Od wielu lat branża growa mierzy się z problemem utrwalania własnego dziedzictwa. Przykre wnioski dotyczące aktualnego stanu rzeczy przedstawione zostały w raporcie Video Game History Foundation.
Opublikowany niedawno przez Video Game History Foundation wyczerpujący raport dotyczący dostępności historycznych gier prowadzi do zaskakujących i niepokojących wniosków. Okazuje się bowiem, że aż 87% klasycznych tytułów znajduje się w stanie „krytycznego zagrożenia”.
Ta i inne statystyki pokazują jasno, jak słabo mają się systemy utrwalania historii medium elektronicznej rozrywki.
Przeprowadzane przez fundację badanie skupione było na grach wydanych przed 2010 rokiem na rynku amerykańskim. Próbka statystyczna obejmowała ponad 4000 losowo dobranych tytułów z szerokiego spektrum lat oraz platform sprzętowych.
Oto kilka z najciekawszych liczbowych statystyk zaprezentowanych w raporcie:
Fatalne statystyki to jednak zaledwie część problemu. Autorzy badania zwracają uwagę na niedogodności związane z instytucjonalnymi archiwami takimi jak chociażby biblioteki, które są w stanie jedynie przechowywać wybrane artefakty growej kultury, ale nie mogą udostępniać ich publicznie. Winą za taki stan rzeczy badacze obarczają grupy lobbingowe reprezentujące interesy branży.
I choć prawodawstwo dotyczące dzieł takich jak książki czy filmy jasno określa zasady ich przechowywania i rozpowszechniania, tak medium growe do tej pory boryka się z brakiem podobnych ustaw i konwencji.
Słowem podsumowania autorzy raportu proponują dalsze drogi rozwoju badań nad archiwizacją gier wideo, a także wyraźnie apelują o podjęcie odpowiednich działań celem złagodzenia problemu.
Skrótowe przedstawienie raportu znajdziecie na oficjalnej stronie fundacji. Dla zainteresowanych tematem całość dokumentu licząca aż 51 stron dostępna jest do pobrania za darmo z tego adresu.
19

Autor: Adam Celarek
Grami interesuje się od najmłodszych lat. Absolwent filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie obronił pracę z zakresu ludologii. Pracę w GRY-Online.pl rozpoczął na początku 2023 roku. W redakcji pełni rolę autora poradników. Entuzjasta RPG-ów, nietuzinkowych gier indie oraz kompetytywnych tytułów e-sportowych (głównie bijatyk oraz gier MOBA). Poza grami interesuje się także papierowymi grami fabularnymi oraz karciankami kolekcjonerskimi. Miłośnik oldskulowej technologii i stylu retro.