Mapa GTA San Andreas na silniku UE4 zablokowana

Take-Two Interactive doprowadziło do zamknięcia fanowskiego projektu autorstwa południowoamerykańskiej grupy ArcadiaSquad, który odtwarzał mapę znaną z GTA: San Andreas na silniku Unreal Engine 4. Firma powołała się na prawa autorskie.

Miłosz Szubert

W SKRÓCIE
  1. Take-Two Interactive powołało się na prawa autorskie i doprowadziło do anulowania projektu ekipy ArcadiaSquad, mającego na celu odtworzenie mapy z GTA: San Andreas na silniku Unreal Engine 4.
  2. Jak nietrudno się domyślić, wywołało to spore kontrowersje wśród społeczności.
  3. To nie pierwszy raz, gdy firma Take-Two Interactive podejmuje tego typu działania.

Dwa tygodnie temu informowaliśmy Was o ambitnym projekcie zespołu ArcadiaSquad. Dla przypomnienia – trójka mieszkających w Ameryce Południowej fanów gry Grand Theft Auto: San Andreas postanowiła odtworzyć całą mapę znaną z kultowej produkcji z 2004 roku na silniku Unreal Engine 4. Trailer prezentujący projekt zyskał bardzo dużą popularność i nie umknął uwadze firmy Take-Two Interactive, do której należy Rockstar Games, czyli studio sprawujące pieczę nad marką GTA. Zdecydowali się oni powołać na prawa autorskie i doprowadzili do zamknięcia całego projektu.

Mapa GTA San Andreas na silniku UE4 zablokowana - ilustracja #1
Projekt mapy GTA San Andreas na silniku Unreal Engine 4 spektakularnie upadł.

Z serwisu YouTube zniknęły wszystkie treści umieszczone na kanale ArcadiaSquad. Wykasowany został także oficjalny fanpage ekipy na Facebooku, a w serwisie Patreon wyłączono możliwość wsparcia finansowego projektu. Ostał się jedynie post, w którym członkowie grupy tłumaczą, co spowodowało całe to zamieszanie. Dokładny opis sprawy znajdziecie na jednym z filmów dostępnych na kanale SWEGTA.

Sytuacja ta wzbudza spore kontrowersje, gdyż celem projektu ArcadiaSquad nie było nawet umożliwienie przejścia Grand Theft Auto: San Andreas od A do Z. Miał on jedynie służyć do tworzenia tzw. machinim, czyli fanowskich filmików, na ładniejszej wersji mapy z hitu studia Rockstar Games sprzed szesnastu lat. Dlatego też zdaniem ogromnej części społeczności Take-Two Interactive, choć z prawnego punktu widzenia miało prawo zablokować dzieło południowoamerykańskiej ekipy, wizerunkowo mocno traci przez tę sprawę.

Mapa GTA San Andreas na silniku UE4 zablokowana - ilustracja #2
Po ambitnym projekcie ekipy ArcadiaSquad zostały tylko screeny.

Zresztą nie jest to pierwszy raz, gdy Take-Two Interactive blokuje fanowskie projekty. Doprowadziło ono między innymi do usunięcia z oficjalnej dystrybucji narzędzia OpenIV, za pomocą którego można było tworzyć modyfikację do Grand Theft Auto IV, anulowania prac nad Red Dead Redemption: Damned Enhancement Project, czyli pecetowym remakiem Red Dead Redemption, czy też skasowania kontrowersyjnego moda wprowadzającego do Red Dead Redemption II seks. Jak na razie nic nie wskazuje na to, by podejście firmy do tego typu nieoficjalnych dzieł miało w najbliższym czasie ulec zmianie, zatem ich twórcy muszą się mieć na baczności.

  1. Oficjalna strona firmy Take-Two Interactive
  2. Oficjalna strona gry Grand Theft Auto: San Andreas
  3. Grand Theft Auto: San Andreas - poradnik do gry
Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas

PC PlayStation Xbox Mobile
po premierze

Data wydania: 25 października 2004

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

8.2

Gracze

9.2

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

20

Miłosz Szubert

Autor: Miłosz Szubert

Filmoznawca z wykształcenia. W GRYOnline.pl pracuje od stycznia 2017 roku. Fan tenisa, koszykówki, komiksów, dobrych książek, historii oraz gier strategicznych Paradoxu. Od niedawna domorosły Mistrz Gry (podobno wychodzi mu to całkiem nieźle). Przez parę lat montował filmy na kanale Notatnik Kinomana na YouTube.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2020-07-28
16:27

druidzior Legionista

Wyjdzie remake to jest tylko kwestia czasu dlatego oni taki robią.

Komentarz: druidzior
2020-07-28
07:39

elathir Legend

elathir

Akurat Becia to moderów niespecjalnie wspiera. To taka bajeczka. Tak wielka liczba modów do ich gier wynika z tego prostego faktu, że narzędzie, którym becia się przy tworzeniu swoich gier posługuje i które udostępniła jest bardzo proste w użyciu i zawiera w zasadzie wszystkie funkcjonalności z jakich korzystają twórcy na etapie tworzenia świata.

W wypadku innych twórców z reguły narzędzia z jakich korzystają nie nadają się do tworzenia gier, albo zawierają w sobie elementy, których twórcy nie chcą ujawniać bo stanowią ich wyróżnik na rynku.

Jednak jak przychodzi co do czego, to becia regularnie torpeduje co większe pomysły moderów, jak choćby porty ich starszych gier na nowsze silniki. Wprowadza płatne mody, w wypadku F4 i Skyrim:SE ogarnęła updaty swojego sklepiku w taki sposób, że powoduje on problemy z darmowymi modami itd.

Komentarz: elathir
2020-07-28
02:51

MineBeziX Generał

MineBeziX

No w szczególności kiedy kochana Beztesta przy Falloucie 4 uznała, że dobrym pomysłem będzie wprowadzenie płatnych modów, nawet takich pierdółek jak jedna, nowa broń.

Komentarz: MineBeziX
2020-07-27
23:36

Kuśmider Pretorianin

No nie może być. Przecież zwykle twórcy gier pozwalają moderom portować swoje płatne gry na inne silniki...

Wyraźnie napisano w licencji użytkowania, że jakiekolwiek modyfikacje są zabronione. A co dopiero jeśli mamy na myśli nielegalne portowanie całej gry na inny silnik, czy platformę sprzętową. Moderzy powinni zapoznać się z pojęciem "prawa autorskie" a nie liczyć na cud, bo może tym razem nie zablokują.

Komentarz: Kuśmider
2020-07-27
22:19

grabeck666 Senator

hmm, nie wiedziałem że ctrl+C/ctrl+V z lepszymi teksturami to "inspiracja"...

Komentarz: grabeck666

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl