Ponad połowa wszystkich aut marki ma być zelektryfikowana do 2026 roku - ambitne plany Nissana
Nissan chce w 2026 roku mieć w gamie przynajmniej 16 modeli z napędem elektrycznym lub hybrydowym. To spore zmiany, ponieważ w tej dziedzinie konkurencja jest już nieco z przodu.

Nissan jest jednym z pionierów wprowadzania pojazdów BEV (Battery Electric Vehicle) do oferty. Jego model Leaf był w miarę dobrze znany już w czasach, gdy jeszcze nikt nie słyszał o zakazie sprzedaży nowych aut spalinowych w UE.
Tymczasem obecne portfolio „elektryków” tej firmy wygląda skromnie – kolejna generacja Leafa i SUV Ariya, to wszystko. Nissan zapowiada jednak wielkie zmiany w swojej ofercie. W 2026 roku chce posiadać 30 modeli do wyboru, z czego 16 z nich ma być zelektryfikowanych.
Nissan rozszerza ofertę aut elektrycznych
Przy czym w określeniu „zelektryfikowane” mieszczą się także auta hybrydowe HEV i PHEV (na końcu tekstu znajdziesz słowniczek wyjaśniający różnice między nimi). Jak informuje serwis TheVerge, Nissan mówi też o autach w pełni elektrycznych, ale w odniesieniu do roku 2030. Do tego czasu chce mieć w ofercie 23 modele zelektryfikowane, z czego przynajmniej 15 typu BEV. Nie wiadomo jednak, ile takich aut pojawi się w 2026 wśród tych zapowiedzianych.

Nissan wcześniej zapowiadał ukończenie prac nad bateriami w pełni półprzewodnikowymi w 2028 roku, jednak bazując na najnowszych doniesieniach, prawdopodobnie plany uległy zmianie. Zamiast tego w tym okresie będzie produkować samochody z „ulepszonymi akumulatorami litowo-jonowymi NCM, LFP”. Trochę szkoda, ale widocznie firma trafiła na jakieś bariery technologiczne. Być może ktoś inny poradzi sobie z tym lepiej, ponieważ zasilanie aut z ogniw litowo-jonowych wydaje się nie mieć zbyt szerokich perspektyw rozwoju.
Rodzaje pojazdów zelektryfikowanych
BEV (Battery Electric Vehicle) – pojazd całkowicie elektryczny, posiada jedynie silniki elektryczne. Zasilany jest z zespołu akumulatorów, które są ładowane z gniazdka domowego lub specjalnych ładowarek.
HEV (Hybrid Electric Vehicle) – samochód hybrydowy. Silnik spalinowy stanowi główne źródło napędu, ale jest wspomagany przez silnik elektryczny zasilany z niedużej baterii, która jest ładowana z systemu odzyskiwania energii i/lub z alternatora. Niektóre modele potrafią poruszać się w trybie czysto elektrycznym, ale z reguły na krótkim dystansie i z niewielką prędkością.
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – pojazd hybrydowy typu plug-in, podobny do powyższego, ale ze znacznie większą baterią, która może być ładowana z gniazdka. Napęd elektryczny pełni w nim przynajmniej równorzędną rolę do spalinowego. Potrafi pokonać spory dystans przy wykorzystaniu jedynie silników elektrycznych.
FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) – elektryczny samochód z ogniwami paliwowymi. To odmiana BEV, w której energia elektryczna produkowana jest w ogniwach paliwowych, najczęściej wodorowych. Także posiada baterię, choć może ona być mniejsza i pozbawiona możliwości ładowania z gniazdka, bo jest tylko buforowym magazynem na energię z „pokładowej elektrowni”. Takie samochody na ogół posiadają większy zasięg niż BEV i możliwość szybkiego uzupełnienia paliwa.
Więcej:Xiaomi SU7 odjechał sam. Właściciel przysięga, że to nie on kazał mu parkować
- ekologia
- moto
- komunikacja
- samochody elektryczne
- motoryzacja