Dziennik w Elden Ring Nightreign ma więcej zastosowań niż tylko lore
Czytanie i wypełnianie dziennika w Elden Ring Nightreign niesie ze sobą bardziej namacalne nagrody niż tylko poznanie fabuły.

Gry FromSoftware są zawsze pełne lore – mniej lub bardziej jasnych elementów fabuły, do których odkrycia gracz musi dodatkowo się wysilić. Zazwyczaj robi się to poprzez czytanie opisów przedmiotów, wyciąganie wniosków z elementów otoczenia lub odkrywanie skomplikowanych questów pobocznych. W Elden Ring: Nightreign macie dostęp do dziennika, z pozoru służącego do tej dokładnie funkcji. W dzienniku znajdziecie osobiste historie każdego z grywalnych bohaterów, dowiecie się o ich przeszłości, a osiąganie postępów danym bohaterem nagradzać będzie was dodatkowymi wpisami. Nie jest to jednak jedyne zastosowanie dziennika, dzięki któremu możecie zdobywać znacznie bardziej namacalne nagrody niż sam lore. W tym tekście opisujemy na czym polegają Wspomnienia.
Czym są Wspomnienia?
Wspomnienia to zadania poboczne przypisane do każdego z grywalnych bohaterów. Granie danym bohaterem stopniowo odblokowuje wpisy w jego osobistym dzienniku. Niektóre wpisy powiązane są ze Wspomnieniami – o ich dostępności powiadomić może was wiadomość w prawym dolnym rogu ekranu po powrocie z ekspedycji. Gdy Wspomnienie stanie się dostępne, możecie aktywować je z poziomu dziennika w Twierdzy Okrągłego Stołu. Okazjonalnie w niektórych Wspomnieniach pojawiają się także inni grywalni bohaterowie. Upewnijcie się zatem, że jak najszybciej odblokujecie niedostępne z początku postacie – Księżną i Zjawę, by zaradzić możliwym problemom ze zdobywaniem Wspomnień. Jako przykład, podczas pierwszego wspomnienia Księżnej będzie ona musiała porozmawiać ze Zjawą, więc wspomnienie będzie niedostępne póki nie odblokujecie Zjawy.
Każde Wspomnienie to zadanie poboczne, a podczas rozgrywania go będziecie musieli grać przypisaną do niego postacią. Zmiana postaci przerwie Wspomnienie – będziecie mogli je powtórzyć, lecz jego postęp zostanie zresetowany, a wy będziecie musieli zacząć je od nowa. Lepiej więc nie zmieniać postaci do czasu ukończenia Wspomnienia. Za każde ukończone Wspomnienie otrzymacie nagrodę dla danego bohatera – mogą być to np. całkowicie unikatowe relikty, nowe czary, nowe kielichy pozwalające na używanie innych kombinacji reliktów albo nawet przedmioty pozwalające na zdobycie alternatywnych zakończeń po pokonaniu ostatniego pana nocy.
By odblokowywać Wspomnienia musicie grać daną postacią, a po pewnym czasie nowe Wspomnienie się odblokuje. Istnieją jednak dwie blokady, które zatrzymują pojawianie się nowych Wspomnień. Nowe Wspomnienie nie stanie się dostępne, póki nie ukończycie poprzedniego. Może ono także być dla was niedostępne do czasu pokonania następnego pana nocy. Blokowanie Wspomnień nie znaczy jednak, że będziecie musieli odblokowywać je od nowa – w chwili usunięcia blokady, tj. ukończenia poprzedniego Wspomnienia lub nowej ekspedycji, wszystkie zaległe Wspomnienia powinny stać się dostępne od razu.
Jak kończyć Wspomnienia?
Zaliczanie Wspomnień jest na szczęście znacznie prostsze od mocno zagmatwanych questów pobocznych typowych dla FromSoftware. W chwili aktywacji Wspomnienia krawędź ekranu w twierdzy okrągłego stołu stanie się nieco zamglona. Oznacza to, że możecie dokonać postępów we Wspomnieniu, a zmiana postaci zresetuje wasz postęp. Otwórzcie mapę i znajdźcie na niej ikonkę żółtego wykrzyknika. Najczęściej będzie ona towarzyszyć jednej z postaci zamieszkałych w twierdzy. Rozmawiajcie z postaciami oznaczonymi wykrzyknikami aż ich nie wyczerpiecie. Następnym krokiem zazwyczaj jest wtedy udanie się na ekspedycję.
Na mapie ekspedycji pojawi się czerwony znacznik zadania osobistego, gdzie musicie się udać. Tam czeka was zazwyczaj walka z bossem lub specjalny przedmiot do znalezienia. Ukończcie cel, a następnie dotrzyjcie do końca ekspedycji – nie ma już znaczenia, czy zwyciężycie, czy polegniecie. Warto tu wspomnieć, że tylko jeden gracz naraz może mieć aktywne swoje osobiste zadanie. Jeśli gracie z losowymi graczami, matchmaking przydzielać będzie was tylko do graczy bez aktywnych Wspomnień. Jeśli gracie ze znajomymi i kilku z was ma aktywne Wspomnienia naraz, gra będzie priorytetyzować i wyświetlać tylko zadanie gracza hostującego.
Po zaliczeniu osobistego celu i powrocie do Twierdzy Okrągłego Stołu będziecie musieli raz jeszcze porozmawiać z kilkoma postaciami oznaczonymi wykrzyknikami. Zróbcie tak, aż ponownie nie wyczerpiecie wszystkich wykrzykników. Możecie wtedy wrócić do dziennika i tam zakończyć Wspomnienie, za co otrzymacie nagrodę. Każda postać ma kilka Wspomnień podczas swojego osobistego wątku. Warto zatem je wykonywać, zwłaszcza jeśli playstyle bohatera się wam podoba – dowiecie się bowiem więcej o historii postaci oraz zdobędziecie nagrody wzmacniające ją.