Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 22 października 2020, 10:07

autor: Adrian Werner

Wydawca Rune 2 oskarża Bethesdę o celowy sabotaż

Pozew firmy Ragnarok Game przeciwko dawnemu studiu Human Head został rozszerzony o Bethesdę i ZeniMax, które miały celowo sabotować grę Rune 2, obawiając się, że może stanowić ona konkurencję dla cyklu The Elder Scrolls.

Pod koniec zeszłego roku głośno było o pozwie sądowym, jaki firma Ragnarok Game złożyła przeciwko studiu Human Head za porzucenie Rune II. Teraz powód rozszerzył spór także o Zenimax i Bethesda Softworks, zarzucając im celowy sabotaż gry.

Przypomnijmy wpierw, o co chodzi w całej sprawie. Rune II zadebiutowało 12 listopada ubiegłego roku w Epic Games Store. Dzień później odpowiedzialne za projekt studio Human Head zostało rozwiązane. Chwilę potem ogłoszono powstanie nowego zespołu Roundhouse Studios, będącego częścią Bethesdy, w skład którego weszli pracownicy zamkniętego Human Head. W ten sposób Ragnarok Game zostało pozbawione partnera, a co gorsza, nie mogło nawet samo rozwijać Rune 2, gdyż deweloperzy nie przekazali kodu źródłowego (to nastąpiło dopiero w styczniu 2020 r.)

Teraz Ragnarok Game zaktualizowało pozew. Wydawca oskarża Zenimax i Bethesda Softworks o celowe działania, które miały zagwarantować porażkę gry. W dokumencie możemy przeczytać, że podmioty te przez wiele miesięcy spiskowały z Human Head, obawiając się, że Rune 2 może stanowić zagrożenie dla marki The Elder Scrolls. Według powoda, deweloper prowadził rozmowy o wykupieniu z wieloma podmiotami i tylko Bethesda oraz Zenimax domagały się utrzymania negocjacji w tajemnicy oraz nie dopuszczały możliwości kontynuowania prac nad Rune II oraz niezapowiedzianym projektem Oblivion Song.

Według pozwu, dwa tygodnie przed premierą Rune 2 Zenimax miało po cichu utworzyć Roundhouse Studios, a następnie odkupić cały sprzęt Human Head, jak również przejąć ich umowy najmu. To ważne, gdyż na tych komputerach znajdował się kod źródłowy gry, będący w rzeczywistości własnością Ragnarok Game. Następnie zaaranżowano zwolnienie wszystkich deweloperów po to, aby Zenimax mogło ich zatrudnić.

Co więcej, miano obawiać się, co zrobi główny projektant gry, Christopher Rhinehart, dlatego wysłano go na kilkudniowy wyjazd służbowy do Teksasu, tak aby był poza biurem w momencie premiery Rune 2. Ponadto notka prasowa o zamknięciu Human Head miała zostać napisana nie przez deweloperów z tego studia, ale przez ludzi z Bethesdy i Zenimaxa.

Trudno sobie wyobrazić, aby Bethesda i Zenimax naprawdę obawiały się, że gra zagrozi pozycji The Elder Scrolls. Ich działania są jednak podejrzane. Wydaje się oczywistym, że manewr z zamknięciem Human Head i zatrudnieniem wszystkich pracowników został dokonany po to, aby pozbyć się zobowiązań umownych, które istniałyby, gdyby Human Head zostało wykupione. Do tego fakt, że Ragnarok Game musiało sporo się namęczyć, aby otrzymać kod źródłowy, sugeruje złą wolę po stronie pozwanych firm.

Warto na koniec wspomnieć, że rozwój Rune 2 ostatecznie został wznowiony przez powołane do tego celu Studio 369. Poprawiona wersja gry, nazwana Rune 2: Decapitation Edition, zadebiutuje 13 listopada na Steamie. Ma zaoferować poprawiony system walki, rozszerzoną i mocno ulepszoną kampanię, nowe zdolności, dodatkowe lochy i postacie oraz rozbudowaną mechanikę rozwoju.

  1. Rune II - oficjalna strona internetowa

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej