Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 16 września 2014, 06:55

autor: Adrian Werner

Intel Core M może solidnie namieszać na rynku mobilnym

Podczas targów IDF umożliwiono dziennikarzom przeprowadzenie benchmarków układów Intel Core M. Wyniki okazały się bardzo obiecujące, zostawiając daleko w tyle konkurencje rozwiązania ARM przy jednoczesnym mocnym ograniczeniu tempa pożerania baterii.

Rynek mobilny od dawna jest zdominowany przez układy ARM i jak dotąd firmie Intel nie udało się spopularyzować w tym segmencie architektury x86. Nic dziwnego – do tej pory te procesory stosowane w tabletach albo oferowały zbyt słabą moc do udźwignięcia współczesnych programów i gier na Windowsa lub też miały sporą moc, ale ceną za to był krótki czas działania na baterii. Wiele wskazuje jednak na to, że wkrótce może to wkrótce może to ulec zmianie za sprawą procesorów Intel Core M.

Układy obecne były na zakończonych niedawno targach IDF 2014, a odwiedzający je dziennikarze mieli okazję przetestować tę technologię. Procesory Intel Core M wykonane są w 14-nm procesie litograficznym i opierają się na architekturze Broadwell. Są oczywiście 64-bitowe i wspierają wszystkie najnowsze technologie firmy, w tym Turbo Boost. Serwis Pure PC zrobił podczas targów kilka benchmarków układu M-5Y70 i wyniki okazały się bardzo obiecujące. W programie 3D Mark rozbił on pył tablet Nvidia Shield. Co więcej, dobrze wypadł również w zestawieniu ze stosowanymi w laptopach procesorami Core i5.

Źródło: Pure PC

Najważniejsze jest jednak to, że cała ta moc nie będzie oznaczała szybkiego pożerania baterii. TDP (thermal design power – projektowa moc cieplna) wynosić będzie jedynie 4,5 W, co w rezultacie pozwoli na tworzenie tabletów bez wentylatorów i jednocześnie o grubości poniżej 9 milimetrów.

Wszystko to sprawia, że Intel Core M zapowiada się na prawdziwą rewolucję dla architektury x86 w wersji mobilnej. Pierwsze urządzenia korzystające z tej technologii zapewne będą drogie, ale jej rozwiązania powinny w miarę szybko trafić również do tańszych modeli. Najlepiej potencjał tych układów pokazuje poniższy filmik, w którym Diablo 3 płynnie zasuwa na tablecie w rozdzielczości 2560 x 1440.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej