Nowy patent Microsoftu ma zapewnić większą wydajność ray tracingu przy ograniczonych zasobach VRAM-u
Najnowszy patent zgłoszony przez Microsoft może poprawić wydajność słabszych kart graficznych w grach z ray tracing.

Ray tracing to technologia często spotykana w przeróżnych tytułach. Przez producentów jest stale rozwijana oraz usprawniana, aby spełnić wszystkie oczekiwania użytkowników. Microsoft postanowił pójść o krok dalej i niedawno w ręce internautów trafił dokument, opisujący nowy patent firmy na wykorzystanie ray tracingu. Jak możemy przeczytać, najnowsza metoda amerykańskiej firmy pozwala na zmniejszenie zużycia pamięci w tytułach, obsługujących śledzenie promieni.
Najnowszy patent od Microsoft
Ze wspomnianego dokumentu dowiadujemy się, że ray tracing można wykorzystać jako element przyspieszający i poprawiający moc przerobową VRAM, dzięki jego optymalizacji przy użyciu systemu poziomu szczegółowości (ang. level of detail system, LOD). Nowa metoda jest w stanie to osiągnąć dzięki mapie rezydencji, wybierając hierarchię poszczególnych obiektów. Dalej system grafiki określa stopień jakości wyświetlanych elementów, zależnie od aktualnego położenia gracza w grze.
Przykładowy system przetwarzania grafiki polega na pobraniu wartości pierwszego poziomu szczegółowości dla poddrzewa z mapy rezydencji poziomu szczegółowości, odpowiadającej ograniczającej hierarchii woluminów obiektów [...] System przetwarzania grafiki ma za zadanie, w oparciu o ostateczny poziom szczegółowości poddrzewa, wybrać węzły podrzędne w drzewie struktury akceleracji i prześledzić wybrane węzły podrzędne.
Do tej pory stosowanym rozwiązaniem było ograniczenie renderowanych obiektów w zasięgu wzroku gracza. Jeśli coś znajduje się w dalekim położeniu od naszej postaci, prawdopodobnie ujrzymy tylko zarys odległych elementów lub nie wyświetlą się one wcale. Właśnie ten system LOD ma być zastosowany w najnowszym patencie od Microsoft. W połączeniu ze śledzeniem promieni, zmniejszyłby zużycie pamięci.
Jak nowy patent może wpłynąć na podejście do projektowania?
Obecnie istnieją rozwiązania „maskujące” spadki wydajności, spowodowane ray tracing’iem. Zaliczamy do nich technologię DLSS, FSR, czy XeSS, jednak dedykowany dla śledzenia promieni system LOD może zapewnić programistom nieco ułatwione podejście do optymalizacji wydajności urządzeń. Jak możemy przeczytać, w rzeczywistości nowy patent Microsoft ma pomóc wszystkim osobom, których karty graficzne mają ograniczoną pamięć VRAM. Będą one bardziej wydajne w grach wykorzystujących ray tracing. Szczególnie może to pomóc GPU z 8 oraz 10 GB VRAM osiągnąć lepszą dynamikę w tytułach z uruchomioną opcją RT. Autor artykułu publikowanego na portalu Tom’s Hardware, zwrócił również uwagę na mobilne karty graficzne oraz konsolę PlayStation 5. Tam również patent od Microsoft mógłby poprawić wydajność urządzeń.
Więcej:Gry z Nintendo DS na jednym ekranie Switcha 2 sugeruje dokumentacja patentowa Nintendo
- Microsoft
- gaming
- patenty i znaki towarowe
- ray tracing