Mówi się, że Nvidia opracowała podstawy DLSS w zaledwie dwa tygodnie - ponieważ sam szef nagle wpadł na pomysł
Według dostępnych informacji, podstawy DLSS miały zostać stworzone w zaledwie dwa tygodnie na polecenie Jensena Huanga. CEO Nvidii potrzebował ciekawej technologii na prezentację SIGGRAPH w 2018 roku.

Technologie skalowania obrazu powoli stają się standardem w branży. Są one chętnie wykorzystywane przez twórców gier, którzy uwzględniają je nawet w wymaganiach sprzętowych. Jako pierwsza, swoją technikę ujawniła Nvidia. W 2018 roku w ramach wydarzenia „Geforce Gaming Celebration” poprzedzającego targi Gamescom, pierwszy raz mogliśmy zapoznać się z DLSS. Co ciekawe, firma początkowo nie miała w planach jej stworzenia. Impuls do rozpoczęcia nad nią prac miał dać dopiero sam CEO Nvidii, Jensen Huang.
Takie informacje możemy znaleźć w książce The Nvidia Way: Jensen Huang and the Creation of a Tech Giant. Opiera się ona na wywiadach przeprowadzonych z szefem, dwoma założycielami oraz obecnymi i byłymi pracownikami Nvidii.
Możemy się z niej dowiedzieć, że pierwszy pomysł na DLSS miał pojawić się zaledwie dwa tygodnie przed jego prezentacją. Firma szukała wtedy rozwiązania, które mogłoby zachęcić graczy do zakupu nowej serii kart graficznych. Jeden z dyrektorów miał zaproponować, aby wykorzystać AI do wygładzania krawędzi. Takie rozwiązanie nie przypadło do gustu CEO Nvidii, który miał stwierdzić, że:
Lepiej wyglądający obraz nie sprzeda wielu GPU
Nie odrzucił on jednak całkowicie pomysłu. Zamiast tego zaproponował, aby wykorzystać AI do poprawy jakości grafiki na budżetowych układach. Tak przedstawił to autor książki Tae Kim:
Firma Nvidia mogłaby wykorzystać funkcję ulepszania obrazu do próbkowania i interpolacji dodatkowych pikseli, tak aby karta graficzna zaprojektowana do natywnego renderowania grafiki w rozdzielczości 1440p (Quad HD) mogła generować obrazy w wyższej rozdzielczości 4K przy podobnej liczbie klatek na sekundę. Sztuczna inteligencja miałaby dodawać szczegóły i konwertować obraz o niższej rozdzielczości 1440p na obraz o wyższej rozdzielczości 4K.
Następnie zapytano Aarona Lefohna, eksperta ds. renderowania z działu badawczego firmy Nvidia, o możliwość supersamplingu wspomaganego sztuczną inteligencją. Programista nie wykluczył, że projekt może się udać, dlatego podjął się przeprowadzenia testów. Już po tygodniu podzielił się ich wynikami, które mogły napawać optymizmem. To miało wystarczyć, aby uwzględnić omawianą technologię w prezentacji przygotowywanej na SIGGRAPH.
Kolejne lata dobitnie pokazały, że był to dobry ruch ze strony Nvidii. Dzięki DLSS gracze mogą cieszyć się płynną rozgrywką w wyższych rozdzielczościach, o ile zaakceptują pojawiające się czasem błędy graficzne.
Więcej:PS6 będzie gorszy od Xboxa Magnusa; nowa generacja konsol przekroczy barierę 30 GB RAM