„Prowadzimy biznes”. Phil Spencer uważa, że gry ekskluzywne są nieopłacalne, a zwolnienia w Activision były niezbędne

Phil Spencer wypowiedział się na temat niedawnych zwolnień m.in. w nabytym przez Microsoft Activision Blizzard. Twierdzi, że udostępnianie wydanych już gier na wyłączność na nowe platformy jest niezbędne dla rozwoju marki.

Zuzanna Domeradzka

„Prowadzimy biznes”. Phil Spencer uważa, że gry ekskluzywne są nieopłacalne, a zwolnienia w Activision były niezbędne, źródło grafiki: Microsoft.com.
„Prowadzimy biznes”. Phil Spencer uważa, że gry ekskluzywne są nieopłacalne, a zwolnienia w Activision były niezbędne Źródło: Microsoft.com.

Game Developers Conference to idealna okazja na przeprowadzenie wywiadów z deweloperami (i nie tylko) oraz szansa dla graczy na poznanie nowych, ciekawych informacji. Serwis Polygon wykorzystał tą sposobność i porozmawiał z Philem Spencerem, CEO działu gamingu w Microsofcie, o trudnych zmianach w branży gier.

Spencer o masywnych zwolnieniach w Activision

Rok 2024 jest rekordowy pod względem dokonywanych zwolnień w studiach deweloperskich, ich zamykania, a przy okazji anulowania niewydanych projektów. Przykry los nie ominął pracowników firm należących do giganta z Redmond, w tym Activision Blizzard (które oficjalnie stało się częścią Microsoftu w październiku zeszłego roku), Bethesdy czy ZeniMax. Phil Spencer stwierdził, że redukcja etatów około 1900 osób (o czym głośno było pod koniec stycznia) to wynik zarówno ciężkiej sytuacji w branży, jak i aktualnego planu rozwoju przedsiębiorstwa.

Prowadzimy biznes. Wielokrotnie już to powtarzałem. Nie mogę sobie pozwolić na luksus prowadzenia niedochodowej działalności wewnątrz Microsoftu.

Spencer nie chciałby, żeby „branża stała się miejscem, w którym ludzie nie mogą rozwijać swojej kariery”. Z tego, co mówi, wnioskuje się więc, iż dokonanie zwolnień m.in. w Activision było niezbędne, aby Microsoft i podległe mu podmioty mogły „wrócić na ścieżkę wzrostu” i dobrze zarabiać. A to, przynajmniej według CEO działu gamingu „zielonych”, jest teraz szczególnie ważne, gdyż przyszłość będzie jeszcze trudniejsza:

Kiedy masz branżę, która, według prognoz, będzie mniejsza w przyszłym roku pod względem graczy i dolarów [czytaj: zarobków], a masz wiele spółek notowanych na giełdzie, które muszą pokazać swoim inwestorom wzrost [...], bilans kosztów staje się przedmiotem analizy.

Słowa Phila Spencera pokrywają się z jego dotychczasowym myśleniem, według którego Microsoft musi podążać za klientami.

„Ekskluzywy” nie są opłacalne

W ostatnim czasie Microsoft informował o tym, że kilka gier dostępnych do tej pory wyłącznie na Xboxach i PC-tach trafi (lub już trafiła) też na konsole konkurentów (PS4 i/lub PS5 oraz Nintendo Switch). Phil Spencer wspomniał, że taka strategia będzie kontynuowana, gdyż „jest ona dobra dla marki Xbox”.

Wiem, że czasami obraca się to przeciwko nam, że [spekuluje się, iż – dop. red.] istnieje jakieś zło, które zmusza nas do robienia takich rzeczy. „Phil nienawidzi ekskluzywnych gier, dlatego jesteśmy teraz jak PlayStation i Switch”. Każda decyzja, którą podejmujemy, ma na celu wzmocnienie Xboxa na dłuższą metę. Nie oznacza to, że wszyscy będą się z nimi zgadzali.

Możemy się zatem spodziewać, że w przyszłości kolejne produkcje ze stajni Microsoftu trafią na nowe platformy, gdyż jest to dla firmy opłacalne. Ponadto Spencer przyznał, że kwestia zarabiania na grach jest w dzisiejszych czasach ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej, ponieważ koszty ich tworzenia nieustannie rosną.

Nie możesz odnieść sukcesu, jeśli nie przyciągniesz klientów od innych wydawców i platform. Jako że nie znajduje się nowych nabywców dzięki tworzonym grom, wszyscy walczą o ten sam kawałek tortu.

Podobało się?

12

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Twórcy Forzy Horizon 5 próbują rozruszać graczy nowym wyzwaniem i wędrującym miasteczkiem. Liczba aut dobija do 800 [Aktualizacja]

Następny
Twórcy Forzy Horizon 5 próbują rozruszać graczy nowym wyzwaniem i wędrującym miasteczkiem. Liczba aut dobija do 800 [Aktualizacja]

Fabuła w nowej grze Kena Levine'a ma przypominać budowlę z klocków LEGO. Twórca świętuje 11. urodziny BioShock Infinite

Poprzedni
Fabuła w nowej grze Kena Levine'a ma przypominać budowlę z klocków LEGO. Twórca świętuje 11. urodziny BioShock Infinite

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl