Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 24 lutego 2021, 18:15

Bethesda ma problem z Fallout 4. Pozew może opóźnić przejęcie przez Microsoft

Przejęcie ZeniMax Media i Bethesda Softworks przez Microsoft może się opóźnić. Wszystko przez pozew wobec twórców gry Fallout 4 w związku z przepustką sezonową i tzw. Creation Club.

Najważniejsze informacje:
  1. od 2019 roku trwa postępowanie wobec Bethesdy w związku z płatnymi modami do gry Fallout 4;
  2. Filippo Marchino i Thomas Gray z grupy X-Law uważają, że Bethesda oszukała nabywców przepustki sezonowej gry poprzez nieuwzględnienie w niej zawartości Creation Club;
  3. prawnicy domagają się też wstrzymania lub zablokowania zakupu ZeniMaxu (właściciela Bethesda Softworks) przez Microsoft.

Nadchodzące przejęcie ZeniMaxu przez Microsoft budzi spore emocje. Na nieszczęście Bethesdy nie oznacza to, że na ten czas firma jest wolna od kłopotów. Nie, nie chodzi o kolejne problemy Fallouta 76, które swego czasu mocno dały się we znaki ZeniMaxowi. Tym razem Bethesda ma na głowie pozew sądowy w związku z przepustką sezonową Fallouta 4 oraz dodatkami z Creation Club. Sprawę wyjaśnia artykuł serwisu Venture Beat.

Fallout 4 Creation Club – DLC czy nie DLC?

Postępowanie rozpoczęło się około pół roku temu za sprawą pozwu złożonego przez Filippo Marchino i Thomasa Graya z grupy X-Law. Ci reprezentują grupę – tak twierdzą – około 4 milionów niezadowolonych graczy Fallouta 4, takich jak 19-letni Jacob Devine. Ten zakupił Season Pass w 2019 roku, ale – ku jego zdziwieniu – nie dało mu to dostępu do całej zawartości dodatkowej. Wszystko z powodu tzw. Creation Club, „płatnych modyfikacji” stworzonych przez Bethesdę lub inne studia, które nie stanowią części przepustki sezonowej. Marchino i Gray uważają, że decyzja o nieuwzględnieniu w niej zawartości „Klubu tworzenia” stoi w sprzeczności z zapewnieniami Bethesdy, jakoby nabywcy Season Pass otrzymywali „wszystkie DLC do Fallouta 4”:

Wypuścili ograniczoną liczbę DLC. Następnie wypuścili drugą falę dodatków, ale postanowili nazwać ją „zawartością Creation Club” i sztucznie usunęli ją z definicji DLC. Czyli na początku obiecali ludziom: „damy Wam wszystko, co stworzyliśmy”. A potem nie dotrzymali słowa i zrobili to z korzyścią dla siebie lub ze szkodą dla powodów. To właśnie złego zrobili. Skłamali. Wzięli pieniądze od graczy, a potem zarobili jeszcze więcej.

Bethesda ma problem z Fallout 4. Pozew może opóźnić przejęcie przez Microsoft - ilustracja #1
Prawnicy X-Law Group uważają nieuznanie zawartości Creation Club za DLC za bezzasadne.

Reprezentująca Bethesdę Margaret Esquenet odrzuca te zarzuty. Tłumaczy, że w oczach wydawcy zawartość Creation Club nie jest uznawana za DLC. Nie zgadza się z tym Filippo Marchino, który podsumował ten argument w dosadny sposób:

To stanowczo jest „zawartość do pobrania” [w oryg. Downloadable Content – przyp. autora]. Chodzi jak kaczka, kwacze jak kaczka. Więc to jest DLC. Próbują przykleić łatkę poprzez nazwanie tego „zawartością Creation Club”, aby usunąć z kręgu zainteresowania dotychczasowych nabywców przepustki sezonowej. Ale to jest po prostu sztuczne, to część tego oszustwa.

Cytowany przez Venture Beat prawnik David Hoppe zwraca też uwagę na zaskakujący brak umowy licencyjnej z użytkownikiem końcowym, która określałaby ramy czasowe oraz elementy wchodzące w skład przepustki sezonowej. Również w wielu sklepach karta Season Passa nie wspomina o ograniczeniu zawartości do tych lub innych dodatków – wręcz przeciwnie.

Bethesda ucieka do Microsoftu?

Pomijając dalsze dyskusje na temat „czy to jest DLC”, uwaga Filippo Marchino i Thomasa Graya skupia się na innym aspekcie sprawy. Prawnicy rozważają opóźnienie lub zablokowanie zakupu ZeniMaxu (a więc i Bethesdy) przez Microsoft. Obawiają się bowiem, że wydawcy Fallouta 4 mogą spróbować uciec od odpowiedzialności poprzez przeniesienie swoich zasobów do innego podmiotu prawnego. Marchino przypomina podobną sytuację z deweloperami Rune 2, w którą zamieszana była właśnie Bethesda.

Podejrzenia X-Law Group wzmogła też wymiana korespondencji z Margaret Esquenet. Ta bowiem skomentowała pytania prawników odnośnie ewentualnych rozmów na temat przejęcia Bethesdy jako niepodparte niczym spekulacje. Odpowiedź przyszła mniej niż dwa miesiące przed ogłoszeniem zakupu firmy przez Microsoft.

Choć postępowanie rozpoczęło się jeszcze w 2019 roku, rozprawa może odbyć się dopiero w 2022 roku. Zakładając, że wcześniej nie dojdzie do porozumienia, aczkolwiek na razie nie mamy żadnych informacji na ten temat.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej