Czy Starfield nie wyciągnąłby 60 klatek na konsolach? Eksperyment Digital Foundry daje odpowiedź

Czy gdyby Starfield pozwalał na grę w ponad 30 klatkach na sekundę na Xboxach, byłoby to nieakceptowalne doświadczenie? Test serwisu Digital Foundry udowadnia, że nic z tych rzeczy.

Hubert Śledziewski

Czy Starfield nie wyciągnąłby 60 klatek na konsolach? Eksperyment Digital Foundry daje odpowiedź, źródło grafiki: Bethesda Softworks..
Czy Starfield nie wyciągnąłby 60 klatek na konsolach? Eksperyment Digital Foundry daje odpowiedź Źródło: Bethesda Softworks..

W czerwcu 2023 roku dowiedzieliśmy się, że Starfield będzie działał na Xboxach Series X i S jedynie w trzydziestu klatkach na sekundę – na tym pierwszym w rozdzielczości 4K, a na drugim w 1440p. Todd Howard – szef Bethesdy i reżyser gry – bronił tej decyzji spójnością wizualną produkcji, a część deweloperów popierała jego zdanie (np. Dannie Carlone z Santa Monica Studio).

Gracze wydawali się jednak niepocieszeni, zwłaszcza że ostatecznie recenzenci zalecali, by – jeśli ma się taką możliwość – grać w Starfielda na mocnym PC, a nie na XSX. Czy tryb wydajności – biorący wyświetlane klatki na sekundę jako priorytet – byłby niegrywalny na Xboxach Series X i S? Nic z tych rzeczy – sprawdził to serwis Digital Foundry.

Na potrzeby testu złożono komputer o mocy możliwie zbliżonej do tej, którą oferuje XSX. Uzyskany w ten sposób sprzęt nie był idealny, lecz bezpośrednio na konsoli nie da się odblokować limitu 30 fps. Ponadto niezbędne okazało się odpowiednie skonfigurowanie gry. Jaki był efekt?

  1. W zamkniętych przestrzeniach gra działała w 60 klatkach na sekundę przy wyjściowej rozdzielczości 4K i włączonym FSR 2 (bez dynamicznego skalowania rozdzielczości).
  2. W otwartych lokacjach i podczas podróży kosmicznych było jednak gorzej. W tych pierwszych liczba fps wahała się od 30 do 40, a w trakcie tych drugich – od 35 do 50.

Co ciekawe, Digital Foundry przeprowadziło podobny test dla Xboxa Series S – jedynie zmniejszając rozdzielczość do 1440p, choć zapewne w potencjalnej docelowej wersji byłoby więcej zmian. Niemal przez cały czas gra działała w około 40 klatkach na sekundę. W niektórych lokacjach – np. w bogatym w detale mieście Neon – wskaźnik pokazywał zaś w pełni zadowalające 60 fps. Podobnie było podczas kosmicznych starć.

Nawet biorąc poprawkę na to, że specyfikacja użytego do testów komputera była nieco mocniejsza od tej, którą mają Xboxy Series X i – zwłaszcza – S, można pokusić się o wniosek, iż tryb wydajności w Starfieldzie nie byłby taki zły, jak wydawał się sugerować Todd Howard. Nieco zatem dziwi, że Bethesda nie zaimplementowała go jako jednej z dostępnych opcji, gdyż wielu graczy mogłoby docenić takie rozwiązanie.

  1. Recenzja Starfield. Ten kosmos pozytywnie przytłacza
  2. Starfield – poradnik do gry
Starfield

Starfield

PC Xbox
po premierze

Data wydania: 6 września 2023

Informacje o Grze
6.5

GRYOnline

5.9

Gracze

5.9

Steam

8.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

4

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2023-09-09
12:38

FullM3tal7ack3t Legionista

😒

Ta gra jest w tak wielu elementach zepsuta i nieprzemyślana, że brak 60 klatek na konsoli jest tu najmniejszym problemem. Robić grę 8 lat a finalnie wypuścić tytuł, który w najprostszych mechanikach, cofa się o dekadę, to jest jakieś mistrzostwo.

Komentarz: FullM3tal7ack3t
2023-09-09
13:07

barnej7 Senator

Jeśli klatki latałyby między 40 a 60 to już lepiej zablokować na 30. Chociaż z drugiej strony mam nadzieję, że dadzą 60fps z FSR 3.0 jeśli zjadą trochę z rodzielczością to może się udać

Komentarz: barnej7
2023-09-10
12:11

Yeremiach Legionista

Podoba mi się ta gra i grywam codziennie (Xbox Series X), ale grafika w niej wcale nie jest taka piękna i wydaje mi się, że daliby radę bez problemu zoptymalizować pod 60 klatek. Jest tyle innych pięknych gier, które mają wspomniane 60 klatek i jakoś działają, czemu ta nie może? Dla mnie jest to dziwne. Trochę szkoda.

Komentarz: Yeremiach
2023-09-10
14:09

korneln Junior

W "A Plague Tale: Requiem" też była śpiewka że musi być 30fps na konsolach dla lepszego odbioru itp, że nie pojawi się w przyszlości patch, i jakoś niecały rok minął i cyk, aktualizacja 60 fps. Czyli da sie. ludzie chcą 60fps nawet jeśli by to się równało z graniem w Full HD czy niżezej rozdzielczości. Ja się wcale nie zdziwie jak w przyszłości 60fps to będzie płatne DLC ?? albo inaczej - twóecy najpierw robią blokade 30fps, żeby rok pozniej odblokować - i na nowo zainteresować graczy tytułem. ;)

Komentarz: korneln
2023-09-11
09:47

Wronski Senator

Wronski

Uzyskany w ten sposób sprzęt nie był idealny, lecz bezpośrednio na konsoli nie da się odblokować limitu 30 fps.

No gdyby dalo sie przerobic konsole to mysle ze opcja odblokowania FPS bylaby raczej mozliwa.

Komentarz: Wronski

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl