Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 grudnia 2020, 15:18

autor: Bartosz Woldański

Cyberpunk 2077 na PC - sztuczka na poprawę wydajności. Są fanowskie łatki

Premiera Cyberpunka 2077 nie obyła się bez problemów. Gracze narzekają na stan techniczny – nie tylko na konsolach, ale również na PC „kuleje” optymalizacja. Fani postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i poprawić wydajność w grze studia CD Projekt RED.

Cyberpunk 2077 zebrał świetne recenzje na PC, ale premiera gry ma słodko-gorzki smak. Problemy nękają nie tylko wersje konsolowe, ale edycja na komputery osobiste jest również daleka od doskonałości. Pomijając błędy i wysypywanie się do pulpitu, które jest bardzo losowe, optymalizacja pozostawia wiele do życzenia. Spadki klatek na sekundę, niejednokrotnie niczym nieuzasadnione, i zacinanie się (tzw. stuttering) są częstymi uwagami użytkowników na forach dyskusyjnych. Poprawę można zauważyć po zainstalowaniu udostępnionego przez polskie studio CD Projekt RED patcha 1.04, ale nie rozwiązuje on wszystkich problemów, więc fani postanowili przyjrzeć się plikom konfiguracyjnym gry i znaleźć kilka sposobów na poprawę wydajności w Cyberpunku 2077.

Przepis na poprawę wydajności w Cyberpunku 2077

Po przeprowadzonych przez fanów analizach okazało się, że Cyberpunk 2077 ignoruje technikę SMT (ang. Simultaneous Multithreading) w procesorach firmy AMD, nie wykorzystując wielowątkowości, co ma wpływ na działanie gry. Jest to odpowiednik HT (ang. Hyper Threading), którego dobrze powinni znać posiadacze CPU od Intela.

Cyberpunk 2077 na PC - sztuczka na poprawę wydajności. Są fanowskie łatki - ilustracja #1
Cyberpunk 2077 to nie tylko ładne otoczenie, ale również świetnie wyglądające modele postaci.

Posługując się przykładem AMD Ryzen 5 2600, zużycie procesora w grze sięga normalnie tylko 30-50% w rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli. Po zastosowanych przez plugin zmianach wzrasta ono do 50-85% (!), co może, ale nie musi przełożyć się na wzrost liczby klatek na sekundę. Sprawdziliśmy to na rzeczonym CPU i choć wartość FPS nie wzrosła znacząco, to znacznie poprawił się komfort gry dzięki uzyskaniu stabilniejszej wydajności i zniwelowaniu tzw. „ścinek”, które występowały głównie przy ruchach kamerą podczas jazdy po mieście. Zmiany są jednak zależne od posiadanego procesora. Na forach nie brakuje użytkowników, którzy zaobserwowali wzrost liczby klatek na sekundę o kilka lub nawet kilkanaście. Największą różnicę zauważają głównie posiadacze 6- i 8-rdzeniowych układów, ale niekoniecznie tylko w miejscach typowo procesorowych.

Cyberpunk 2077 na PC - sztuczka na poprawę wydajności. Są fanowskie łatki - ilustracja #2
Oświetlenie po włączeniu ray tracingu mocno zyskuje.

To jednak nie jest koniec zmian. Jeden z użytkowników forum Reddit doniósł, że plik „memory_pool_budgets” znaleziony w folderze „config” zdradza, iż wersja PC ma identyczne wartości jak w przypadku wersji na konsole starej generacji. W związku z czym przydzielone jest tylko 1,5 GB RAM-u dla CPU i 3 GB VRAM-u dla GPU. Zwiększenie tych wartości do chociaż połowy posiadanej ilości pamięci operacyjnej (np. 8192 MB w przypadku 16 GB) i maksymalnej ilości pamięci graficznej, jaką oferuje Wasza karta (np. 8 GB w przypadku 8 GB na GeForce lub Radeonie), może również skutkować lepszą wydajnością. Plugin automatycznie zmienia te wartości i nie są wymagane żadne własnoręczne korekty we wspomnianym na forum Reddit pliku.

Według nas Cyberpunk 2077 całkiem dobrze wykorzystuje niniejsze zasoby, mimo tych ustawień, ale postanowiliśmy jednak przetestować tę zmianę, niezależnie od innych wprowadzonych przez modyfikację. Na naszym PC, wyposażonym w procesor AMD Ryzen 5 2600, 16 GB pamięci RAM i kartę graficzną Nvidia GeForce RTX 3060 Ti 8 GB, nie przyniosła ona żadnych korzyści w rozdzielczości 1440p, ale na forach nie brakuje pozytywnych głosów, więc na pewno nie zaszkodzi sprawdzić na własnym sprzęcie.

Cyberpunk 2077 na PC - sztuczka na poprawę wydajności. Są fanowskie łatki - ilustracja #3
Tak wygląda plik konfiguracyjny przed zmianami. Możecie je wprowadzić ręcznie w kolumnie PC oraz wierszach PoolCPU i PoolGPU lub po prostu skorzystać z modyfikacji. Źródło: Reddit.
Cyberpunk 2077 na PC - sztuczka na poprawę wydajności. Są fanowskie łatki - ilustracja #4
A tak wygląda po wprowadzonych zmianach (karta graficzna ma 11 GB VRAM-u, stąd taka, a nie inna wartość). Źródło: Reddit.

Zbiorczą modyfikację (pełna lista zmian), która zawiera wszystkie omówione poprawki, pobierzecie z naszych serwerów (odnośnik poniżej). Pliki należy wypakować do folderu bin/x64 (tam, gdzie znajduje się Cyberpunk2077.exe). W razie jakichkolwiek problemów (np. wyrzucania do pulpitu i występowania błędów) wystarczy je usunąć, by cofnąć zmiany.

Cyberpunk 2077 – optymalne ustawienia graficzne

Zgodnie z tym, o czym poinformowaliśmy jeszcze przed premierą, Cyberpunk 2077 oferuje spore możliwości dostosowywania grafiki. Które opcje najbardziej obciążają podzespoły, a które najmniej? Jakim sposobem uzyskać najlepszy stosunek grafiki do wydajności? Zespół Digital Foundry z brytyjskiego serwisu Eurogamer przygotował odrębny materiał wideo, w którym proponuje następujące ustawienia.

Cyberpunk 2077 – optymalne ustawienia bez ray tracingu:

  • Jakość modeli w cieniach lokalnych – wysoka
  • Jakość cieni lokalnych – wysoka
  • Zasięg cieni lokalnych – wysoka
  • Rozdzielczość cieni kaskadowych – średnia
  • Rozdzielczość mgły wolumetrycznej – ultra (1080p); wysoka (1440p); średnia (4K)
  • Jakość wolumetrycznych chmur – średnia
  • Maksymalna liczba dynamicznych dekali – ultra
  • Odbicia w przestrzeni ekranu – niska lub wysoka (jeśli doskwiera Wam „ziarno”)
  • Jakość oświetlenia podpowierzchniowego – wysoka
  • Okluzja otoczenia – niska
  • Precyzja kolorów – średnia
  • Jakość luster – wysoka (1080p i 1440p); średnia (4K)
  • Poziom szczegółów – wysoka
  • Dynamic Fidelity FX CAS: wyłączone

Cyberpunk 2077 – optymalne ustawienia ray tracingu:

  • Odbicia – włączone lub wyłączone
  • Cienie pochodzące od słońca – wyłączone
  • Oświetlenie – średnia jakość

Gra była testowana przez redaktora serwisu Eurogamer na procesorze Intel Core i9-10900K, 32 GB pamięci RAM i karcie Nvidia GeForce RTX 3090, ale powyższe ustawienia są optymalne, jeśli chodzi o stosunek oprawy wizualnej do wydajności i by cieszyć się zadowalającą płynnością, nie potrzeba do nich tak mocnego PC, zwłaszcza jeśli gramy w 1440p lub 1080p, nie mówiąc o niższych rozdzielczościach.

Cyberpunk 2077 na PC - sztuczka na poprawę wydajności. Są fanowskie łatki - ilustracja #5
Jeśli jednak chcemy korzystać z opcji opartych na śledzeniu promieni, potrzebny jest PC z wydajnym procesorem i jeszcze mocniejszą kartą graficzną.

Wyjątkiem jest ray tracing, który wygląda świetnie w Cyberpunku 2077, ale wiąże się z ogromnym spadkiem liczby klatek na sekundę i nawet RTX 3090 nie daje rady w maksymalnych ustawieniach bez techniki DLSS, którą zalecamy stosować jedynie w trybach „jakościowym” i „zbalansowanym”. Inne opcje zbyt mocno rozmydlają obraz.

Cyberpunk 2077 na PC - sztuczka na poprawę wydajności. Są fanowskie łatki - ilustracja #6
RT działa na razie tylko na kartach Nvidia GeForce z serii RTX 2000 i 3000.

Najbardziej obciążającymi kartę graficzną ustawieniami są: rozdzielczość cieni kaskadowych (zalecamy średni poziom) i mgły wolumetrycznej (zalecamy obniżenie do średniego), jakość wolumetrycznych chmur (tu można rozważyć nawet wyłączenie) oraz w szczególności odbicia w przestrzeni ekranu (polecamy zmniejszyć przynajmniej do wysokiego albo niskiego w przypadku słabszego GPU). Reszta ustawień też ma wpływ na płynność animacji, ale poza może jeszcze rzadko występującymi lustrami czy okluzją otoczenia dopiero zmniejszenie kilku naraz może zaprocentować, tylko wtedy niestety wyraźnym kosztem jakości grafiki.

Nasze ustawienia dobrane pod kartę graficzną GeForce RTX 3060 Ti do rozdzielczości 1440p (druga część poniżej).

Do ray tracingu w rozdzielczości 1440p do karty RTX 3060 Ti/RTX 3070 potrzebny jest mocniejszy procesor niż AMD Ryzen 5 2600, który nieco niedomaga w Cyberpunku 2077, przez co gra zalicza spadki poniżej 50 kl./s (w największym tłumie nawet do ponad 30-40).

Wbrew przedpremierowym obawom Night City żyje i w niektórych miejscach można zauważyć bardzo duży tłum, co z kolei jest nie lada wyzwaniem dla CPU. Cyberpunk 2077 nie tylko mocno wykorzystuje kartę graficzną, ale także przydaje się dobry procesor wielowątkowy. Jeśli Wasz nie daje rady w zatłoczonych dzielnicach, jak np. na targu w Little China, to można pomyśleć o zmniejszeniu gęstości tłumu na „średnio” lub „mało”, co powinno zaowocować dodatkowymi klatkami i/lub mniejszymi spadkami płynności animacji. W przypadku starszych i mniej wydajnych jednostek CPU nawet to jednak może nie pomóc.

Trzeba znaleźć złoty środek i dobrać resztę ustawień pod możliwości swojego PC – mamy nadzieję, że materiał Eurogamera i nasz artykuł pomogą Wam w tym. Liczymy także, że studio CD Projekt RED w kolejnych aktualizacjach nie tylko „załata” błędy, ale także poprawi wydajność, bo – jak pokazały działania fanów – jest co poprawiać.

Cyberpunk 2077 ukazał się na PC oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One 10 grudnia 2020 roku. Na PS5 i Xboksie Series X/S gra działa dzięki wstecznej kompatybilności – na pełnoprawne wydanie będzie trzeba poczekać do 2021 roku.