Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 10 lipca 2023, 21:30

W Cities: Skylines 2 zbudujemy małe „cuda”; twórcy omawiają strefy

Twórcy Cities: Skylines 2 prezentują kolejne zmiany względem pierwszej odsłony popularnego city buildera. Dziś omówiono strefy oraz darmowe unikalne budynki.

Źródło fot. Colossal Order / Paradox Interactive.
i

Kolejny tydzień przynosi ze sobą nowy wpis studia Colossal Order. Tym razem twórcy Cities: Skylines 2 omówili mechaniki związane z dzielnicami oraz nowinkę w postaci budynków charakterystycznych (Signature Buildings).

Jeśli nie interesuje Was lektura długiego artykułu na oficjalnej stronie firmy Paradox Interactive, wydawca opublikował także krótki materiał wideo podsumowujący dziennik dewelopera. Materiał możecie obejrzeć poniżej.

Stare-nowe strefy

Strefy w mieście działają na podobnej zasadzie co w pierwszym Cities: Skylines, przy czym w „dwójce” jest ich nieco więcej.

  1. Twórcy podwoili liczbę dzielnic mieszkalnych, dając graczom m.in. opcję średnio kosztownej zabudowy szeregowej, tanie apartamentowce oraz rozwiązanie „mieszane” ze sklepami.
  2. Gracze otrzymają też dostęp do opcji dzielnic znanych z pierwszej gry, ale łatwiej będzie usunąć lub zmienić strefy. Każde narzędzie uwzględni funkcję wymazywania, a do tego CS 2 pozwoli na tworzenie innych stref bez potrzeby pozbywania się już istniejących na danym polu.

Na marginesie: Cities: Skylines 2 pozwoli na mieszanie europejskiego i amerykańskiego stylu budownictwa. Inna sprawa, że akurat tutaj gracze chcieliby nieco większej różnorodności (vide Reddit). Być może zobaczymy ją po premierze w nieuniknionych DLC?

Symbioza miasta

Każdy rodzaj dzielnicy będzie mieć inne zapotrzebowania, ale strefy będą niejako zależne od siebie.

  1. Pracownicy korporacji muszą gdzieś mieszkać i robić zakupy, spółki muszą gdzieś sprzedawać swoje towary itd. Co prawda zawsze zostanie opcja eksportu poza miasto, tyle że będzie to nieopłacalne dla firm (a tym samym całej metropolii).
  2. Gracze będą mogli wpływać na strefy na wiele sposobów, głównie ustalając podatki, by – na przykład – zachęcić firmy do skupienia się na produkcji pewnego rodzaju towarów.
  3. Nie tylko zapewni to bonusy za specjalizację, ale potencjalnie także pozwoli zmniejszyć koszty. Zwłaszcza jeśli zapewnimy producentom dostęp do materiałów, by nie musieli sprowadzać ich spoza miasta.

Czynsze i poziomy budynków

W miarę rozwoju miasta konieczne będzie monitorowanie wartości ziemi (Land Value) w poszczególnych dzielnicach, w czym pomoże specjalne narzędzie. Im bardziej dany obszar jest postrzegany jako „pożądany” przez mieszkańców i spółki, tym większa jego wartość dla miasta.

  1. Skutkiem ubocznym rosnącej wartości terenu będzie też wzrost opłat. Zbyt wysoki czynsz może zniechęcić mieszkańców, nawet jeśli dana strefa oferuje im wszystkie udogodnienia (choć brak tychże również skłoni ich do wyprowadzki). Ostatecznie grozi to porzuceniem i niszczeniem budynku, co zwiększa ryzyko jego zawalenia.
  2. Jednakże wysokie opłaty mogą też ułatwić ulepszanie budynków, które będą mieć pięć poziomów rozwoju. Co prawda każdy „awans” również zwiększy koszt utrzymania (a tym samym czynsz), ale też przyniesie ze sobą wymierne korzyści, zmniejszając zużycie wody i prądu, zwiększając liczbę dostępnych mieszkań, zapewniając szybszą produkcję itp.

Małe miejskie cuda

W Cities: Skylines 2 zbudujemy małe „cuda”; twórcy omawiają strefy - ilustracja #1

Unikalne budynki zapewnią korzyści lokalnie lub dla całej metropolii.Źródło: Colossal Order / Paradox Interactive.

Po tym wszystkim możemy przejść do nowości, jaką są budynki charakterystyczne. Signature Buildings można wznieść dopiero po spełnieniu określonych wymagań. Nie ma ograniczeń co do miejsca ich budowy (podobnie jak budynków usługowych), ale każdą konstrukcję tego typu można mieć tylko w jednym „egzemplarzu” naraz.

Budynki charakterystyczne obowiązują te same reguły, co ich „regularne” odpowiedniki. Niemniej każda z tych unikalnych struktur daje też jeden lub więcej pozytywnych efektów, czy to na najbliższą okolicę, czy też na całe miasto.

Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie firmy Paradox Interactive. Cities: Skylines 2 trafi na rynek 24 października. Gra ukaże się na komputerach osobistych oraz konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X/S i będzie od razu dostępna w usłudze Game Pass.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej