Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 grudnia 2023, 12:55

Swen Vincke w końcu nie musiał się streszczać. Twórca Baldur's Gate 3 rozwinął mowę z TGA

Baldur's Gate 3 na XSX/S to nie wszystko, co „zapomniał” przekazać Swen Vincke na gali TGA 2023. Twórca miał też podziękowania dla pracowników, partnerów i graczy oraz przypomnienie, że w grach wideo nie chodzi o pieniądze.

Źródło fot. Larian Studios.
i

Swen Vincke musiał się streszczać na gali The Game Awards 2023 tak bardzo, że „zapomniał” o bardzo ważnym ogłoszeniu dotyczącym Baldur’s Gate 3. Na szczęście nie tylko Geoff Keighley zapowiedział w związku z tym zmiany w formule wydarzenia, ale też szef Larian Studios opublikował niejako „wersję rozszerzoną” swojej przemowy z TGA 2023.

Niestety twórca zrobił to tylko w formie tekstowej, a więc nie mamy przyjemności zobaczyć go jeszcze raz przemawiającegow zbroi, tak jak na gali (co, na marginesie, musiał zrobić w związku z wcześniejszą obietnicą). Vincke opublikował tę „transkrypcję” w serwisie X.

Zresztą o swoim „galowym” ubiorze Vincke wspomniał w serii wpisów. Prezes Larian Studios poszedł na The Game Awards 2023 w zbroi, by oddać hołd społeczności graczy, bez której nie byłoby BG 3, i podziękować im za wsparcie projektu – od wczesnego dostępu po popremierowy rozwój gry.

Vincke nie omieszkał też wspomnieć o innych osobach z ponad 2 tysięcy nazwisk wymienionych w napisach końcowych BG3, bez których nie powstałoby trzecie Baldur’s Gate, a które „nie zawsze cieszą się uznaniem, na które zasługują”: testerach, zespole obsługi klienta, dziale wydawniczym etc. Wymienił też tych, którzy odeszli w trakcie prac nad grą, w tym Jima Southwortha (głównego animatora, który zmarł w listopadzie) oraz swojego ojca (zmarłego tydzień przed rozpoczęciem wczesnego dostępu BG3).

Twórca przypomniał też, pieniądze z gier to tylko „paliwo”, które studia powinny wykorzystać na tworzenie „nowych i lepszych gier”. A, poza tym Baldur’s Gate 3 „już jest” na Xboxach Series X/S.

Tłumaczenie wszystkich wpisów Swena Vincke zamieściliśmy poniżej.

  1. Recenzja Baldur’s Gate 3 – RPG na dychę i na lata
  2. Baldur’s Gate 3 – poradnik do gry

Zwycięstwo w kategorii gry roku to ogromny zaszczyt i przede wszystkim chcę podziękować wszystkim, którzy na nas głosowali, a także pogratulować wszystkim pozostałym nominowanym. To był niezwykle konkurencyjny rok i każdy z Was zasłużył na tę nagrodę [Vincke odsyła tam do kont twórców innych gier nominowanych do tytułu gry roku: Capcomu, Nintendo, Insomniac Games, Remedy Entertainment – przyp. red].

Chcę podziękować Geoffowi Keighleyemu i organizatorom The Game Awards za przygotowanie gali nagród tak wielkiej, że przyciągnęła uwagę mainstreamu. Choć 30 sekund to trochę mało [czasu, nie ma nic – dop. red.] porównywalnego z The Game Awards i to niesamowite osiągnięcie.

Nosiłem zbroję na gali The Game Awards 2023, bo BG3 to gra, która nie mogłaby istnieć bez naszej społeczności graczy i chciałem złożyć hołd temu, jak ważni byli oni dla rozwoju. Gracze BG3, rządzicie.

Stworzenie takiej gry jest możliwe tylko wtedy, gdy masz przy sobie niesamowitą, pełną pasji i utalentowaną drużynę i pod tym względem mam niesamowite szczęście z Larian Studios – są jednymi z najlepszych i wykonali naprawdę niesamowitą robotę.

Ponad 2 tysiące osób wymieniono w napisach końcowych, a ponieważ nie mogę wyróżnić wszystkich, chcę skupić się na osobach nie zawsze cieszących się takim uznaniem, na jakie zasługują.

Zespoły ds. kontroli jakości, lokalizacji, obsługi klienta, operacji, wydawniczy, testerzy oraz wszyscy pozostali twórcy Larian Studios, BG3 nie istniałoby bez Was i każdy z Was zasługuje na to, by być z tego bardzo dumnym.

Chcę zadedykować tę nagrodę naszym przyjaciołom i członkom rodziny, których straciliśmy w trakcie prac nad grą, wliczając w to Jima [Southwortha – przyp. red.], naszego głównego animatora filmowego, który zmarł w zeszłym miesiącu, a także, osobiście, mojego ojca, zmarłego tydzień przed rozpoczęciem kampanii wczesnego dostępu [Baldur’s Gate 3 – przyp. red.].

Nie da się stworzyć czegoś takiego jak Baldur’s Gate 3 bez wsparcia ze strony otaczających cię ludzi. Chcę osobiście podziękować pięciu wyjątkowym osobom, szalonemu psu i jednookiemu kotu za to, że ze mną wytrzymują.

Wielkie podziękowania należą się także naszym partnerom lokalizacyjnym i PitStop Productions, którzy musieli wykorzystać każdy kąt w swoim budynku, by nagrać i uchwycić występy w ogromnej liczbie kwestii dialogowych.

Do naszych aktorów – spisaliście się znakomicie. Mam nadzieję, że nasze drogi skrzyżują się jeszcze raz w przyszłości, a wasi agenci pozostaną jak zwykle rozsądni. :)

Chcę także podziękować Wizards of the Coast, a w szczególności zespołowi DnD za danie nam carte blanche. Bardzo mi przykro, że tak wielu z Was zostało zwolnionych. Smutna jest świadomość, że z osób, które były w pierwotnej sali konferencyjnej, nie został prawie nikt. Mam nadzieję, że wszystko u was dobrze [Swen nawiązuje tu do zwolnienia ponad 1000 osób w firmie Hasbro, będącej właścicielem Wizards of the Coast, które również padło ofiarom tych decyzji – dop. red.].

Jest wielu innych partnerów, którym chcę podziękować. Prosiliśmy Was o wiele, ale daliście radę i bez waszego wkładu BG3 nie byłoby tym, czym jest.

Na koniec chcę przytoczyć historię rozmowy, którą przeprowadziłem dawno temu z pewnym wydawcą. Powiedział mi, na jego szczęście, że grami kieruje idealizm. Mówił o tym w kontekście wyzysku, ale miał rację.

Gry są wyjątkową formą sztuki, równie ważną jak książki, muzyka lub filmy. Wielu deweloperów, ze mną włącznie, tworzy gry, bo uwielbiają patrzeć, jak inne osoby angażują się w ich dzieła w sposób oferowany tylko przez gry.

Nie przejmują się zbytnio zarobionymi pieniędzmi, tylko o tyle, że stanowią one paliwo potrzebne do tworzenia nowych i lepszych gier. Warto wszystkim przypominać, że owo paliwo to tylko środek, a nie sam cel. Liczy się dokąd oraz w jaki sposób podróżujemy i o tym pamiętamy.

Dziękuję. Poza tym – BG3 jest już dostępne na Xboxach.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej