„Świat nie jest gotowy na AI w grach”. Deweloperzy popierają bunt przeciwko sztucznej technologii, nawet jeśli sami korzystają z jej dobrodziejstw

Dyskusja o wykorzystaniu AI w gamedevie trwa – twórca PUBG popiera bunt przeciwko sztucznej inteligencji, a influencer i fan ARC Raiders uważa, że świat nie jest gotowy na tę technologię w grach.

Krzysztof Kałuziński

„Świat nie jest gotowy na AI w grach”. Deweloperzy popierają bunt przeciwko sztucznej technologii, nawet jeśli sami korzystają z jej dobrodziejstw, źródło grafiki: AdHoc Studio.
„Świat nie jest gotowy na AI w grach”. Deweloperzy popierają bunt przeciwko sztucznej technologii, nawet jeśli sami korzystają z jej dobrodziejstw Źródło: AdHoc Studio.

Kwestia używania sztucznej inteligencji w gamedevie jest czymś, co dzieli zarówno branżowych ekspertów, jak i graczy. Podczas gdy Krafton otwarcie deklaruje się firmą „AI First”, a prezes koncernu Nexon twierdzi, że wszyscy używają AI, technologia ta wciąż ma wielu przeciwników. W tym także tych dość zaskakujących. Głos w kwestii LLM-ów (wielkich modeli językowych) zabrał m.in. Brendan „PlayerUnknown” Greene – twórca PUBG jest „pokrzepiony” buntem przeciwko sztucznej inteligencji.

„Jeśli to nie jest tworzone przez artystów, nie chcę tego widzieć”

Słowa Greene’a mogą zadziwić wiele osób, szczególnie że jego nowe dzieła (w tym Prologue: Go Wayback!) korzystają z dobrodziejstw uczenia maszynowego. Zdaniem założyciela PlayerUnknown Productions studio buduje system, który ułatwi artystom tworzenie ogromnych światów. Nie obawia się on jednak samych LLM-ów (jego zespół ich nie używa), bo jak sam przyznaje. „w latach 60. i 70. istniały chatboty, które osiągnęły wiele podobnych celów”.

Byłem bardzo pokrzepiony, patrząc, jak społeczność buntuje się przeciwko AI. Dobrze widzieć, że gracze mówią: „Nie, jeśli to nie jest tworzone przez artystów, nie chcę tego oglądać” – powiedział Greene w wywiadzie udzielonym serwisowi Eurogamer.

Słowa twórcy PUBG nie idą w parze z polityką firmy Krafton, która do dziś jest mniejszościowym udziałowcem PlayerUnknown Productions. Brendan Greene nie widzi w tym jednak problemu, podkreślając niezależność swojego studia.

„Świat nie jest gotowy na AI w grach”

Kojarzony ze Square Enix Jacob Navok upatruje sukcesu ARC Raiders w wykorzystaniu generatywnej AI, ale to może nie zagwarantować grze nagród. Tak twierdzi kanadyjski streamer Michael „Shroud” Grzesiek, który niedawno namawiał swoich fanów, by nie dopuścili hitowego Clair Obscur: Expedition 33 do zdobycia tytułu Gry Roku podczas nadchodzącej gali The Game Awards 2025 (zaplanowanej na 12 grudnia).

Influencer polskiego pochodzenia nie jest zadowolony z braku nominacji w tej kategorii dla dzieła studia Embark, posuwając się nawet do określenia kandydatur mianem „ustawionych”. Shroud uważa, że „świat nie jest gotowy na AI w grach”, odwołując się tym samym m.in. do wykorzystania w ARC Raiders połączenia głosów prawdziwych aktorów z tymi tworzonymi przez sztuczną inteligencję.

Innego zdania jest reżyser kreatywny ciepło przyjętej produkcji Dispatchwedług Nicka Hermana korzystanie z AI to rozwiązanie bliższe problemom związanym z produkcją niż pomysłowością. Innymi słowy, nie zagwarantuje niczego nowego poza tym, co już znamy. Sztuczna inteligencja nie zastąpi też takich aktorów, jak Jeffrey Wright (Westworld) czy (Breaking Bad), którzy użyczyli swoich głosów postaciom w grze. Jak podkreślił Michael Choung, producent wykonawczy Dispatch, studio AdHoc śledzi tę technologię, ale nie uznaje jej jeszcze za „wystarczająco dobrą”. Wygląda na to, że temat sztucznej inteligencji długo pozostanie jednym z najgorętszych w gamedevie.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
ARC Raiders

ARC Raiders

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 30 października 2025

Informacje o Grze
8.8

GRYOnline

8.6

Gracze

8.9

Steam

8.8

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Krzysztof Kałuziński

Autor: Krzysztof Kałuziński

W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.

Polski twórca nostalgicznej gry inspirowanej Maluch Racerem został na lodzie, ale nie zamierza się poddać. „Rezygnuję ze wszystkiego, co nie jest Szrotem!”

Następny
Polski twórca nostalgicznej gry inspirowanej Maluch Racerem został na lodzie, ale nie zamierza się poddać. „Rezygnuję ze wszystkiego, co nie jest Szrotem!”

Oto 9 zmian, dzięki którym walka w Gothic Remake będzie bardziej realistyczna. Twórcy wzięli sobie do serca krytykę fanów

Poprzedni
Oto 9 zmian, dzięki którym walka w Gothic Remake będzie bardziej realistyczna. Twórcy wzięli sobie do serca krytykę fanów

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl