Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 listopada 2022, 08:38

autor: Adrian Werner

Rockstar ustala zasady dla serwerów RP w GTA 5; zabrania NFT i lootboxów

Studio Rockstar Games zabroniło tworzenia serwerów role-play do Grand Theft Auto 5 i Red Dead Redemption 2, które wykorzystują płatne lootboksy, kryptowaluty oraz NFT.

Źródło fot. Rockstar Games
i

Tworzone przez fanów serwery RP/role-play (najczęściej zbudowane na modyfikacji FiveM) dla Grand Theft Auto V cieszą się wielką popularnością na PC. Wiele z nich mocno zmienia reguły rozgrywki, pozwalając graczom na wcielenie się w zarówno w szarych mieszkańców Los Santos, jak i branie udziału w starciach między policją i złodziejami czy też wojnach frakcji. Niektórzy zarządcy takich serwerów ostatnio zaczęli jednak wprowadzać mocno wątpliwe rozwiązania monetyzacyjne, co wymusiło na studiu Rockstar Games (i jego właścicielu, firmie Take-Two) wyartykułowanie kilku zakazów w tej kwestii.

Deweloper zabrania prowadzenia serwerów RP do GTA 5 (oraz RDR2), które m.in.

  1. używają Grand Theft Auto V w celach komercyjnych, co obejmuje m.in. płatne lootboksy oraz sprzedaż wirtualnej waluty;
  2. wykorzystują kryptowaluty oraz NFT;
  3. oferują nowe misje, mapy lub historie;
  4. szkodą oficjalnym trybom multiplayer w GTA Online i Red Dead Online;
  5. w niewłaściwy sposób wykorzystują znaki towarowe i własność intelektualną Rockstar Games oraz innych firm.

Jak widać, zasady te napisano tak szeroko, że w praktyce Rockstar Games może zażądać zamknięcia praktycznie każdego serwera RP. Deklaracja studia ma jednak głównie na celu powstrzymanie lootboksów, NFT oraz innych form zarabiania na GTA 5 bez zgody deweloperów.

Większość fanowskich serwerów oferuje nowe misje i historie, a wiele z nich utrzymywanych jest za pomocą datków od graczy. Rockstar Games do tej pory to ignorowało i raczej deklaracja zasad tego nie zmieni. Studio chce po prostu powstrzymać najbardziej wątpliwe projekty tego typu.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku modów do gier tego zespołu fani zawsze stąpają po kruchym lodzie. Rockstar Games i Take-Two co pewien czas wymuszają zakończenie rozwoju nieoficjalnych projektów. W zeszłym roku ten los spotkał m.in. modyfikacje re3 i reVC oraz GTA Underground. Nie zdziwilibyśmy się, gdyby tolerancja zespołu względem serwerów RP do GTA 5 zakończyła się wraz z premierą GTA 6.

  1. Recenzja gry GTA V na PC – Los Santos piękne, jak nigdy przedtem
  2. GTA 5 – poradnik do gry
  3. Oficjalna strona gry

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej