„Nawet nie zauważają, że ceny wzrosły”. Analityk o tym, kto naprawdę kupuje dziś gry AAA

Analityk uważa, że gry z segmentu AAA kupują dziś głównie zamożniejsi gracze. Osoby uboższe skłaniają się ku subskrypcjom i darmowym produkcjom.

Marcin Bukowski

„Nawet nie zauważają, że ceny wzrosły”. Analityk o tym, kto naprawdę kupuje dziś gry AAA, źródło grafiki: Sucker Punch.
„Nawet nie zauważają, że ceny wzrosły”. Analityk o tym, kto naprawdę kupuje dziś gry AAA Źródło: Sucker Punch.

Gaming nie należy do najtańszych hobby, szczególnie jeśli chcemy ogrywać nowe produkcje z segmentu AAA, za które obecnie trzeba często zapłacić grubo ponad 300 zł. Pomimo wysokich cen takie tytuły wciąż dobrze się sprzedają, co zdaniem jednego z analityków jest zasługą głównie zamożniejszej grupy graczy.

„Mogą nawet nie zauważać, że ceny wzrosły”

Mat Piscatella jest doświadczonym branżowym analitykiem i dyrektorem wydawniczym w grupie Circana. Niedawno wystąpił on w podcaście Delayed Input prowadzonym przez Kyle’a Bosmana. W trakcie rozmowy poruszono m.in. temat rosnących kosztów życia i ich wpływu na branżę gier.

Analityk zwrócił uwagę, że z powodu zmian na całym rynku – w postaci np. wzrostu cen żywności czy mieszkań – nastąpił podział w schematach wydatków ludzi. Zmiany pozostały jednak niezauważalne w przypadku zamożniejszej grupy osób.

Ludzie, którzy są bardziej zamożni, mają więcej pieniędzy, nadal wydają tak, jakby ceny właściwie się nie zmieniły. Wydają więcej, dostają mniej, a mimo to po prostu idą dalej, bo są w takiej sytuacji, że mogą nawet nie zauważać, iż w niektórych obszarach ceny wzrosły.

Piscatella nazwał to zjawisko „cichą inflacją”, gdzie bogatsze osoby nie do końca zdają sobie sprawę ze wzrostu cen wielu produktów lub celowo nie zwracają na to uwagi. To właśnie dzięki graczom należącym do tej grupy tytuły AAA nadal dobrze się sprzedają.

Nie mają problemu z wydaniem 70 dolarów na Ghost of Yotei, wydaniem większej kwoty na PS5 niż wcześniej, czy kupnem Nintendo Switch 2.

Z drugiej strony są osoby, na które rosnące koszty życia wpływają znacznie mocniej. Zdaniem Piscatelli gracze z tej grupy coraz częściej przenoszą się na przystępniejsze cenowo tytuły lub nawet darmowe produkcje, takie jak Roblox czy Fortnite.

Analityk twierdzi, że wielu z nich wycofuje się z kupowania gier w cenach detalicznych, decydując się zamiast tego na modele subskrypcyjne, takie jak Game Pass. Zwrócił przy tym uwagę na wzrost popularności abonamentów w 2025 roku, co wynika właśnie ze zmiany w wydatkach.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Ghost of Yotei

Ghost of Yotei

PlayStation
po premierze

Data wydania: 2 października 2025

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

6.7

Gracze

8.7

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Steam Machine od innych producentów sprzętu? Valve nie odrzuca takiej opcji

Następny
Steam Machine od innych producentów sprzętu? Valve nie odrzuca takiej opcji

Nowy film Netflixa natychmiast podbija listy przebojów i staje się poważnym zagrożeniem dla Frankensteina. Powód nie jest zaskakujący

Poprzedni
Nowy film Netflixa natychmiast podbija listy przebojów i staje się poważnym zagrożeniem dla Frankensteina. Powód nie jest zaskakujący

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl