Tak wygląda granie w rozdzielczości 16K
Na kanale Linus Tech Tips w serwisie YouTube ukazało się nagranie prezentujące rozgrywkę w m.in. w Minecrafcie i Rise of the Tomb Raider na potężnym komputerze w rozdzielczości 16K.
Kamil Zwijacz

Na kanale Linus Tech Tips w serwisie YouTube pojawiło się interesujące nagranie, na którym postanowiono odpowiedzieć na pytanie, czy da się obecnie grać w rozdzielczości… 16K. Aktualnie dostępne komercyjne karty grafiki z najwyższej półki radzą już sobie całkiem dobrze w 4K, ale dla większości z nas nawet taka rozdzielczość nie jest osiągalna. Na razie standardem cały czas jest 1080p, czyli 1920×1080 pikseli (2,1 megapiksela). W ramach porównania, 16K to 15360x8640 pikseli, a więc 132.7 megapikseli – 64 razy więcej niż przy 1080p. Dobra, ale do rzeczy.
W tym miejscu zobaczycie jak powstawał ten szalony komputer, wyposażony w cztery karty Nvidia Quadro P5000 (koszt jednej to około 9 tysięcy złotych), i równie szalone stanowisko, na którym umieszczono 16 monitorów 4K. Natomiast poniżej obejrzycie finalne efekty wraz z „testami” kilku gier.
Na początek odpalono Minecrafta, który radzi sobie na takim potworze całkiem sprawnie, na poziomie 40-50 klatek. Następnie włączono dużo bardziej wymagającego Rise of the Tomb Raider. W tym przypadku nie było już tak różowo, bo gra działała praktycznie tylko w teorii, zacinając na potęgę nawet w menu. Niemniej widok Lary Croft wielkości człowieka robi wrażenie. Z kolei Half-Life 2 okazał się jak najbardziej grywalny.
Nasze monitory nie są w stanie oddać pełni wrażeń płynących z obcowania z takim sprzętem. Z pewnością też 16K nie wejdzie do powszechnego użytku w najbliższych latach (o ile w ogóle wejdzie), ale cóż, dobrze wiedzieć, że nawet dziś da się cokolwiek uruchomić w takiej rozdzielczości. Pozostaje tylko pytanie, czy graczom kiedykolwiek taka rozdzielczość będzie potrzebna?
Komentarze czytelników
zanonimizowany449082 Generał
Czy mnie matematyka nie myli i 16 monitorów 4K powinny dać obraz 64K ???
A moze to te upały...
ProTyp Senator

I ci wszyscy ludzie którzy mówią, jak bardzo się to mija z celem, komu to potrzebne i dlaczego tak drogo. Masakra.
Chyba nie rozumiecie po co powstał ten film i kto go zrobił.
zanonimizowany475387 Konsul
Jak dla mnie to w nietórych grach grafika jest nawet zbyt dobra,zbytnio wyrazista nienaturalna,trudno czasem posród tak wielu elementów cos dostrzec.inaczej wszystko wygląda w rzeczywistosci a przeciez producenci starają się oddac rzeczywistosc. A moze ja juz poprostu ślepne..;)
zanonimizowany828620 Pretorianin
16 tysięcy pikselaen? A komu to potrzebne? A dlaczego? Jeszcze poprzedzielane grubymi krechami jakimi są ramy monitorów. Narysujcie sobie flamastrem 16 czarnych prostokątów na swoich monitorach i powiedzcie czy to ładne i wygodne xD Z tego powodu gra nawet na 2 czy 3 monitorach mi się nie podoba.