Microsoft ogłasza nową wersję DirectX Raytracing 1.2, obiecując „przełomowe zwiększenie wydajności”
Aktualizacja DXR 1.2 wprowadza wiele ulepszeń, w pewnym względzie faworyzując path tracing. To także nowe API i wiele odświeżonych narzędzi dla twórców.

Microsoft zaprezentował kolejną odsłonę DirectX Raytracing 1.2. Nowa wersja to przede wszystkim ulepszenia wydajności i kilka nowych funkcji, jak mikromapy OMM, PIX czy optymalizacja shaderów SER (Shader Execution Reordering). Aktualizacja narzędzi DirectX powinna wpłynąć na lepsze działanie gier opartych na ray tracingu, a także (a być może w szczególności) na path tracingu. W tym ostatnim Microsoft obiecuje nawet 2,3-krotne przyspieszenie.
Nowy DXR 1.2
DirectX Raytracing po raz pierwszy pojawiło się w 2018 roku. To zestaw nowych instrukcji implementujących w systemie Windows obsługę śledzenia promieni światła (ray tracingu) na potrzeby renderowania grafiki wideo. Ze strony sprzętowej wymaga obecności kart graficznych począwszy od AMD RX 6000 i Nvidia GeForce RTX 20 w górę, oraz Intel Arc A lub B. Technologia ta jest cyklicznie aktualizowana, oferując nowe funkcje i poprawę wydajności. W notce na blogu Microsoftu możemy przeczytać pełny opis zmian w DXR 1.2. Ja wymienię tylko tych kilka najważniejszych, które mogą mieć największe znaczenie dla twórców gier.
- API PIX – zupełnie nowy interfejs przygotowany dla twórców gier i programistów. Oferuje dostęp do funkcji i danych PIX za pośrednictwem API podobnego do D3D12.
- Opacity micromaps – optymalizacja liczenia geometrii oferująca nawet 2,3-krotny wzrost wydajności przy włączonym path tracingu.
- SER – Shader Execution Reordering, czyli nowa funkcja grupująca wykonywanie shaderów w celu zwiększenia wydajności GPU, co w niektórych sytuacjach może znacznie wpłynnąć na płynną rozgrywkę w tytułach obsługujących ray tracing.
- Neural Block Texture Compression – Wykorzystanie sieci neuronowych w kompresji tekstur. Nowe techniki redukujące użycie pamięci i ułatwiające integrację funkcji neuronowych, także mogące wpłynąć na wydajność.
Nowa wersja DXR jest jak widać bardziej skoncentrowana na path tracingu, co wyznacza kierunek rozwoju technologii graficznych. Poprawa wydajności i optymalizacja wykorzystania pamięci może dobrze współgrać z aktualnymi ulepszeniami DLSS, FSR i XeSS. Nowe narzędzia DXR 1.2 mają być dostępne dla deweloperów od kwietnia 2025 roku.
Więcej:AMD woli pracować z Sony niż z Microsoftem, bo Mark Cerny ma wizję i aktywnie działa przy PS6
- Microsoft
- gaming
- DirectX 12
- karty graficzne
- ray tracing
- PC