Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 września 2016, 12:30

Riot Games świętuje 10. rocznicę powstania. League of Legends ze 100 mln graczy miesięcznie

Studio Riot Games poinformowało o przekroczeniu przez grę League of Legends progu 100 milionów aktywnych graczy miesięcznie. Twórcy przygotowali też garść prezentów z okazji dziesiątej rocznicy założenia firmy, w tym weekend z podwójnymi Punktami Zasług oraz darmową skórkę dla Kayle.

League of Legends – najważniejsze informacje:
  • druga pełnoprawna produkcja z gatunku MOBA, rozpoczętego przez modyfikacje Aeon Strife (StarCraft) oraz Defense of the Ancients (Warcraft III)
  • stworzona i wydana w 2009 roku na PC przez Riot Games; gra jest nieustannie aktualizowana
  • najlepiej zarabiająca i najpopularniejsza darmowa gra sieciowa (100 milionów użytkowników miesięcznie) z zaimplementowanymi mikrotransakcjami, a zarazem jedna z czołowych dyscyplin e-sportowych

Minęło prawie 7 lat od premiery League of Legends, drugiej po Demigod pełnoprawnej produkcji z gatunku MOBA i jednego z największych fenomenów growych XXI wieku. Produkcja studia Riot Games niezmiennie zajmuje pierwsze miejsce w rankingach najlepiej zarabiających darmowych MMO i cieszy się niemałą popularnością na Twitchu. Nie dziwi więc informacja przekazana przez twórców z okazji dziesięciolecia studia, według których LoL w każdym miesiącu przyciąga ponad 100 milionów osób. W ostatnim raporcie ze stycznia 2014 roku mowa była o 67 milionach użytkowników, co wyraźnie pokazuje, że ta niemłoda produkcja wciąż przyciąga rzesze nowych graczy. Dla porównania: konkurencyjne Dota 2 może się pochwalić ponad 13 milionami grających.

O historii sukcesu jak dotąd jedynego tytułu Riot Games rozmawiał Phill Kollar z serwisu Polygon z założycielami studia: Markiem Merrillem oraz Brandonem Beckiem. Deweloperzy wspominali trudne początki swojej debiutanckiej produkcji, w tym brak zrozumienia ich wizji ze strony zachodnich wydawców, skupionych na sprzedaży wydań pudełkowych i potencjalnych sequelach. Obaj twórcy przyznali też, że sukces LoL-a wielokrotnie ich zaskoczył, a gra była tworzona jako tytuł w gruncie rzeczy niszowy, przeznaczony dla zapalonych graczy. Równie niespodziewane okazało się zainteresowanie w równym stopniu graniem i oglądaniem rozgrywki, co przełożyło się na ogólną popularyzację e-sportu.

League of Legends miało spory udział w popularyzacji e-sportu. - Riot Games świętuje 10. rocznicę powstania. League of Legends ze 100 mln graczy miesięcznie - wiadomość - 2016-09-15
League of Legends miało spory udział w popularyzacji e-sportu.

Oczywiście wspomniano również o problemach oraz kontrowersjach, jak i przyszłych planach studia, które – jak określił to Beck – mają uzasadnić „Games” w nazwie firmy. Mimo że większość z ponad tysiąca pracowników zajmuje się rozwijaniem LoL-a, mniejsze zespoły nieustannie rozważają pomysły na nowe produkcje. Wiele z tych idei ostatecznie trafia do kosza (jak choćby karcianka na licencji League of Legends, o której dowiedzieliśmy się za sprawą przecieku, o którym poinformował serwis Kotaku trzy lata temu), a według Becka kolejny tytuł Riot niekoniecznie musi być osadzony w świecie znanym z pierwszej produkcji studia:

Wciąż eksperymentujemy. Rozważamy obie opcje. Niektóre doświadczenia po prostu muszą być zrealizowane w odmiennych realiach, podczas gdy inne byłyby naprawdę niesamowite w uniwersum Ligi.

Jakkolwiek dokładna natura nowej produkcji nie jest jeszcze przesądzona, Riot wykazuje sporą inicjatywę odnośnie stworzenia pełnoprawnego uniwersum LoL-a. Firma ma wydzielony oddział tzw. Fundatorów – artystów i pisarzy, którzy rozwijają świat gry. Samo League of Legends raczej nie sprzyja narracji (większość historii poznajemy za sprawą artykułów na oficjalnej stronie produkcji), ale według Merrilla dodanie tego typu głębi wzbogaca doświadczenia z gry. Możliwe więc, że potencjalna nowa gra studia skupi się na przybliżeniu fabularnego aspektu uniwersum.

Kayle wraz z dodatkową skórką to niejedyny prezent przygotowany dla fanów przez Riot Games. - Riot Games świętuje 10. rocznicę powstania. League of Legends ze 100 mln graczy miesięcznie - wiadomość - 2016-09-15
Kayle wraz z dodatkową skórką to niejedyny prezent przygotowany dla fanów przez Riot Games.

Należy jeszcze wspomnieć o atrakcjach przygotowanych przez Riot Games z okazji 10. rocznicy powstania firmy. Jak czytamy na oficjalnej stronie LoL-a, wszyscy gracze na poziomie 5. lub wyższym i aktywni w ciągu ostatnich kilku miesięcy otrzymają skórkę Riot Kayle dla Kayle. Co więcej, osoby nieposiadające tej postaci dostaną ją za darmo wraz ze skórką, natomiast nabywcy obu mogą liczyć na tajemniczy prezent, bądź – w przypadku niemożności odebrania podarunku – równowartość tegoż w Riot Points (jednej z dwóch walut w grze). Ponadto od piątku 16 września od godziny 9:01 do poniedziałku 19 września do godziny 8:59 (podajemy według czasu polskiego) gracze będą otrzymywać podwójną liczbę Punktów Zasług (Influence Points).

Twórcy nieustannie podkreślają, że sukces gry to zasługa graczy, namawiających kolejne osoby i troszczących się o dobro gry. Dlatego też przy okazji dziesięciolecia przedstawiciele Riot Games opublikowali filmik (zamieszczony na końcu tego tekstu), w którym podziękowali całej społeczności League of Legends. Ponadto – jak przekazuje Polygon – Beck i Merrill złożyli obietnicę, że nie przestaną słuchać graczy i wspierać swojej produkcji, nawet gdy spotkają się z krytyką ze strony społeczności. Jak stwierdzili, obaj swego czasu spędzili niemało czasu po drugiej stronie barykady, dyskutując i polemizując na forach. Rozumieją więc, że stanowczo wyrażane opinie świadczą o zaangażowaniu grających, bez których twórcy nigdy nie osiągnęliby takiego sukcesu:

Nasi gracze trzymali z nami, wykazując niesamowitą lojalność, która zdaje się kwestionować, że sami to osiągnęliśmy. Pomogli stworzyć społeczność, gdzie dzielą się fanowskimi dziełami, gdzie są ci wszyscy ludzie wspólnie spędzający czas i te fenomenalne transmisje do obejrzenia w erze rozkwitu streamowania. To wszystko, co wokół nas zbudowali gracze, pozwoliło na osiągnięcie tego [sukcesu – przyp. autora]”.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej