W najnowszym przeglądzie modów omawiamy takie projekty jak m.in. Hyrule: Total War, nowe światy do Mount & Blade: Warband, Tales of Middle Earth oraz Run the Lucky 38 do Fallout: New Vegas.
Witam w nowej odsłonie naszego odmienionego cyklu omawiającego najciekawsze mody i wieści z nimi związane. Przypomnijmy, że zmieniliśmy nieco jego formułę. Kolejne odsłony są mniej obszerne, ale za to pojawiają się regularnie, raz w tygodniu.

Run the Lucky 38 to mod pozwalający odkryć świat Fallout: New Vegas z innej strony. Autorzy umożliwili w nim na otwarcie tytułowego kasyna i przylegającego do niego hotelu, a następnie wcielenie się w ich zarządcę. Musimy więc dbać o budżet, zatrudniać pracowników i spełniać wszystkie zachcianki klientów. Innymi słowy otrzymujemy strategię ekonomiczną, którą sterujemy z RPG-owej perspektywy szefa. Świetny pomysł i zaskakująco dobre rozwiązanie, a dodatkową zaletą jest mini-kampania fabularna.

Jakiś czas temu na urządzenia mobilne wydano grę Sonic Jump. W przeciwieństwie do większości produkcji z niebieskim jeżem zabawa w niej nie polegała na pędzeniu naprzód. Zamiast tego zadaniem gracza była podróż w górę przy wykorzystaniu lewitujących trampolin i półek. Sonic Jumperations odtwarza ten styl rozgrywki na silniku Sonic Generations. Całość bawi równie dobrze jak na telefonach, a wygląda znacznie lepiej. Obecnie dostępne jest demo z pierwszymi kilkoma wzorowanymi na wersji mobilnej mapami, a kolejne są w drodze.

Command & Conquer: Generals to gra dosyć już wiekowa. Mimo to wiele osób uważa, że do dzisiaj oferuje ona najlepszy tryb wieloosobowy w historii serii. Nic zatem dziwnego, że wciąż istnieją fani rozwijający tę produkcję. Jednym z najbardziej aktywnych są ludzie należący do zespołu NLS (No Life Studios ). Ich projekt, czyli Command & Conquer: Untitled, niedawno doczekał się nowej wersji (2.0). Jest to mod, który dochowuje wierności pierwowzorowi i jedynie usprawnia Generals wraz z dodatkiem Zero Hour. Wprowadzono wiele dodatkowych scenerii, poprawiono zbalansowanie rozgrywki i system odpowiedzialny za poruszanie się jednostek, w tym zwłaszcza omijanie przeszkód. Znacznie ulepszono również oprawę graficzną i dźwiękowa oraz poszerzono opcje dla innych moderów. Wszystko to wyraźnie unowocześnia całą grę i sprawia, że cieszenie się nią dzisiaj jest o wiele łatwiejsze.

Half-Life 2: Wars to jeden z najbardziej nietypowych projektów, jakie powstały na silniku Half-Life 2. Mod ten oferuje bowiem szanse na spojrzenie na konflikt między ludzkością a imperium Combine z perspektywy strategicznej. Otrzymujemy więc tradycyjnego RTS-a, z budową baz, szkoleniem jednostek i wielkimi bitwami. Twórcom udało się nie tylko zapewnić wysoką miodność rozgrywki, ale uczynili to pozostając jednocześnie wiernymi kanonowi uniwersum stworzonego przez studio Valve. Najnowsza wersja przynosi masę poprawek zbalansowania obu frakcji, ulepsza grafikę i usuwa masę błędów.

Doczekaliśmy się również wreszcie premiery Tales of Middle Earth. Jest to opracowana przez ekipę ToME-Team totalna konwersja Age of Empires II. Zgodnie z nazwą porzuca ona historyczne realia podstawowej wersji gry i przenosi akcję do Śródziemia, czyli krainy znanej z Władcy Pierścieni. Modyfikacja pozwala na pokierowanie jedną z osiemnastu nowych frakcji z własnymi jednostkami, budynkami oraz drzewkami rozwoju. Podmieniono większość elementów graficznych i muzycznych oraz wprowadzono głębokie zmiany w mechanizmach rozgrywki. Efekt jest znakomity i dostarcza masy zabawy nie tylko fanom Tolkiena.

Pojawiła się również nowa wersja Hyrule: Total War. Mod przenosi grę Medieval II: Total War z europejskiego średniowiecza do krainy fantasy znanej z konsolowego cyklu The Legend of Zelda. Projekt podmienia większość map, jednostek i przerabia mechanizmy rozgrywki. Do wyboru jest dziewiętnaście grywalnych nacji, wśród których znajdziemy m.in. Królestwo Hyrule, plemiona Deku, jak również frakcje Gorons, Sheikah czy Kokiri. Bawić się nimi możemy zarówno w kampanii i pojedynczych bitwach, jak i w trybie multiplayer.

Obrodziło ostatnio też aktualizacjami dużych modów do Mount & Blade: Warband. Zwłaszcza godne polecenia są:

Fanom Men of War warto polecić dwa mody z serii Ace of Spades. Oparte one są na komiksie wydawanym w czasie II wojny światowej, więc nie są idealnie wierne prawdzie historycznej. Za to oferują wysoki poziom trudności, masę nowych elementów i dużą brutalność bitew.

Blitzkrieg Realism Mod to projekt autorstwa fana o ksywce YamiNoKami, którego celem jest zwiększenie realizmu w grze Blitzkrieg oraz w samodzielnym dodatku Blitzkrieg: Rolling Thunder. Twórca wzmocnił znaczenie piechoty, osłabił wytrzymałość pojazdów oraz pozmieniał wartości pancerzy i sposób działania artylerii. Wprowadził tez masę innych małych zmian, które w sumie czynią wirtualne bitwy bardziej zbliżonymi do tego co znamy z podręczników historii.
Od ponad roku grupa fanów pracowała nad projektem Fighting is Magic. Produkcja ta wykorzystywała silnik Fighting Maker do stworzenia bijatyki opartej na serialu animowanym wyświetlanym w Polsce jako My Little Pony: Przyjaźń to magia. Całość była już na ukończeniu i prezentowała się zaskakująco dobrze. Planowano nawet turnieje na największych imprezach fanów gatunku. Niestety, firma Hasbro, czyli właściciel marki, postanowiła zakończyć całą tę zabawę i nakazała twórcom porzucenie projektu. Radzimy poszukać w sieci mirrorów z niedokończoną wersją gry, zanim i te zostaną zamknięte.
Po ponad roku od premiery Rage studio id Software wreszcie spełniło swoje obietnice i wypuściło zapowiadane narzędzia moderskie. Zainteresowani mogą je pobrać z usługi Steam. Zanim to zrobią powinni jednak wpierw upewnić się, że mają wystarczająco dużo wolnego miejsca na dysku. Wszystkie narzędzia łącznie ważą bowiem aż 35 GB.
Natomiast studio Valve wreszcie uaktywniło usługę Warsztat Steam w wersji do Counter-Strike: Global Offensive. Dzięki temu fani mogą teraz z łatwością dzielić się mapami oraz oceniać dokonania innych użytkowników.
Grupa fanów postanowiła odtworzyć teaser Cyberpunka 2077 w silniku Minecrafta. Rezultat jest otrzymał tytuł Cybercraft 2077 i prezentuje się uroczo.
The Babylon Project to symulator kosmiczny oparty na silniku Freespace 2 w wersji open-source. Zgodnie z nazwą projekt umożliwia przeniesienie się do uniwersum znanego z serialu telewizyjnego Babylon 5. Autorzy przygotowali ponad 120 nowych statków należących do gwiezdnych flot 11 ras i frakcji. Zmieniono też lekko fizykę lotu, tak aby zwiększyć jej realizm. Mod pozwala na rozgrywanie starć multiplayer lub wzięcie udziału w misjach dla pojedynczego gracza.
Cry of Fear to jedna z najbardziej ambitnych modyfikacji opracowanych z myślą o pierwszym Half-Life. Jest to totalna konwersja, przenosząca gracza do naszego świata, który opanowany został przez siły ciemności. Całość przeznaczona jest dla pojedynczego gracza i oferuje gęsty klimat grozy. Autorzy odwalili masę dobrej roboty - kampania jest bardzo dopracowana i potrafi autentycznie przestraszyć. Ponadto zabawie towarzyszy całkiem składnie opowiedziana fabuła, która sprawia, że po prostu chce się zobaczyć co będzie dalej. Do tego dochodzi grafika, która znacznie wykracza poza wszystko, co oferowało podstawowe Half-Life.
GRYOnline
Gracze
Steam

Autor: Adrian Werner
Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.