Helldivers 2 znów namieszało w balansie rozgrywki, obok witanych entuzjastycznie nowości wprowadzając kontrowersyjne osłabienia broni oraz zmiany patroli. Gdyby jeszcze te ostatnie były w pełni zrozumiałe….
Nowy patch do Helldivers 2 przyniósł kolejne zmiany w balansie rozgrywki. Aktualizacja 01.000.300 właśnie trafiła na serwery gry, zgodnie z obietnicami twórców modyfikując 24 bronie i strategie (Stratagems), jak również wprowadzając usprawnienia związane z wrogami.
Część zmian gracze zgodnie przyjęli z otwartymi ramionami. Albo z rozbawieniem, bo trzeba przyznać, że dość zabawnie brzmi poprawka „rykoszetu” pocisków odbijających się od ciężko opancerzonych przeciwników, by „prawidłowo trafiały” prosto w wystrzeliwującego je „piekłonurka”.
Nadmieńmy przy tym – jako że najwyraźniej nie dla wszystkich jest to jasne – oznacza to tyle, iż tak odbite pociski będą mogły zranić gracza. Dotychczas postać nie odnosiła obrażeń i to właśnie zostało zmienione w wersji 01.000.300. Tymczasem część fanów odczytała to tak, jakby twórcy wprowadzili de facto „naprowadzanie” tak odbitych pocisków prosto na gracza.
Pomijając tę zmianę, fanów ucieszyło także wzmocnienie pancerzy o wartości powyżej 100. Od teraz taki ekwipunek zmniejszy także obrażenia od strzałów w głowę, co powinno sprawić, że cięższe modele powinny zyskać na popularności. Biorąc pod uwagę, jak często internauci narzekali na skuteczność (czy raczej jej brak) tego typu pancerzy, trudno się dziwić, iż fani są bardzo zadowolenia z tej zmiany.
Oczywiście patch „balansujący” grę nie może się obejść bez narzekań na „zabite” bronie. Tym razem marudzenie jest o tyle głośniejsze, że twórcy Helldivers 2 osłabili „psiaka”, czy też łazika Guard Dog.
Jest tylko jeden problem – na Steamie i Discordzie opublikowano dwie różne wersje tej zmiany. Jedna odnosi się do laserowego AX/LAS-5 Guard Dog Rover, druga do drona AX/AR-23 Guard Dog. Chodzi o zmniejszenie obrażeń o 30%, przy czym większość fanów podejrzewa, że to „nerf” dotyczy tej drugiej zabawki.
Wskazuje na to fakt, że w kolejnym punkcie jest wzmianka o tej właśnie broni i osłabieniu obrażeń od poparzeń. Tyle że AX/AR-23 korzysta z karabinu, który raczej nikogo nie oparzy (chyba że użytkownika, gdy się przegrzeje – nie, nie ma takiej mechaniki w grze). Za to laserowe działko LAS-5 Scythe łazika AX/LAS-5 może jak najbardziej podpalić wrogów.
Innymi słowy, lista zmian na Steamie najwyraźniej nieprawidłowo wymienia osłabienia obu „psów strażniczych”.
Poza tym niejasnym osłabieniem niektórzy gracze nie są też zachwyceni wydłużeniem czasu „przeładowania” działka kwazarowego LAS-99 (aż o 5 sekund), osłabieniem kuszy (która i bez tego nie była powszechnie uznawana za skuteczne narzędzie do szerzenia Demokracji) oraz zmniejszenie pojemności magazynku wielu broni. Za to wyrzutnia rakiet RL-77 już nie będzie „wybuchać”, gdy żołnierz wystrzeli w pobliżu strategii i sojuszników.
Jednakże bardziej niż zmiany w uzbrojeniu graczy martwi inna niejasna zmiana. Chodzi o zwiększenie częstotliwości pojawiania się patroli, gdy w misji bierze udział mniej niż 4 graczy. Ma to wpłynąć głównie na osoby grające w pojedynkę, ale fani nie są zachwyceni, że – ich zdaniem – deweloper jeszcze bardziej utrudnia zabawę w mniejszych grupach, które i tak mają trudniejszą przeprawę (z oczywistych przyczyn).
Tu również nie jest do końca jasne, co dokładnie mieli na myśli twórcy. Cześć internautów wskazuje, że być może chodzi nie tyle o zwiększenie liczby patroli na mapie, ile o skrócenie czasu odradzania się ich.
Oprócz tego (i wielu innych zmian w uzbrojeniu) twórcy ze studia Arrowhead nieco pogrzebali też w statystykach wrogów (m.in. zwiększając zdrowie i pancerz generatorów mgły / Fog Generator) i naprawili kolejne błędy. Jeden z tych bugów to w pewnym sensie wzmocnienie latających jednostek automatów (Gunships). Te bowiem dotychczas mogły mieć problem z dostrzeżeniem graczy.
Miłośników demokracji ucieszyły także m.in. opcja wyłączenia automatycznej wspinaczki w trakcie sprintu oraz udostępnienie misji „Szerzenie Demokracji” (Spread the Democracy) na wyższych poziomach trudności. Pełną (i długą) listę zmian znajdziecie we wpisie zamieszczonym na Steamie oraz kanale gry w serwisie Discord.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
5

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).