Gry na smartfony zarabiają więcej niż tytuły na konsole przenośne – raport o rynku mobilnym w 2012 roku
W IV kwartale 2012 roku gry na smartfony i tablety zarobiły więcej niż produkty wydawane na konsolach przenośnych. Instytucje App Annie i IDC opublikowały raport zawierający parę spostrzeżeń na temat sytuacji rynku urządzeń mobilnych.
Szymon Liebert
Z raportu instytucji App Annie i International Data Corporation wynika, że w ostatnim kwartale 2012 roku gry sprzedawane na smartfonach oraz tabletach przyniosły więcej pieniędzy niż produkty z konsol przenośnych. Mówimy o użytkownikach korzystających ze sprzętu mobilnego na systemach iOS oraz Android w opozycji do takich platform jak 3DS, czy PlayStation Vita. Po raz kolejny potwierdziło się, że rynek przechodzi poważne przeobrażenia.

Raport App Annie i IDC dotyczy całego minionego roku kalendarzowego, a w szczególności jego ostatniego kwartału. Głównym celem tego badania jest próba określenia, ile pieniędzy konsumenci wydawali na gry mobilne i jak wyglądał ten segment rynku w 2012 roku. W kategorii smartfonów dominował system Android (54%), za którym uplasował się iOS (18%) i Symbian (14%). Szacuje się, że na wszystkie smartfony i tablety ściągnięto ponad 20 miliardów gier.

W kategorii konsol przenośnych przodowało Nintendo, które radziło sobie znacznie lepiej od Sony (mówimy o przewadze sprzedażowej w skali 3:1). Nie dziwi więc fakt, że 5 najlepiej zarabiających gier z IV kwartału 2012 roku zostało wydanych na platformach tego koncernu. Na liście królują dobrze znane marki: Pokemon Black/White 2, New Super Mario Bros. 2, czy Animal Crossing: New Leaf. Na urządzeniach mobilnych wyróżniły się Clash of Clans (iOS) i Puzzle & Dragons (Android).

Oprócz wspomnianego wniosku o większej rentowności platform smartfonowych w porównaniu do konsol, autorzy badania zauważyli pewną zależność. Otóż sprzedaż produktów na handheldach jest uzależniona od pory roku – najlepsze wyniki mniejsze konsolki uzyskiwały w grudniu. W podsumowaniu raportu czytamy też, że firmami, które poradziły sobie najlepiej są Nintendo i Apple. Obie uzyskały podobne wyniki w kategorii pieniędzy wydawanych na gry przez użytkowników ich sprzętu.
Kalendarz Wiadomości
Komentarze czytelników
zanonimizowany540122 Generał
No tak, tak, wszystko fajnie i wszystko się zgadza tylko, że nie ma się z czego cieszyć kolego. Zakładam, że pograłeś trochę na smartfonie. Ja trochę, a nawet dużo. I niestety, ale większość gier przeraźliwie ssie. Gdybym miał wymienić 3 najlepsze gry na smartfona w jakie grałem to podałbym Sleepwalker's Journey, Bad Piggies i Neuroshime Hex. Gry takie jak Amazing Spiderman, Dark Knight Rises, Mass Effect Infiltrator, Modern Combat czy Shadowgun tylko próbują naśladować swoich dużych odpowiedników. Z marnym skutkiem. Konsole przenośne to zupełnie inna liga. Tu nawet nie ma co porównywać. Dlatego naprawdę nic w tym fajnego jeśli developerzy, którzy do tej pory tworzyli pod Vitę i 3dsa zaczną robić popierdółki na Androida i iOS.
JaspeR90k Generał

I wcale mnie to nie dziwi. Nie trudno dojść do wniosku że obecnie produkowane smarfony są lepsze od przenośnych konsol. Nowa generacja telefonów daje znacznie więcej możliwości niż standardowe konsole przenośne ze względu na bardzo szybki rozwój układów ARM a jakość grafiki w niektórych tytułach które trafiają na Androida cz iOS (np. Infinity Blade) już tera prezentuje fenomenalny poziom nie zapominając o tym że przez najbliższe dwa lata gry na telefony komórkowe mają być w stanie przebić jakość gier wydawanych na obecną generację konsol. Jadnak najważniejszą zaletą smartfonów jest ich dostępność, sprzedają się nieporównywalnie lepiej niż konsole co następnie motywuje producentów do trwożenia dużej ilości gier właśnie na smartfony co ostatecznie przekłada się na znacznie większe zyski dla twórców gier.