Ubisoft przekazał, że spodziewa się spadku przychodów w bieżącym roku fiskalnym. Za przyczynę wskazał wzrost popularności gier f2p oraz abonamentów.
Brytyjski oddział wydawniczy Ubisoftu złożył raport za rok fiskalny kończący się w marcu 2025 roku. Przekazał w nim, że spodziewa się spadku przychodów w bieżącym roku finansowym, wskazując na kilka przyczyn, które do tego doprowadziły.
Zdaniem Ubisoftu tradycyjny model sprzedaży pojedynczych gier kosztujących 50-60 dolarów staje się coraz mniej popularny. Na znaczeniu mają za to zyskiwać subskrypcje, takie jak Game Pass, a także stale rozwijane gry-usługi, najlepiej dystrybuowane w modelu free-to play.
Według raportu gracze skupiają się jedynie na garstce najpopularniejszych tytułów, kosztem wszystkich innych, które debiutują na rynku w tradycyjnej formie. W efekcie konsumenci ogrywają mniej gier, ale spędzają przy nich więcej czasu.
Konsumenci grają w mniej gier, spędzają przy nich więcej czasu i w rezultacie – poza kilkoma godnymi uwagi wyjątkami – wiele nowych tytułów ma trudności z wybiciem się i osiągnięciem sprzedaży, jaką mogłyby mieć dawniej. Rynek jest przez to bardziej zmienny, a potencjał każdego konkretnego tytułu – mniej przewidywalny.
Wszystko to doprowadziło do prognozy, zgodnie z którą Ubisoft zakończy rok fiskalny 2026 ze spadkiem przychodów.
Jeżeli śledziliście doniesienia na temat francuskiej firmy, informacja ta może nie być dla Was dużym zaskoczeniem. Sytuacja finansowa Ubisoftu od dłuższego czasu nie wyglądała bowiem najlepiej, co ostatecznie doprowadziło do utworzenia spółki zależnej, w której sporą część udziałów posiada Tencent. W międzyczasie nie zabrakło zwolnień, a wczoraj pojawiła się również plotka o przejęciu firmy. Warto do tego dodać, że parę dni temu opóźniono ważny raport i wstrzymano obrót akcjami.
Twierdzenia Ubisoftu zgadzają się jednak z informacjami podawanymi przez analityków. Niedawno Mat Piscatella przekazał, że większość graczy kupuje tylko jedną lub dwie nowe gry w roku, podczas gdy coraz więcej osób przechodzi na tytuły f2p. Co więcej, według danych młodzi gracze preferują granie gry mobilne ponad tradycyjną rozgrywkę przy konsoli lub PC.
GRYOnline
Steam
OpenCritic
1

Autor: Marcin Bukowski
Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).