Karty graficzne RTX 40 także skorzystają na wprowadzeniu DLSS 4 - wzrośnie fps i spadnie zużycie VRAM-u

DLSS 4 oznacza profity nie tylko dla najnowszych kart graficznych. Także posiadacze urządzeń z generacji RTX 40 skorzystają na aktualizacji techniki skalowania. Ulepszone Frame Generation obniży wykorzystanie VRAM-u i zwiększy liczbę klatek.

futurebeat.pl

Arkadiusz Strzała

Karty graficzne RTX 40 także skorzystają na wprowadzeniu DLSS 4 - wzrośnie fps i spadnie zużycie VRAM-u, źródło grafiki: Nvidia.
Karty graficzne RTX 40 także skorzystają na wprowadzeniu DLSS 4 - wzrośnie fps i spadnie zużycie VRAM-u Źródło: Nvidia.

Niektóre z kart graficznych Nvidii, z nadchodzącej generacji nazywanej Blackwell (od GPU) wydają się nie dysponować zadowalającą ilością pamięci. Przynajmniej tak można na to patrzeć z pozycji gracza. 16 GB VRAM zachwycałoby w budżetowym modelu, ale nie w GeForce RTX 5080, czyli wice-flagowcu. Tymczasem okazuje się, że Nvidia ma asa w rękawie – ulepszona technika Frame Generation jest w stanie obniżyć zużycie pamięci.

Ulepszone Frame Generation także dla RTX 40

Jacob Freeman w swoim wpisie na X (ważna osoba w Nvidii, być może w jakimś stopniu powiązana z Gordonem), pokazał porównanie screenów, w jednym przypadku z uruchomioną aktualną wersją Frame Generation, w drugim zaś z tą samą techniką, ale w zaktualizowanej wersji z DLSS 4. Co jest istotne – chodzi w tym przypadku o zwykły Frame-Gen, nie Multi Frame Generation dostępny tylko dla RTX 50.

Korzyści płynące z ulepszonego generowania klatek w DLSS 4. Źródło: Jacob Freeman na X - Karty graficzne RTX 40 także skorzystają na wprowadzeniu DLSS 4 - wzrośnie fps i spadnie zużycie VRAM-u - wiadomość - 2025-01-15
Korzyści płynące z ulepszonego generowania klatek w DLSS 4. Źródło: Jacob Freeman na X

Widać wyraźnie wzrost ilości FPS-ów, co każe sądzić, że technika wpływa pozytywnie na wydajność renderowania źródłowych klatek. Co w tym przykładzie jest ciekawe, zajętość VRAM spadła z 9 GB do 8,6 GB. Ulepszona technika Frame Generation spowodowała oszczędności w danych przechowywanych w pamięci graficznej. Gdyby jeszcze udało się zredukować o 600 MB, można by powiedzieć, że wystarczy karta z 8 gigabajtami (choć w zasadzie „na styk”).

Jensen Huang na prezentacji podczas CES 2025 mówił o innych sposobach zmniejszania zapotrzebowania na VRAM. Nvidia pracuje nad generowaniem materiałów przy użyciu sztucznej inteligencji, co może dać bardziej spektakularne redukcje w wykorzystaniu pamięci. W tym przypadku trudno jednak oczekiwać, by te nowości były dostępne dla starszych generacji kart graficznych.

Tak wygląda dostępność technik DLSS na przestrzeni kilku generacji GeForce RTX. Źródło: Nvidia - Karty graficzne RTX 40 także skorzystają na wprowadzeniu DLSS 4 - wzrośnie fps i spadnie zużycie VRAM-u - wiadomość - 2025-01-15
Tak wygląda dostępność technik DLSS na przestrzeni kilku generacji GeForce RTX. Źródło: Nvidia

Karty graficzne w sklepie RTV Euro AGD

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Podobało się?

0

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
4
5
11
12
25

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2025-01-16
03:14

Will.Shagg.U.Hard Chorąży

Wiesz co jest w tym wszystkim najśmieszniejsze, że zamiast dołożyć faktycznie vramu, co by dało rezultat bez sztucznego podbijania, to dokładają kij wie jakich rdzeni pod AI, które finalnie podnoszą cenę karty, pewnie nawet bardziej niż było by to w przypadku vramu. No ale ale, jest coś nowego czym kurteczka się mógł pochwalić na CES, porównać pseudo wydajność 5070 do topu poprzedniej generacji, a ciekawe czy porównałby bez tego bełkotu p AI, tylko faktyczny horsepower w grach które nie mają tego sztucznego nabijania klatek? Ciekawe co wtedy...

Komentarz: Will.Shagg.U.Hard
2025-01-15
23:03

zanonimizowany1407088 Pretorianin

Ludzie są niesamowici cieszą się, że mają więcej klatek w starych grach sprzed kilku lat na najnowszych kartach graficznych.

Komentarz: zanonimizowany1407088
2025-01-15
22:48

Felipesku Konsul

Mówiłem o tym trzy lata temu to się wszyscy śmiali i moje komentarze ustawiał jako spam.

Komentarz: Felipesku

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl