CD Projekt Red zaprojektował Wiedźmina 1 w specjalny sposób, tak by dało się w niego grać jedną ręką. Twórca wyjaśnił, do czego miała służyć druga dłoń

Artur Ganszyniec, główny projektant fabuły pierwszego Wiedźmina, podzielił się w sieci ciekawostką o kulisach powstawania gry. Kultowa produkcja CD Projekt Red celowo została zaprojektowana tak, by dało się w nią grać jedną ręką.

Kamil Kleszyk

CD Projekt Red zaprojektował Wiedźmina 1 w specjalny sposób, tak by dało się w niego grać jedną ręką. Twórca wyjaśnił, do czego miała służyć druga dłoń, źródło grafiki: CD Projekt Red.
CD Projekt Red zaprojektował Wiedźmina 1 w specjalny sposób, tak by dało się w niego grać jedną ręką. Twórca wyjaśnił, do czego miała służyć druga dłoń Źródło: CD Projekt Red.

Artur Ganszyniec, główny projektant fabuły Wiedźmina i „principal designer” Wiedźmina 2: Zabójców królów, od kilku tygodni publikuje na swoim youtube’owym kanale serię materiałów, w których wraca do tej pierwszej produkcji, opowiadając o kulisach jej powstawania z perspektywy jednego z twórców. W ramach cyklu Ganszyniec nie tylko wspomina prace nad grą, ale też dzieli się wieloma ciekawostkami.

W odcinku inaugurującym liczącą już 8 epizodów serię (powyżej) autor poruszył wyjątkowo interesujący temat – filozofię stojącą za projektem Wiedźmina. Jak ujawnił, pierwotnym założeniem CD Projektu było stworzenie gry, która trafi do tzw. „casuali” – czyli graczy lubiących dobrą rozrywkę bez przesadnego wysiłku.

Według Ganszyńca, współzałożyciel studia i reżyser kreatywny projektu, Michał Kiciński, postawił jasno określony cel: pierwszy „Wiesiek” miał być tak przystępny, by dało się w niego grać jedną ręką – drugą trzymając np. piwo.

Z tej koncepcji – choć nie bez znaczenia był także mocno zmodyfikowany silnik Aurora, wykorzystany wcześniej m.in. w Neverwinter Nights czy Star Wars: Knights of the Old Republic, w dużym stopniu ograniczający „Redów” – narodził się charakterystyczny system walki, w którym kluczem jest znalezienie odpowiedniego rytmu i timingu. Nie wymaga on od gracza refleksu rodem z gier akcji, ale pozwala poczuć pewną taktyczną satysfakcję z każdego dobrze wykonanego ciosu.

Kiedy się do tego przyzwyczaisz, jest to całkiem przyjemne. Podoba mi się – przyznał Ganszyniec, dodając, że brutalne animacje egzekucji miały podkreślić dorosły charakter produkcji z 2007 roku.

Pomysł został zaimplementowany na tyle udanie, że były członek redakcji tvgry, Kacper Pitala – a zapewne nie tylko on – wspominał swego czasu, że rzeczywiście grał pierwszą odsłonę przygód Geralta jedną ręką, drugą zajadając ciasteczka. Pomagał w tym nie tylko rytmiczny system walki, ale też specyfika rozgrywki, w której duża część czasu upływała na spokojnym przemieszczaniu się między lokacjami.

Ponadto warto przypomnieć, że całą produkcję można ukończyć, korzystając wyłącznie z myszy. Oznacza to więc, że jeśli kiedyś przeszliście Wiedźmina z kubkiem herbaty, piwem, czy talerzykiem ciastek w drugiej ręce, to... postąpiliście dokładnie tak, jak chcieli tego twórcy.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
The Witcher

Wiedźmin

The Witcher

PC
po premierze

Data wydania: 26 października 2007

Informacje o Grze
8.6

GRYOnline

8.8

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Kamil Kleszyk

Autor: Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2025-10-15
16:56

Laschlo Pretorianin

I przy okazji dodali całkiem fajne karty żeńskimi postaciami. Przypadek?

Komentarz: Laschlo
2025-10-15
17:03

sabaru Senator

😂

pierwszy „Wiesiek” miał być tak przystępny, by dało się w niego grać jedną ręką – drugą trzymając np. piwo. albo do trzepania (...), dywanów.

Komentarz: sabaru

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl