Prawie 90% twórców gier korzysta z AI. Ankieta Google nie pozostawia złudzeń we wpływie sztucznej inteligencji na produkcję gier
Wyniki ankiety Google Cloud pokazały, jak popularne wśród deweloperów stały się narzędzia AI. Okazało się, że prawie 90% przebadanych używa ich podczas swojej pracy.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w grach jest coraz powszechniejsze, co pokazują lipcowe doniesienia ze Steama. Dostało się nawet 11 bit studios, gdy odkryto, że przy produkcji The Alters także skorzystano ze wsparcia AI, chociaż deweloperzy tłumaczyli się, że były to wyłącznie elementy tymczasowe (tzw. placeholdery), których zapomniano usunąć.
Gracze mogą się oburzać, ale wydaje się, że AI w grach to już nowa rzeczywistość wirtualnej rozgrywki (vide Reuters).
90% deweloperów używa AI przy tworzeniu gier
Google Cloud opublikowało wyniki swojej najnowszej ankiety „AI meets gaming industry”. W jej ramach zapytano 615 deweloperów z Finlandii, Korei Południowej, Norwegii, Szwecji oraz ze Stanów Zjednoczonych. Jednocześnie z badania wyciągnięto trzy najważniejsze wnioski dotyczące tego, dlaczego sztuczna inteligencja w ogóle pojawia się w procesie produkcyjnym.
Jednym z nich jest przyspieszenie pracy – 95% twórców wykorzystuje AI do wykonywania najbardziej powtarzalnych czynności, co pozwala im bardziej skupić się na pracy kreatywnej. Zresztą również w tej dziedzinie sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie, na przykład przy tworzeniu animacji lub linii dialogowych. Dodatkowo, zdaniem ankietowanych deweloperów (89%), AI pozwala na łatwiejsze tworzenie dynamicznych gier, które wydają się bardziej żywe.
Podejście to potwierdzają słowa szefa Larian Studios, Swena Vinckego. W kwietniu wypowiedział się on na temat wpływu AI na branżę i odrzucił wizję przyszłości, w której deweloperzy są w pełni zastąpieni przez sztuczną inteligencję. Vincke widzi w AI narzędzie, które odciąży twórców w taki sposób, jaki pokazała ankieta Google Cloud, czyli poprzez przejęcie powtarzalnych czynności.
Natomiast gracze muszą się przygotować na to, że coraz więcej publikowanych gier będzie powstawało nie tylko dzięki pracy ludzkiej. Sztuczna inteligencja jest coraz szerzej wykorzystywana w procesie produkcyjnym i wydaje się, że od tej drogi nie ma już odwrotu.