DLSS 4 oznacza profity nie tylko dla najnowszych kart graficznych. Także posiadacze urządzeń z generacji RTX 40 skorzystają na aktualizacji techniki skalowania. Ulepszone Frame Generation obniży wykorzystanie VRAM-u i zwiększy liczbę klatek.
Niektóre z kart graficznych Nvidii, z nadchodzącej generacji nazywanej Blackwell (od GPU) wydają się nie dysponować zadowalającą ilością pamięci. Przynajmniej tak można na to patrzeć z pozycji gracza. 16 GB VRAM zachwycałoby w budżetowym modelu, ale nie w GeForce RTX 5080, czyli wice-flagowcu. Tymczasem okazuje się, że Nvidia ma asa w rękawie – ulepszona technika Frame Generation jest w stanie obniżyć zużycie pamięci.
Jacob Freeman w swoim wpisie na X (ważna osoba w Nvidii, być może w jakimś stopniu powiązana z Gordonem), pokazał porównanie screenów, w jednym przypadku z uruchomioną aktualną wersją Frame Generation, w drugim zaś z tą samą techniką, ale w zaktualizowanej wersji z DLSS 4. Co jest istotne – chodzi w tym przypadku o zwykły Frame-Gen, nie Multi Frame Generation dostępny tylko dla RTX 50.

Widać wyraźnie wzrost ilości FPS-ów, co każe sądzić, że technika wpływa pozytywnie na wydajność renderowania źródłowych klatek. Co w tym przykładzie jest ciekawe, zajętość VRAM spadła z 9 GB do 8,6 GB. Ulepszona technika Frame Generation spowodowała oszczędności w danych przechowywanych w pamięci graficznej. Gdyby jeszcze udało się zredukować o 600 MB, można by powiedzieć, że wystarczy karta z 8 gigabajtami (choć w zasadzie „na styk”).
Jensen Huang na prezentacji podczas CES 2025 mówił o innych sposobach zmniejszania zapotrzebowania na VRAM. Nvidia pracuje nad generowaniem materiałów przy użyciu sztucznej inteligencji, co może dać bardziej spektakularne redukcje w wykorzystaniu pamięci. W tym przypadku trudno jednak oczekiwać, by te nowości były dostępne dla starszych generacji kart graficznych.

Karty graficzne w sklepie RTV Euro AGD
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
Więcej:Jedna z największych zagadek fizyki: czy jesteśmy bliscy odkrycia tajemnicy ciemnej materii?

Autor: Arkadiusz Strzała
Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.