Korzystasz z AI w pracy? Możesz być oceniany jako leniwy i niekompetentny - tak mówią badania
Według najnowszych badań sztuczna inteligencja może zaszkodzić Waszej opinii w pracy.

Niewątpliwie rozwój AI wzbudza wiele emocji i wątpliwości o przyszłość. Ostatnie doniesienia o zwolnieniu 8 tysięcy pracowników w firmie IBM budzą natomiast sporo kontrowersji. Osoby, które straciły pracę zostały zastąpione przez sztuczną inteligencję, jednak w ramach przesiadki na AI zatrudniono sporo programistów do nadzorowania i rozwijania tej technologii. Ktoś zatem zyskał na tej zmianie, ale również inni sporo stracili. Prawdą jest, że AI wkrada się do naszego życia, o czym świadczy choćby plan Microsftu na wprowadzenie „Agenta AI” do Windowsa 11. Ma on na celu ułatwić użytkownikowi konfigurację ustawień sprzętu. Jak to wyjdzie w praktyce? Czas pokaże.
Choć sztuczna inteligencja jest obecna w wielu miejscach i dla masy osób może być narzędziem pomocniczym, to według najnowszych badań PNAS, nadmierne wykorzystywanie tego technologicznego pomocnika może zaszkodzić naszej opinii w pracy. Jakie dokładnie wnioski wysunięto? Już śpieszmy z odpowiedzią.
Problem AI w środowisku zawodowym?
Sztuczna inteligencja często jest wykorzystywana jako swojego rodzaju „pomocnik” do spraw mniejszej lub większej wagi. Jednak użytkowanie tej technologii w pracy może mieć negatywne konsekwencje, co udowadniają badania przeprowadzone przez PNAS (Proceedings Of The National Academy Of Sciences). Z raportu wynika, że wykorzystanie AI w zadaniach zawodowych może negatywnie wpłynąć na postrzeganie naszych umiejętności oraz zaangażowania przez współpracowników (via NotebookCheck).
Są to wnioski wysunięte po przeprowadzeniu eksperymentów z udziałem 4439 uczestników. Naukowcy w ten sposób chcieli zbadać, jak ludzie oceniają prace innych pracowników (niezależnie od wieku, płci, czy zawodu), którzy do wykonania zadania skorzystali z pomocy AI. Sam projekt był oparty na fikcyjnych scenariuszach i eksperymentalnych konfiguracjach.

Wyniki wykazują, że nawet jeśli efekt końcowy był wysokiej jakości, to wykorzystanie AI przez innych pracowników było postrzegane przede wszystkim jako lenistwo. Taka osoba miałaby być nieambitną i łatwą do zastąpienia jednostką. Sugeruje to zatem, że problemem nie jest sam efekt końcowy pracy, a to jak do niego dana osoba doszła. W grupie badanych uczestników zastosowanie AI jest postrzegane jako skrót, włożenie mniejszego wysiłku w projekt.
Jak wyczytujemy w raporcie, pracownicy korzystający z AI w większości zdają sobie z tego sprawę i raczej nie przyznają się innym do metod, z którymi pracują. Właśnie z powodu, że zostaną uznani za mniej kompetentnych lub leniwych.
Choć AI w pewnych zawodach faktycznie może wpływać na poprawę wydajności, to jednak stosowanie tego rozwiązania może nieść ze sobą ryzyko, jak dana osoba będzie postrzegana w środowisku zawodowym. Przeprowadzone badanie podkreśla potrzebę lepszego zrozumienia społecznego i psychologicznego wpływu AI w miejscach pracy, szczególnie w odniesieniu do projektów zespołowych i rozwoju kariery.