Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 kwietnia 2019, 19:25

„Tchórzliwa odpowiedź” – dziennikarz o reakcji BioWare na artykuł o Anthem

Studio BioWare wydało oświadczenie w sprawie artykułu serwisu Kotaku na temat problemów przy produkcji gry Anthem. Jakkolwiek firma odniosła się do niektórych z poruszonych kwestii, Jason Schreier określił tę odpowiedź jako „tchórzliwą”, a także mającą „zasmucić i rozczarować” byłych i obecnych pracowników dewelopera.

BioWare odpowiedziało na ostatnie zarzuty w sprawie problematycznej produkcji Anthem. - „Tchórzliwa odpowiedź” – dziennikarz o reakcji BioWare na artykuł o Anthem - wiadomość - 2019-04-03
BioWare odpowiedziało na ostatnie zarzuty w sprawie problematycznej produkcji Anthem.

Artykuł Jasona Schreiera zamieszczony przez serwis Kotaku na temat kulisów produkcji Anthem spotkał się ze sporym odzewem. Głos w sprawie zabrali nawet sami twórcy z BioWare, publikując wpis na oficjalnym blogu studia. W komunikacie firma odniosła się do zarzutów dotyczących problemów ze stresem wśród pracowników, oświadczając, że „na poważnie bierze kwestię zdrowia i dobrego samopoczucia” zatrudnionych twórców. Wspomniano też, że „nowe przywództwo” – w tym Casey Hudson, który wrócił do zespołu w 2017 roku – poprawiło „kulturę i kreatywne skupienie studia”. Na końcu znalazło się odniesienie do tekstu Jasona Schreiera. Autorzy zarzucają mu „niesprawiedliwe skupienie się” na niektórych członkach zespołu deweloperskiego BioWare i zwracają uwagę, że „burzenie” pracy innych raczej nie przysłuży się branży:

Ludzie w branży [gier – przyp. autora] wkładają tak wiele pasji i energii w tworzenie czegoś dającego frajdę. Nie dostrzegamy żadnej wartości w burzeniu siebie nawzajem ani swojej pracy. Nie wierzymy, by robienie tego w artykułach zmieniało branżę lub nasz zawód na lepsze.

Odpowiedź BioWare rozczarowała nie tylko Jasona Schreiera, ale i byłych pracowników studia. - „Tchórzliwa odpowiedź” – dziennikarz o reakcji BioWare na artykuł o Anthem - wiadomość - 2019-04-03
Odpowiedź BioWare rozczarowała nie tylko Jasona Schreiera, ale i byłych pracowników studia.

Jeśli BioWare liczyło, że tym wpisem zamknie sprawę, to mocno się przeliczyło. Oświadczenie nie odnosi się do wielu kwestii poruszonych w artykule Kotaku, na przykład dema Anthem z targów E3 2017, które według tekstu miało nie mieć nic wspólnego z ówczesnym stanem projektu. Zwraca na to uwagę sam Jason Schreier, który na Twitterze określił odpowiedź BioWare jako „tchórzliwą”, nieporuszającą istotnych kwestii. Zapewnienia o dbaniu o zdrowie psychiczne uznał za „trudne do wyobrażenia” – według jego źródeł firma straciła tuziny pracowników w ciągu ostatnich dwóch lat, którzy odeszli na skutek problemów wywołanych stresem (w tym depresją oraz wypaleniem zawodowym). Jego słowa potwierdziła garść byłych i obecnych deweloperów ze studia, m.in. Manveer Heir, który brał udział w tworzeniu Mass Effect: Andromeda. Wielu z nich miało być „zasmuconych i rozczarowanych” odpowiedzią udzieloną przez BioWare.

Jakby tego było mało, Schreier zwrócił uwagę, że oświadczenie studia zamieszczono niemal natychmiast po ukazaniu się jego artykułu. Rzeczywiście, pomiędzy publikacją obu tekstów nie minął nawet kwadrans i trudno sobie wyobrazić, by w tym czasie przedstawiciele BioWare zdążyli przeczytać obszerny raport Kotaku i sporządzić stosowny tekst. Innymi słowy, firma najwyraźniej nie zadała sobie trudu, by przeczytać reportaż Schreiera, co jego zdaniem samo w sobie wiele mówi na temat sytuacji dewelopera. Niewykluczone, że na tym nie koniec sprawy i doczekamy się kolejnego komunikatu studia. Pytanie tylko, jak wpłynie to na przyszłość Anthem – gra nie porwała recenzentów, a dodatkowe kontrowersje raczej nie pomogą w zachęceniu kolejnych graczy do sprawdzenia ostatniej produkcji Kanadyjczków.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej