DLSS 4 „przewiduje przyszłość”, żeby zwiększyć płynność gier bez dodatkowych opóźnień - twierdzi Jensen Huang
DLSS 4 ma być technologią zarezerwowaną dla nowych układów RTX 50. Zapewni im znaczny przypływ liczby klatek na sekundę, a być może także poprawi płynność.

Prezentacja Nvidii na CES 2025 to nie tylko premiera nowych kart graficznych GeForce RTX 5000, Jensen Huang mówił też o sztucznej inteligencji oraz ujawnił kilka ważnych dla tej technologii rzeczy. Warto wspomnieć o fizycznym modelu AI, układach Nvidia Thor przeznaczonych dla autonomicznych aut i robotów, oraz platformy Isaac GROOT. Prowadzący prezentację wspomniał też o DLSS 4, mówiąc o „przewidywaniu przyszłości” dzięki wykorzystaniu AI. Wzbudziło to zainteresowanie, nie dziwi więc, że po konferencji zapytano m.in. o to Jensena Huanga.
DLSS 4 i nowe podejście do generowanych klatek
Jedna z funkcji DLSS, czy Frame Generation, polega na wstawianiu stworzonych sztucznie klatek pomiędzy te wyrenderowane. Te obrazy są interpolowane z danych klatki poprzedzającej i następnej, a więc obie muszą już istnieć przed wysłaniem obrazu dla monitora. To oczywiście powoduje pewne opóźnienie, które może być niewielkie przy dużej liczbie FPS, ale zawsze będzie występować.
Jensen Huang podkreślił, że o ile DLSS 3 „interpoluje przeszłość”, DLSS 4 natomiast „przewiduje przyszłość”. To wydaje się bardzo interesujące. Czyżby znaczne intensywniejsze wykorzystanie AI mogło umożliwić generowanie klatek naprzód, jeszcze przed tymi renderowanymi? Wydaje się, że DLSS 4 może oznaczać generowanie kilku klatek na raz. Oznacza to możliwość uzyskania znacznie lepszych wartości fps, ale nie jest jasne, jak wpłynie na opóźnienie.

Na prezentacji pojawiły się też tekstury i materiały generowane przy użyciu kodu neuronowego. To nowa możliwość dostępna dla układów RTX Blackwell – pozwala na zmniejszenie zajmowanego miejsca w pamięci karty przez te elementy, przy zachowaniu ich jakości. „RTX Neural Materials” to raczej zbiór instrukcji dla wygenerowania konkretnej powierzchni niż ona sama zapisana w swojej postaci. Sztuczna inteligencja ma pomóc w tworzeniu schematów i opisów materiałów.
Być może jest to pewien sposób, by ograniczyć zapotrzebowanie gier na pamięć VRAM. Czy jest to jednak odpowiedź na dość niezadowalającą jej ilość w przypadku niektórych modeli GeForce? 16 GB VRAM-u w RTX 5080, czy zapewne 8 GB w RTX 5060 wydaje się mało, lecz nie wiemy jeszcze jak dokładnie będą się rozwijać gry. Jeśli deweloperzy skorzystają z tej technologii (a wymaga ona ich współpracy), być może faktycznie duże ilości VRAM nie będą potrzebne, przynajmniej na razie.
Karty graficzne w ofercie sklepu RTV Euro AGD
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
Więcej:Tryb AI od Google jest już w Polsce
- Nvidia
- tech
- GeForce
- CES (targi)
- karty graficzne
- DLSS
- CES 2025
- PC