W najnowszym przeglądzie modów omawiamy takie projekty jak StarCraft Universe Prologue, Deathwing, Exterminatus, Covenant at War, Portal 2 Dilapidation, No More Room in Hell oraz Third Age: Total War.
Witamy w kolejnej odsłonie naszego odmienionego cyklu omawiającego najciekawsze mody i wieści z nimi związane. Przypomnijmy, że zmieniliśmy nieco jego formułę. Kolejne odsłony są mniej obszerne, ale za to pojawiają znacznie częściej.
Wreszcie doczekaliśmy się premiery pierwszej wersji StarCraft Universe. Celem tego projektu jest wykorzystanie silnika StarCrafta II do zaoferowania wieloosobowych raidów, takich jak te, którymi cieszą się użytkownicy World of Warcraft. To jednak dopiero pieśń przyszłości. Na razie, aby zaostrzyć nasze apetyty, autorzy wypuścili przeznaczony dla pojedynczego gracza Prolog. Mod ukazał się jako seria map, które można pobrać za pomocą usługi Battle.net. Warto wypróbować ten projekt, gdyż StarCraft Universe ma spore szanse okazać się czymś wyjątkowym.
Starsi gracze zapewne pamiętają wspaniałą serię Space Hulk. Jej ostatnia odsłona ukazała się długich osiemnaście lat temu. Fani marki postanowili wreszcie, że mają już dosyć czekania i zabrali się za tworzenie własnej adaptacji. Na jej bazę wybrali grę Left 4 Dead 2. Rezultatem jest wyśmienity mod Deathwing, którego pierwsza wersja właśnie została udostępniona. Projekt stanowi kooperacyjnego FPS-a, w którym gracze wcielają się w kosmicznych marines eksplorujących wraki statków pełne morderczych genokradów. Autorzy nie ograniczyli się do podmienienia elementów graficznych. Rozgrywka jest znacznie wolniejsza i bardziej taktyczna, a kluczową rolę odgrywa wybór ekwipunku przed misją. Na razie dostępny jest tylko pojedynczy poziom, ale już teraz projekt zapewnia doskonałą zabawę i godnie kontynuuje tradycje Space Hulka.

Pozostając w klimatach stołowych gier bitewnych firmy Games Workshop warto jeszcze wspomnieć o nowej wersji moda Exterminatus do Half-Life 2. Autorzy stworzyli sieciową grę akcji osadzoną w uniwersum Warhammer 40.000. Na przeciwko siebie stają drużyny Kosmicznych Marines i Tyranidów. Każda mapa posiada kilka oddzielnych zadań, które muszą wykonać strony konfliktu. Rozgrywka jest bardzo dynamiczna i premiuje współpracę z kolegami z oddziału oraz stosowanie planów taktycznych. Całość jest wyśmienicie opracowana i potrafi dostarczyć dużo dobrej zabawy nie tylko fanom Warhammera 40.000.

Ukazała się również nowa wersja Covenant at War, czyli totalnej konwersji Star Wars: Empire at War wraz z dodatkiem Forces of Corruption. Mod pozwala rozgrywać bitwy z uniwersum świata serii Halo. Autorzy umożliwili pokierowanie Imperium Covenant, ludzkimi siłami UNSC lub hordami rasy The Flood. W sumie dodano 50 nowych jednostek, których wygląd dodatkowo uatrakcyjnia zmodyfikowany system shaderów.

Dilapidation to zestaw misji do gry Portal 2. Ich akcja toczy się w ruinach laboratoriów Aperture, które w dużej części we władanie przejęła już dzika roślinność. Obecne w modzie wyzwania polegają głównie na rozwiązywaniu zagadek i autorzy nie wymagają wykonywania efektownych akrobacji, co jest problemem sporej ilości fanowskich misji do serii Portal. Całość starcza na około 2-3 godziny zabawy.

Tym razem z nowych przygód do gry Amnesia: Mroczny Obłęd chcemy polecić:
Społeczność moderska zgromadzona wokół gry Mount & Blade: Warband nie przestaje zaskakiwać swoją kreatywnością. Wśród najnowszych projektów zwłaszcza godne uwagi są:
Wczesne odsłony serii Battlefield były bardzo przyjazne fanowskim modyfikacjom, co zaowocowało szeregiem wspaniałych produkcji, takich jak Project Reality czy Desert Combat. Niestety, jakiś czas temu studio DICE odwróciło się od sceny moderskiej. Deweloperzy tłumaczą, że ich silniki są zbyt zaawansowane, podczas gdy sami fani podejrzewają, że chodzi tu raczej o zwiększenie sprzedaży DLC, co ma zapewnić brak darmowych modyfikacji. Społeczność nie poddała się jednak i jej najbardziej aktywni członkowie postanowili samodzielnie opracować narzędzia służące do modyfikacji gry Battlefield: Bad Company 2 oraz zarządzania jej serwerami. Projekt zorganizowany jest wokół forum MordorHQ i wypuścił już pierwsze, wczesne wersje programów.
DayZ to wspaniały mod, ale jego instalacja potrafi być prawdziwym koszmarem. Osoby, które mają z tym problem mogą teraz pobrać projekt na Steam. Wystarczy posiadać grę ArmA II oraz dodatek Operation Arrowhead.
No More Room in Hell to jedna z najlepszych zombiakowych modyfikacji stworzonych w oparciu o silnik Half-Life 2. Projekt umożliwia kooperacyjną zabawę grupie maksymalnie ośmiu graczy, którzy muszą zmierzyć się z hordami żywych trupów. Modyfikacja dzisiaj nie oszałamia oryginalnością (choć należy pamiętać, że prace nad nią rozpoczęto w 2003 roku), ale nadrabia to bardzo wysoką jakością wykonania. Autorzy podmienili praktycznie wszystkie elementy graficzne pierwowzoru i przerobili mechanizmy rozgrywki tak, aby były bardziej realistyczne. Wystarczy jedno ugryzienie, aby zostać zainfekowanym. Gdy to się stanie musimy zdecydować czy poinformujemy o tym drużynę, czy też wystawimy ją na niebezpieczeństwo i w tajemnicy spróbujemy znaleźć lekarstwo. Zadania na mapach są przydzielane losowo, dlatego rozgrywki na tych samych poziomach nie nudzą się szybko.
Third Age: Total War to potężna totalna konwersja do Medieval II: Total War (wraz dodatkiem Kingdoms), która przenosi grę w realia Śródziemia. Zgodnie z nazwą akcja osadzona jest w trakcie Trzeciej Ery, czyli okresie w którym toczy się Władca Pierścieni. Projekt jest jednym z największych fanowskich przedsięwzięć, jakie kiedykolwiek opracowano z myślą o serii Total War. Podmieniono prawie wszystkie modele, tekstury oraz dźwięki i wszystkim tym możemy cieszyć się zarówno w trybie bitew, jak i podczas strategicznej kampanii. Do wyboru jest 14 grywalnych frakcji (w tym Gondor, Krasnoludy, Rohan, Mordor, Isengard czy Rhun) z własnymi jednostkami. Autorzy mocno zmodyfikowali też mechanizmy rozgrywki, tak aby oddawały fantastyczną naturę krainy. Ponadto Third Age oferuje znacznie wyższy poziom trudności niż podstawowa wersja gry, co jest zasługą ulepszonej sztucznej inteligencji.
GRYOnline
Gracze
Steam

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.