Gracze PlayStation tracą gry zakupione w PS Store przez błąd Sony. Niektórym udaje się je odzyskać, lecz trwa to bardzo długo

Wielu graczy PlayStation zgłasza, że nie może odpalić gier zakupionych w PS Store. Poważny błąd dotyka również abonentów PS Plus. Sony ma szykować specjalną poprawkę, która rozwiąże problem.

Zuzanna Domeradzka

Gracze PlayStation tracą gry zakupione w PS Store przez błąd Sony. Niektórym udaje się je odzyskać, lecz trwa to bardzo długo, źródło grafiki: Sony Interactive Entertainment.
Gracze PlayStation tracą gry zakupione w PS Store przez błąd Sony. Niektórym udaje się je odzyskać, lecz trwa to bardzo długo Źródło: Sony Interactive Entertainment.

Jest wielu zwolenników kupowania gier w cyfrowych sklepach, którzy cenią sobie przede wszystkim wygodę w poszerzaniu kolekcji. Niestety rezygnacja z fizycznych nośników i korzystanie wyłącznie z internetowych usług może się też wiązać z ogromnymi problemami, o czym w ostatnich miesiącach przekonywali się posiadacze konsol PlayStation. Wielu z nich nie może uruchomić gier zakupionych wcześniej w PS Store.

Gracze tracą dostęp do zakupionych pozycji

Przybliżmy całą sprawę dokładnie. Pojedyncze przypadki związane z zablokowaniem dostępu do poszczególnych produkcji z biblioteki na konsolach PlayStation były zgłaszane już w listopadzie zeszłego roku. Na pierwszy rzut oka mogło się wydawać, że sprawy nie są ze sobą powiązane, gdyż problem dotyczył różnych, często niezwiązanych ze sobą gier i aplikacji.

Zbyt wielu osobom przydarzała się jednak podobna sytuacja. Okazało się, że powodem blokowania pozycji z biblioteki jest rzadki błąd dotyczący sczytywania ich licencji. Jakie konkretnie pozycje nie mogły zostać przez niego uruchomione?

  1. Płatne oraz darmowe gry przypisywane do konta PS Network.
  2. Produkcje z katalogu PlayStation Plus odebrane przez subskrybentów.
  3. Aplikacje (w sensie: nie gry, np. Netflix).
  4. Produkcje dodane do biblioteki w ramach darmowych rozdawnictw.

Jeden z dotkniętych taką blokadą graczy utworzył na Reddicie wątek, w którym wyszczególnił inne osoby zgłaszające podobny problem z licencją na aplikacje. Udokumentowano blisko 50 takich przypadków, z czego tylko w kilku finał historii był pomyślny dla odbiorcy. Obecnie lista jest zamknięta, ale wiadomo, że poszkodowanych osób jest znacznie więcej (niektórzy stracili dostęp do większej części swojej kolekcji, wartej sporo pieniędzy).

Jakie jest rozwiązanie?

Gracze, którzy nie mogą uruchomić produkcji ze swojej biblioteki lub w ogóle ich nie widzą (jakby zostały całkowicie usunięte), najpewniej zaczną szukać rozwiązania w Internecie. Według oficjalnej strony Sony przywracanie licencji na PS5 lub PS4 jest banalnie proste, gdyż należy chwilkę poszperać w ustawieniach konsoli.

Niestety nie działa to w przypadku opisywanego w tej wiadomości błędu. Ba, jeśli Wasze gry zostały zablokowane, nie powinniście przywracać licencji. Wiele osób donosi bowiem, że opcja ta nie tyle nie działa, co wręcz pogarsza sytuację (tutaj opisano przypadek, w którym po takim działaniu gra w ogóle przestała pojawiać się w bibliotece).

Co więc należy zrobić, aby odzyskać zakupione produkcje? Niestety na razie konkretnego rozwiązania nie ma. Wiele osób kontaktuje się w tej sprawie z lokalnym działem wsparcia technicznego PlayStation, co najczęściej nie przynosi żadnego efektu, gdyż pracownicy mogą zaproponować co najwyżej nieefektywne rozwiązanie (np. restart routera czy dysku twardego).

Najwyraźniej jednak Sony wie „już” o problemie – z którym część osób zmaga się od wielu miesięcy i wciąż nie ma dostępu do swoich gier. Firma pracuje nad łatką, która rzekomo pojawi się jeszcze w marcu. Mimo wszystko, jeśli sprawa dotyczy bezpośrednio Was, wciąż powinniście skontaktować się ze wsparciem technicznym PlayStation. Warto:

  1. Przejrzeć na stronie PlayStation Network swoją bibliotekę gier – jeśli jakiejś brakuje, należy przejść do historii transakcji;
  2. zrobić zrzuty ekranu dowodu dokonanych zakupów, a następnie je wysłać, co może ułatwić proces odzyskiwania dostępu.

Zaznaczmy, że nawet, jeśli podobny problem z blokadą gier na PS4 i/lub PS5 Was dotyczy, to może wcale nie być związany z tym rzadkim błędem licencyjnym. Warto próbować różnych rozwiązań oraz kontaktować się z działem wsparcia technicznego Sony.

Co robi Sony?

Błąd związany z licencją na produkcje sam w sobie jest irytujący, ale to długie oczekiwanie na reakcję Sony oraz faktyczne rozwiązanie sprawy najbardziej drażni graczy. Niektórym udaje się odzyskać dostęp do gier, ale po długim okresie walki.

Co ciekawe, są subskrybenci PS Plusa, którzy przez błąd licencyjny nie mogli odpalić produkcji dodanych do konta w ramach owej usługi. Po wyeliminowaniu usterki otrzymali od Sony kod na abonament, którego część zmarnowała się ze względu na powstały problem.

Niedawno blokowanie dostępu do gier z PlayStation zostało nagłośnione w mediach. Najpewniej przez to, oraz rosnącą liczbę napływających zgłoszeń, firma udostępni wspomnianą wyżej łatkę, która na dobre wyeliminuje problem.

Podobało się?

16

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2024-03-14
11:25

Baran18 Centurion

Nikt nic nie traci. Jak coś kupiłeś to jest twoje.

Komentarz: Baran18
2024-03-14
12:02

piotrexx Legionista

A dzbany i tak będą mówić że cyfra lepsza niż pudło.

Komentarz: piotrexx
2024-03-14
13:36

WaldekRolnik Centurion

Kurde PS5 to moja pierwsza w życiu konsola, często słyszałem lub czytałem teksty typu "granie na konsoli jest bezproblemowe, pobierasz grę lub wkładasz płytę i grasz". Nigdy nie miałem tak upierdliwego sprzętu do grania z takimi problemami...

Komentarz: WaldekRolnik
2024-03-14
13:43

zanonimizowany1245771 Konsul

Nazywają niektórych ludzi "piratami" bądź co bądź złodziejami a sami okradają ciebie z dóbr które zakupiłeś. Czy wciąż wierzysz że korpo jest takie dobre i drm mają służyć interesowi społecznemu? Piractwem korpo określali czynności które wystepowały od zarania dziejów naturalnie, np dzieleniem i wymienianiem się dobrami bądź odsprzedażą czegoś czego już nie chciałeś. Produkt który kupiłeś jest twój i nikt nie powinien ograniczać ci praw do niego. Jeśli ktoś proponuje drm to tylko po to by w przyszłości jeszcze bardziej się wycwanić (mądrzy ludzie wiedzą co mam na myśli). Natomiast korpo realnie okrada, a tekst w newsie oraz osób w komentarzach są idealnymi przykładami z różnicą taką że nazywają to "prawem", "legalnym działaniem" które wprowadzili wbrew ich woli i przeciwko ludziom, narzucając im i tobie co wolno a co nie.

"Nic nie będziesz posiadał i będziesz szcześliwy". <- Agenda globalistów ze schwabem.

Najwyższy czas kupić (jeśli ktoś nie ma) trwały nośnik 8+ TB i przechowywać tam kopie z crackami gdyby próbowali działać chytrze także wobec ciebie. Widzę że mają coraz wiekszy tupet działać przeciw ludziom.

Komentarz: zanonimizowany1245771
2024-03-14
14:47

Egzio Legionista

Żeby problem dotyczył pojedyńczych gier, to tam pół biedy. Błąd blokuje praktycznie całe biblioteki, poza tytułami nabytymi chwilę przed lub po awarii - ale to też częściowo, bo jeśli gra ma funkcje sieciowe, to konsola nie wykryje abonamentu PS Plus.

Support działa na zasadzie kopiuj-wklej, niezależnie od pytań. Jak napisałem, że skontaktuje się z rzecznikiem do spraw konsumenta, to w odpowiedzi... wysłali mi kolejne formułki kopiuj-wklej.
Generalnie praca marzeń, siedzieć u Sony na e-mailach, kopiować gotowe formuły i wklejać w odpowiedzi, i jeszcze dostawać za to pieniądze.

Ta sytuacja to moja, jako konsumenta, pierwsza styczność ze wsparciem Sony od ponad dekady korzystania z ich konsol, i dostałem w twarz taką ilością potwarzy, bagatelizacji, i upominania się przez cały tydzień o odpowiedź na zgłoszenie odnośnie statusu (której to odpowiedzi nie otrzymałem po dziś) - że prawdopodobnie to będzie też mój ostatni kontakt z tą firmą, i ostatni zakup abonamentu czy jakiejkolwiek cyfrowej gry.

Ta sytuacja to konsekwencja braku pracowników, którzy w ogóle cokolwiek tam w tych supportach/wsparciach robią, poza piciem kawy przed ekranem komputera. Jest błąd z serwerami, kontem, nie konsolą, a oni Ci wklejają gotowe formułki o odbudowie bazy danych czy przywracaniu ustawień fabrycznych.

Niech to będzie kwistesencja tego, dlaczego nie warto korzystać z usług tej firmy :)

Nie żebym pochwalał piractwo, ale jeśli korporacje będą dalej działać antykonsumenckk, to, arghhh, ruszajmy w rej, podnoście kotwice! My gracze w szerszej perspektywie tylko na tym skorzystamy.

Komentarz: Egzio

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl