W trzeci weekend listopada (19-20.11.2005) na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich zorganizowana zostanie kolejna ciekawa impreza przygotowana specjalnie z myślą o miłośnikach gier video. Mowa oczywiście o LAN PARTY POLAND. Imprezie towarzyszą konferencje naukowe, z których pierwsza będzie miała miejsce już za tydzień...
Michał Bobrowski
W trzeci weekend listopada (19-20.11.2005) na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich zorganizowana zostanie kolejna ciekawa impreza przygotowana specjalnie z myślą o miłośnikach gier video. Mowa oczywiście o LAN PARTY POLAND. Szczegóły na jej temat znajdziecie pod tym adresem. Godny podkreślenia jest jednak fakt, to wydarzenie to nie tylko wiele godzin beztroskiej zabawy. To również konferencje naukowe poświęcone tematycznie poświęcone coraz większemu znaczeniu tej formy rozrywki. Pierwsza z nich będzie miała miejsce już za tydzień...
Gry wideo odgrywają w pejzażu kultury popularnej coraz większą rolę. Ich bohaterowie coraz częściej goszczą w kinie, komiksie i literaturze, a wpływy z ich sprzedaży już porównuje się do tych generowanych przez przemysł filmowy i muzyczny. Fenomen nie omija Polski - z badań przeprowadzonych przez PBS na zamówienie "Gazety Wyborczej" wynika, że gry komputerowe znajdują się w 30% polskich domów. Zbliża się "elektroniczny" wyż demograficzny: wśród ludzi między 15. a 19. rokiem życia gra aż 58 proc. osób. Dlaczego więc elektroniczna rozrywka jest wykluczona z dyskusji o współczesnej kulturze? Dlaczego tak popularne medium nie jest analizowane na tych samych zasadach, co literatura, film czy telewizja? Dlaczego gry komputerowe wciąż bywają traktowane jako szkodliwe lub niepoważne?
Te pytania stanowią punkt wyjścia do dyskusji "Gry wideo - nowa forma kultury?". Uczestnicy spróbują odpowiedzieć na pytanie kim są polscy gracze, jakie zagrożenia niosą gry (m.in. uzależnienia i przemoc), a także - jakie zastosowania mogą znaleźć w edukacji. Zastanowią się również nad przyszłością ludologii - raczkującej dziedziny naukowej zajmującej się badaniem gier w perspektywie socjologicznej, psychologicznej i kulturoznawczej (analogicznie do filmoznawstwa, literaturoznawstwa czy teatrologii). W dyskusji udział wezmą:
Przewidziany jest również udział twórców gier z polskich studiów developerskich. Spotkanie poprowadzi dr Mirosław Filiciak, medioznawca i badacz gier.
Po dyskusji (około godziny 14-ej) odbędą się prezentacje, mające na celu przybliżyć różne aspekty refleksji nad grami wideo.
Jak widać powyżej, jest w czym wybierać, dlatego też wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału.
Termin:4 listopada godz. 12:00
Miejsce: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej przy ul. Chodakowskiej 19/31 w Warszawie
0