Kiedy The Elder Scrolls Online stanie się free-to-play’em, czyli rozMMOwy

Wielu z Was jest zapalonymi fanami gier MMO, dlatego postanowiliśmy rozpocząć nowy cykl newsów prowokujących do dyskusji. Poruszamy w nim aktualne tematy dotyczące massive’ów wszelakich, a chcielibyśmy przeczytać w komentarzach Wasze opinie na te nieraz palące a zawsze ciekawe kwestie. Na dobry początek – czy The Elder Scrolls Online przejdzie na model free-to-play?

Adam Zechenter

  - Kiedy The Elder Scrolls Online stanie się free-to-play’em, czyli rozMMOwy - wiadomość - 2019-02-06
 

Premiera wyczekiwanej gry The Elder Scrolls Online, której akcja rozgrywa się w popularnym uniwersum Elder Scrolls, na nowo odświeżyła dyskusję o abonamentowym modelu płatności. Wiele osób przepowiada, że dzieło ZeniMax Online Studios pójdzie w ślady Star Wars: The Old Republic i szybko przejdzie na system free-to-play. A trudno nie dostrzec pewnych analogii między grami – produkcja obu kosztowała miliony, a ich akcja odbywa się w uniwersach znanych już wcześniej szerokiej publiczności.

RozMMOwy to nowy mini-cykl, w którym poruszać będziemy aktualne tematy dotyczące massive’ów, po to, aby usłyszeć o Waszych doświadczeniach i przeczytać Wasze opinie.

Pytanie w tytule jest oczywiście tendencyjne, gdyż ani sprawa przesądzona nie jest, ani fakt przejścia danej gry na model free-to-play nie musi być zwycięstwem graczy. Osobiście dobrze bawię się w ESO, i wolałbym, aby gra pozostała przy abonamencie. Dlaczego? Bo naprawdę niewiele jest produkcji w stylu Path of Exile, gdzie mikropłatności nie wpływają na rozgrywkę.

W redakcji wśród „esujących” głosy są podzielone – część wróży grze szybkie przejście na model F2P, inni liczą (w tym i niżej podpisany), że do tego nie dojdzie.

A Wy chcecie „darmowego” ESO?

Podobało się?

2

Adam Zechenter

Autor: Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 do 2025 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego; szefował też działowi wideo i prowadził podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2014-05-08
21:48

nagytow Legend

nagytow

Katalog w Dokumentach tez nazywa sie Elder Scrolls Online, bez The :)

Komentarz: nagytow
2014-05-09
01:23

BloodPrince Senator

BloodPrince

Bez dobrego end gamu żadne mmo długo nie pociągnie, teraz wszystko w rękach twórców, jeśli nie zapomną wspierać swojej produkcji to może uda im się utrzymać abonament.

Komentarz: BloodPrince
2014-05-18
00:33

mateo91g Generał

mateo91g

Daje tej grze max rok czasu kiedy przejdzie ona na free-to-play (a zapewne też pay-to-win) niestety, albo stety, tak to już jest, że producenci przeliczają się co do wartości ich gry i liczą, że będą mogli trzepać abonamentami kasę tak jak Blizzard na WoWie. Myślę, że powodem tego jest to, że gracze przestają grać w gry z abonamentem, bo jest on zbyt drogi - 30 zł\miesiąc albo nawet więcej (nie gram w gry MMO więc dokładnie nie wiem) to jest bardzo dużo kasy, jakby to było np. 10 zł\miesiąc i gra by była za darmo do ściągnięcia ze strony producenta, to ludzie by płacili i grali, a tak dotychczas tylko WoW nie przeszedł z abonamentu na "free-to-play" - pewnie to zasługa mocnego przywiązania fanów WoWa do ich gry, siły z jaką ona "uzależnia" i faktu, że ma bardzo rozbudowany end-game, albo jest ona po prostu tak dobra, ja tego nie stwierdzę, bo odbiłem się od każdego MMO którego próbowałem.
PS. @Drackula - skrót od milion to "mln", a nie "mil" !

Komentarz: mateo91g
2014-07-29
02:35

PanRoman1 Junior

Juz lepiej by była bez tego abonametu a kosztowała i tak prawie 200 zł.

Komentarz: PanRoman1
2014-10-05
23:31

zanonimizowany208826 Generał

WOW po prostu trafił na rynek w dobrym czasie, był dobrą produkcją pod wieloma względami, jak każda gra ma też bugi ale na blizz dbał o patche - a może dbał bo trzepali kasę? Myślę , że na jedno wychodzi ;p

Czasy się zmieniają, ludzie starej daty nagrali się w różne mmo i mają przesyt. Sam odczuwam małą potrzebę expienia trylion setnej postaci w jakimś słabym mmo. Teraz żeby gra zainteresowała musi być naprawdę w dechę inaczej szybko się nudzi. Dlatego twórcom ciężko pogodzić to wszystko, bo gdy jest abonament jest źle i gdy go nie ma jeszcze gorzej.

Dalej uważam, że na dzisiejsze czasy najlepszy jest system zastosowany w GW2 ale z samą grą jest chyba coś nie tak bo coraz mniej o niej słyszę (nigdy nie grałem). Kup graj i do tego jakieś mikropłatności ale bez żadnych dopalaczy byle by kupić unikalnego mounta, peta i inne bajery zmieniające wygląd. Gra ma budować klimat a nie stawiać na masówkę. WOW (Blizz) dbał o szczegóły i przejrzystość, to jest jego cała tajemnica.

Komentarz: zanonimizowany208826

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl