Microsoft zniechęca twórców gier do projektowania kobiecych bohaterek z „przesadnymi proporcjami ciała”
Jakiś czas temu Microsoft opublikował wskazówki, które mają pomóc deweloperom w produkcji gier. W jednym z punktów gigant z Redmond zniechęca twórców do projektowania kobiecych bohaterek z „przesadnymi proporcjami ciała”.

Microsoft jakiś czas temu na swojej stronie internetowej udostępnił listę wskazówek dla twórców gier, które mają sprawić, aby w produkcjach częściej były uwzględniane historie i motywy dotyczące marginalizowanych społeczności.
Opowiedzenie swojej historii jest uniwersalną ludzką potrzebą, ale wiele osób z marginalizowanych społeczności lub rynków innych niż Stany Zjednoczone rzadko ma reprezentację w mediach, nie mówiąc już o grach, w wyniku czego niektóre z nich mogą czuć się drugorzędnymi odbiorcami naszych treści – czytamy we fragmencie komunikatu korporacji.
W dalszej części artykułu (via NicheGamer) znalazło się kilka porad, mających stanowić dla deweloperów swego rodzaju drogowskaz przy opracowywaniu przyszłych gier. W jednym z punktów Microsoft sugeruje, że twórcy powinni zaniechać projektowania bohaterek o zbyt atrakcyjnym wyglądzie. Poniżej możecie zapoznać się z owym fragmentem.
Czy wzmacniasz jakieś negatywne stereotypy dotyczące płci?
- Czy niepotrzebnie wprowadzasz bariery związane z płcią do swojego kodu lub projektu?
- Czy tworzysz grywalne postacie kobiece, które pod względem umiejętności i zdolności dorównują swoim męskim rówieśnikom? Czy twoje postacie kobiece są wyposażone w ubrania i zbroje odpowiednie do ich zadań? Czy mają przesadne proporcje ciała?
- Jeśli historia na to pozwala, czy pokazujesz postacie męskie, które okazują pełen zakres emocji, w tym radość, smutek i wrażliwość?
Microsoft przywołuje w swoim raporcie wyniki badań, wskazujące, że gracze preferują postacie wyglądające podobnie do nich i chętniej kupują produkcje z bohaterami, z którymi mogą się utożsamiać.
Zgoła inaczej na sprawę patrzy szef studia Shift Up, który w niedawnym wywiadzie podkreślił, że woli grać postaciami, które są atrakcyjniejsze od niego. W myśl tej zasady zaprojektowano Eve, bohaterkę Stellar Blade, której ciało zostało oparte na skanie 3D południowokoreańskiej modelki.
Komentarze czytelników
KXK Konsul
Tak, teraz kobieta ma wyglądać jak napakowany chłop, a mężczyzna na zniewieściałego wymoczka.
Jaya Generał
Fajnym przykładem jest Alloy z Horizon Zero. To że nie wygląda jak ideał jest raczej
zaletą,... ale gruba Alloy byłaby bardzo nierealna. To są warunki gdy ludzie żyją pracą fizyczną i nie ma raczej przesytu zapasów jedzenia.
Otyła osoba owszem by pasowała do stanowiska kucharskiego czy jakiejś hrabiny nieruchliwej, ale główni bohaterowie raczej są ruchliwi, biegają, prowadzą inny tryb życia.
Trochę inna sprawa gdzieś było badanie "amerykańskich naukowców", że mniej atrakcyjne kobiety lepiej radzą sobie w męskich grupach/środowiskach, bo wtedy mogą się prędzej utworzyć realne koleżeńskie relacje.
Pośród filmów/seriali też nieraz brakuje mi tych brzydszych aktorek, które by przynajmniej lepiej grały od tych pięknych grających tylko jedną minę - najczęściej chłodną (choć brak urody nie gwarantuje, że aktorka będzie umiała grać).
Samemu chętnie bym wypchał np. Fallouta 4 z modami samymi pięknymi ludźmi po brzegi, jednak przez to gra trochę traci klimatu survivalu i ciężkich realiów/głodu/chorób.
Serial Czarnobyl ma bardziej "zaniedbane" postacie niż np. te z serialu Last Of Us i podkreślę - że można wtedy bardziej uwierzyć w to co się dzieje na ekranie, stworzyć większe napięcie/grozę.
Ciekaw jestem co do serialu Fallout'a który jakby na wstępnych zdjęciach wyraźnie jakby powiela "nieprzekonujące realia".
Fantasy/Azjaci/Anime... - są zbyt oderwane od rzeczywistości i nie dziwne jest tam wsadzanie piękniejszych postaci. Po prostu piękna + piękna postać dają piękną postać i daje to też jakieś przekonujące realia.
Gorzej z japońskimi serialami gdy ten "piękny aktor" gra męską rolę. Podobnie Di Caprio z automatu mi przeszkadza jeśli gra jakąś postać "Rambo-Podobną" i podobnie nie przepadam gdy niewysportowana modelka gra tego "Rambo" czy ostatnio w serialu "Last Of Us" otyła słaba kobitka "łapie za jaja" cały obóz zdesperowanych ludzi.
zanonimizowany1398480 Chorąży
No tak, gracze chcą grać brzydakami takimi samymi jakimi są, do kina ludzie idą żeby zobaczyć film z takimi samymi ludźmi jak oni sami, a autorzy książek w swej prozie przedstawiają jedynie zwykle wydarzenia z życia gdyż czytelnicy właśnie tego oczekują.
Leo Tar Generał