Sid Meier's Civilization 7 sporo zmieni w formule popularnej serii, wprowadzając nie tylko nowy system epok, ale i kryzysy.
Twórcy Sid Meier’s Civilization 7 zdradzili nieco więcej na temat kryzysów, które dotkną wirtualne imperia graczy u schyłku epok. O tym mówił Shaun Wilson, zastępca szefa działu kontroli jakości, w krótkim materiale opublikowanym w serwisach X oraz YouTube.
Co nieco o kryzysach słyszeliśmy już wcześniej, o czym wspominaliśmy m.in. w naszej zapowiedzi z sierpnia. Wtedy nie dane nam było sprawdzić ich w praktyce, ale deweloperzy ze studia Firaxis napomknęli, że ta mechanika ma być powiązana z nowym systemem epok. Zmiana cywilizacji ma bowiem być niejako efektem upadku starej – właśnie w obliczu kryzysu.
Jak zdradził Wilson, kryzysy mają być unikalne dla każdej z trzech epok „siódmej” Cywilizacji i będą de facto losowymi wydarzeniami w grze, które dotkną wszystkie nacje w grze. W starożytności pojawią się m.in. zarazy i inwazje barbarzyńskich plemion.
Każdy taki kryzys będzie miał różne konsekwencje w formie kart ze specjalnymi „regulacjami”, dającymi pozytywne oraz przede wszystkim negatywne efekty. Mogą to być m.in. podwojenie kosztu utrzymania wojsk lub osłabienie ich skuteczności w starciu z innym nacjami, zwiększenie poziomu badań za cenę mniejszych przychodów w złocie oraz zmniejszenie poziomu zadowolenia w miastach za każdy poziom przywództwa. Kryzysy wpłyną też na funkcjonowanie religii i dostęp do zasobów.
Wilson tego nie sprecyzował, ale część fanów zgaduje, że owe „regulacje” będzie można wybrać, skoro ujęcie pokazane przez twórcę mówi o „dostępnych” opcjach. Co jest pewne, to że kryzysy będą kolejnym elementem urozmaicającym grę, także w ostatniej z trzech epok Civilization VII, zapewniając stale rosnący poziom wyzwania wraz ze schyłkiem każdej epoki oraz nieco inne doświadczenia z każdej sesji.
Po prawdzie Wilson nie zdradził wiele ponad to, co gracze wiedzieli lub czego się domyślali po poprzednich informacjach z Firaxis Games. Być może więcej na temat kryzysów dowiemy się z kolejnej prezentacji gry przed jej premierą.
Sid Meier’s Civilization 7 ukaże się 11 lutego 2025 roku na PC, PS5 i XSX/S w pełnej polskiej wersji językowej.
Więcej:Firaxis oferuje prezent wszystkim graczom Civilization 7. Później trzeba będzie za to zapłacić
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).