Rozdzielczość 1440p to przyszłość e-sportu według Nvidii
Nvidia chce, by rozdzielczość 1440p stała się nowym standardem w e-sporcie. Przynajmniej częściowo, bo nowe monitory pozwolą przełączyć się w tryb 1080p.

- Nvidia zapowiedziała nową klasę 27-calowych monitorów dla graczy w rozdzielczości 1440p i z częstotliwością odświeżania obrazu do 360 Hz;
- firma wierzy, że takie ustawienia powinny stać się standardem w większości gier e-sportowych, co rzekomo poprawi celność graczy;
- nowe monitory zaoferują też specjalny tryb zwężający obraz do 1080p, co pozwoli na zabawę w bardziej wymagających tytułach bez zmniejszenia płynności animacji.
Choć targi technologiczne CES 2022 formalnie rozpoczynają się dopiero jutro, giganci branży już dziś zaprezentowali nowości ze swoich katalogów. Nvidia opublikowała prawie 50-minutowy materiał, w którym przedstawiono m.in. GeForce’a RTX 3050 oraz mobilne RTX-y 3070 Ti i 3080 Ti. Poza kartami zapowiedziano plany zmodernizowania e-sportowych standardów, tj. częściową rezygnację z obrazu w rozdzielczości 1080p z odświeżaniem 144 Hz na rzecz 1440p i 360 Hz.
Oczywiście takie posunięcie nie wynika tylko z dbania o scenę turniejową gier wideo, aczkolwiek ma ono przynieść pewne korzyści dla zawodników. Z badań Nvidii wynika, że przesiadka z monitorów 1080p / 144 Hz na 1440p / 360 Hz poprawia celność graczy o 3%. Niezbyt wielki wzrost, ale w profesjonalnych rozgrywkach liczy się każda przewaga.
Firma zwraca też uwagę, że najnowsze karty graficzne (czytaj: GeForce RTX 3080) z łatwością dobijają do 360 klatek na sekundę w popularnych grach turniejowych, takich jak Counter-Strike: Global Offensive, Valorant, Overwatch czy Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege. Mowa o rozdzielczości 1440p, bo w 1080p można się bawić nawet w 500-700 fps, choćby i na wysokich ustawieniach graficznych w Valorancie.
Jak jednak łatwo zgadnąć, zmiana ta byłaby także korzystna dla Nvidii, bo zachęciłaby organizatorów, drużyny i amatorów do zakupu najmocniejszych GeForce’ów. Oraz dla jej partnerów, którzy szykują nową kategorię 27-calowych monitorów dla graczy z certyfikatem Nvidii, pozwalających na grę w rozdzielczości 1440p i przy częstotliwości odświeżania ekranu na poziomie do 360 Hz. Tylko „do”, bo na razie jedynie ASUS ROG Swift (PG27AQN) ma osiągać tak wysoką wartość – modele firm MSI, ViewSonic i AOC zaoferują „zaledwie” 300 Hz.
Jednakże wszystkie zapewnią inne funkcje przydatne dla profesjonalistów, od „e-sportowego” trybu kolorystycznego, przez wsparcie technologii G-Sync i analizatora płynności grafiki Reflex (na bieżąco pokazującego wydajność systemu), na wspomnianym 1440p kończąc. Co ciekawe, wszystkie modele nadal pozwolą bawić się w rozdzielczości 1080p dzięki specjalnej opcji zwężającej wyświetlany obraz. Ma to pozwolić na wykorzystanie nowych monitorów także w bardziej wymagających tytułach, w których przesiadka na 1440p poskutkowałaby spadkami wydajności.
Na ten moment nie podano ani dat premier, ani ceny tych monitorów. Jednak nie ma się co łudzić, że ta ostatnia będzie niska w przypadku „profesjonalnego sprzętu e-sportowego”, na jaki kreuje go Nvidia. Jeśli chcecie poznać więcej szczegółów, możecie sprawdzić pełną prezentację firmy (segment poświęcony opisywanej kwestii zaczyna się nieco przed 14. minutą).
Więcej:„Intel miał misję żeby nas zabić” według Jensan Huanga; teraz zbuduje dla NVIDII 2 mikroprocesory
Komentarze czytelników
HETRIX22 Legend

Szkoda że rozwój idzie w kierunku podwyższania rozdzielczości, zamiast urealniać grę nowymi technologiami. Ostatni przełom zwany RT, nie wzniósł gier na wyżyny realizmu.
zanonimizowany1365389 Generał
Dokładnie. CRT jest zdecydowanie najlepszy dla klasyków przed powstanie LCD/LED, natomiast LED 1440p z cali 27 jest po prostu lepszy dla nowsze gry AAA, bo lepsze wrażenie. Tu się zgodzę. Monitor 1080p z cali 23,8 lub zbliżony to taki "złoty środek" w moim odczucie dla klasyków z GOG, nowe gry AAA, a także dla nowe gry Indie z pixel art takich jak Stardew Valley. Może nie jest to najlepsza, ale to lepsza niż nic, bo uniwersalna i ... tania rozwiązania. Dodatkowa zaleta jest to, że dla nowe gry AAA na monitorze 23,8 nie potrzebujesz mocniejsze i droższe karty graficzne, a nie będzie widać "pikseli" w grafiki 3D niż w przypadku rozdzielczość 1080p na monitorze z cali 27 lub większy dla zachowanie 60 FPS. Sam raz dla kogoś, kto ma problemy z oszczędności.
Dlatego mamy różne monitory z różne cali w sklepie. Każdy monitor ma swoje zalety i wady. Każdy sam wybiera monitor wedle gustu i potrzeby. No, niektóre monitory mają specjalne filtry fabryczne z myślą o niższe rozdzielczości po skalowanie. Jedni dają lepsi, a inni gorsi. Ale żaden z nich nie dorównuje CRT. Przynajmniej do tej pory widuję.
Jak ktoś chce grać na monitorze 27 cali i 1440p, to jego sprawa. Ja żyję po swojemu i jestem szczęśliwy, a to jest najważniejszy. Od oglądanie gry na monitorze 23,8 nie męczą mi oczy i grało mi się całkiem przyjemnie.
blood Legend

I ta upośledzona praktyka ma w większości miejsce tylko w CSie. Taki sam idiotyzm, jak używanie super nowych myszek z DPI 400. Za większościa 'pro' graczy ciagnie się przyzwyczajenie wynikajace z 10-20k godzin w grze, gdzie grali od dziecka. Nigdy tej rozdziałki nie zmienia, a nowi gracze będa małpować ustawienia 'prosów' nie wiedzac z czego to wynika.
grish_em_all Legend

To zależy od tytuły gier i modele monitory. Mody do niektóre klasyki dają obsługi większe rozdzielczości, ale nie elementy graficzne. Rozumiesz? Bo takie gry są stworzone dla monitory o mniejsze cali. Jak masz CRT, to elementy graficzne są dwa razy powiększone bez utraty jakości podczas skalowanie na pełny ekranu. Z LCD i LED to nie samo.
Prawda, prawda i prawda. Właśnie taką sytuację mamy w przypadku Stardew Valley, gdzie zwiększenie rozdzielczości nie wpłynęło na zwiększenie szczegółowości obiektów, poprzez zwiększenie ilości pikseli przypadających na dany, natomiast zmniejszenie rozmiaru obiektu - rozmiar w pikselach pozostał taki sam, ale poprzez mniejszą fizyczną wielkość plamki, rozmiar "w centymetrach" się zmniejszył, co przełożyło się na to o czym pisałem, czyli większy obszar widoczny na ekranie. W przypadku monitora 27" natomiast nie wpłynęło to praktycznie wcale na komfort widzenia. W przypadku korzystania z mniejszej niż natywna rozdzielczości monitora i jej skalowanie na pełny ekran, to rzeczywiście wszystko zależy od monitora i pod tym względem CRT zawsze wypadały lepiej niż LCD, to wynika z różnic w konstrukcji i metodzie wyświetlania obrazu
zanonimizowany441993 Konsul
Blood. Tak od 10 lat większość prosów gra na niższych rozdziałkach i nawet nie wie dlaczego. Może zanieś im ten kaganek oświecenia i poinformuj ich, że mogą grać w natywnych rozdzielczościach, gry nie będą takie rozpikselowane i w ogóle będzie fajnie :D