo słabe, w ogole nie czuć ich mocy.
4. Ogień z miotacza jest zrobiony bardzo słabo, jakoś tak dziwnie, jakoś tak na bok. Tak jak by w ogole fizycznie ognia nie było tylko pojawiała sie nam jakaś animacja rozpoczynająca sie na końcu lufy a kończąca na środku ekranu. Jak na dzisiejsze czasy dno.
Dlatego sądzę, że większość recenzji na necie jest mocno przesadzonych ;/ nie taka gra słaba jak o niej piszą. Dla fana serii obowiązkowa!!! Jest klimat, gierka jest w miarę długa, CoOp, Dzwięk, Nawiązuje do najlepszego filmu serii! (oprócz odwiedzenia znanych lokacji, znajdziemy w grze jeszcze giwery bohaterów -strzelba Hicksa, Smartgun Vasquez itd. nieśmiertelniki z krótkim opisem, oprócz tego smaczki w 'wyzwaniach' takie jak: "Lepsze niż brzydkie wyrazy - zabij 5 wrogów wręcz", kto zna film na pamięć wie o co chodzi xD ), możliwość modyfikowania broni, modyfikacja wyglądu marines/aliena w trybie multi.
Tak więc jak ktoś nie przepada za serią o Obcych, niech gra sobie dalej w CallOfDuty, Crysisa, FarCray'e i inne takie a nie pakuje swojej negatywnej opinii do tej specyficznej gry. Prawdziwy fan wie co dobre;)

Komentarz: DRTH

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl