Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 10 listopada 2009, 10:59

autor: Piotr Doroń

O wpływie marki Metal Gear na finanse firmy Konami

Półrocze zakończone 30 września nie było zbyt udanym okresem z perspektywy japońskiej firmy Konami. Nie tylko zanotowała ona znaczne pogorszenie sprzedaży swoich gier, ale również ponad 80% spadek zysków. Mimo to, Japończykom udało się zakończyć raportowane sześć miesięcy na plusie.

Półrocze zakończone 30 września nie było zbyt udanym okresem z perspektywy japońskiej firmy Konami. Nie tylko zanotowała ona znaczne pogorszenie sprzedaży swoich gier, ale również ponad 80% spadek zysków. Mimo to, Japończykom udało się zakończyć raportowane sześć miesięcy na plusie.

W zeszłym roku w okresie od kwietnia do końca września Konami udało się sprzedać blisko 12 milionów egzemplarzy gier. W bieżącym roku było to już jednak tylko 5,9 miliona. Głównym powodem takiego stanu rzeczy była dołująca sprzedaż marki Metal Gear. O ile dwanaście miesięcy temu przygody Snake’a, Raidena i Big Bossa mogły się pochwalić rezultatem na poziomie 4,33 miliona egzemplarzy (za sprawą majowej premiery Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots), o tyle w pierwszej połowie 2010 roku fiskalnego było to jedynie 360 tysięcy.

O wpływie marki Metal Gear na finanse firmy Konami - ilustracja #1

Przedstawiciele Konami poinformowali, że produkcjami, które pociągnęły w badanym okresie sprzedaż były poszczególne odsłony marek Power Pros, Pro Evolution Soccer, Dance Dance Revolution oraz Yu-Gi-Oh. Generalnie słabe wyniki były jednak dla Konami sporym zaskoczeniem. Szefostwo zrzuciło winę na kryzys finansowy, który nie oszczędził rynku konsol i automatów arcade.

Z uwagi na mniejsze zainteresowanie Metal Gear Solid 4, PlayStation 3 utraciła miano konsoli przynoszącej Konami największe przychody. O ile w zeszłym roku było to 38% całości, o tyle w tym już tylko 15%. Na czoło tego swoistego rankingu wysunęło się Wii – z 23%. Kolejne miejsca przypadły konsolom przenośnym – PSP (22%) i Nintendo DS (21%). Nieznaczny wzrost odnotowano w przypadku Xboksa 360. Gry wydane na platformę Microsoftu stanowiły bowiem 5% ogólnej sprzedaży firmy Konami. Zgodnie z oczekiwaniami z miejsca nie ruszyły pecety – w dalszym ciągu przynoszą japońskiej korporacji tylko 1% przychodu.

Konami zakończyło półroczny okres ze sprzedażą na poziomie 1,27 miliarda dolarów (22% spadek w stosunku do roku ubiegłego). Dochód spadł o wspomniane już 81%. Szczęśliwie firmie udało się go utrzymać na plusie. Zyski wyniosły blisko 25 milionów dolarów.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej