Były szef PlayStation docenia Microsoft za wydawanie gier nie tylko na PC i Xboxa. Twierdzi, że to lepsze niż wykorzystywanie lęku graczy w celach marketingowych

Według byłego szefa PlayStation nowa strategia Microsoftu oparta na wypuszczaniu kolejnych gier na konkurencyjne platformy ma sens. Uważa on, że to dobra taktyka marketingowa.

Zuzanna Domeradzka

Były szef PlayStation docenia Microsoft za wydawanie gier nie tylko na PC i Xboxa. Twierdzi, że to lepsze niż wykorzystywanie lęku graczy w celach marketingowych, źródło grafiki: Xbox.
Były szef PlayStation docenia Microsoft za wydawanie gier nie tylko na PC i Xboxa. Twierdzi, że to lepsze niż wykorzystywanie lęku graczy w celach marketingowych Źródło: Xbox.

W ostatnim czasie widzimy, że strategia Microsoftu dotycząca wypuszczania na konkurencyjne platformy (czyli Nintendo Switch oraz PlayStation) gier deweloperów z rodziny Xbox Game Studios nabiera rozpędu. „Zieloni” rzeczywiście zdają się wierzyć w skuteczność taktyki polegającej na udostępnianiu swoich produkcji większej liczbie odbiorców, o której to sam Phil Spencer, szef Microsoft Gaming, mówił w sierpniu zeszłego roku. Świadczy o tym chociażby fakt, że takie duże tytuły, jak Forza Horizon 5 czy Indiana Jones and The Great Circle trafią wiosną tego roku na konsolę Sony (a są też i plotki o innych produkcjach).

Tę nową strategię Microsoftu popiera również były szef PlayStation, Shawn Layden. W wywiadzie przeprowadzonym na kanale YouTube Kiwi Talkz wypowiedział się on na temat wypuszczania ekskluzywnych gier na inne platformy. Layden określił współczesną multiplatformowość (tj. w czasach, gdy koszty produkcji „rosną dramatycznie”) jako strategię, zapewniającą większej liczbie graczy szansę na wypróbowanie danego dzieła.

Rozumiem i doceniam to, że gry z Xboxa [czyt. tytuły ekskluzywne – dop. red.] pojawiają się na innych platformach.

Layden nawiązał przy tym do FOMO (ang. Fear of Missing Out), czyli lęku przed przegapieniem czegoś – w tym przypadku gry wideo, która nie jest dostępna na posiadanej przez nas platformie. Były szef PlayStation twierdzi, że duże firmy rezygnują z wykorzystywania owego lęku w celach marketingowych na rzecz wieloplatformowości właśnie – co widzimy teraz na przykładzie Microsoftu. Według Laydena taka zmiana jest jednak dobra. Na poparcie swoich słów przypomniał on podobny przypadek sprzed lat, dotyczący japońskiego producenta, Segi:

Już to kiedyś widzieliśmy. Pamiętam, jak Sega przenosiła swoje tytuły z Dreamcasta na PlayStation 2. Z czasem Sega stała się firmą zajmującą się wyłącznie oprogramowaniem i pod tym względem była to spora transformacja; [teraz – dop. red.] radzą sobie świetnie.

Chociaż Microsoft coraz bardziej stawia na rozwój usługi Game Pass oraz wydawanie gier na platformy inne niż Xbox czy PC, to raczej nie zanosi się na to, aby wspomniana przez Shawna Laydena historia Segi sprawdziła się u „zielonych” – przynajmniej nie w najbliższym czasie. Mimo wszystko gigant z Redmond nie zamierza zaprzestawać produkcji własnych konsol i chce inwestować w kolejną generację.

Forza Horizon 5

Forza Horizon 5

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 9 listopada 2021

Informacje o Grze
9.0

GRYOnline

8.4

Gracze

8.9

Steam

9.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Elden Ring: Nightreign to nie znak, że twórcy Dark Souls nagle zaczęli podążać za trendami, choć ma „elementy nieobecne w żadnej innej grze FromSoftware”

Następny
Elden Ring: Nightreign to nie znak, że twórcy Dark Souls nagle zaczęli podążać za trendami, choć ma „elementy nieobecne w żadnej innej grze FromSoftware”

Nowy Need for Speed nie nadjedzie zbyt prędko, ale na pewno powstanie. „Planujemy przywrócić tę serię w świeży, interesujący sposób”

Poprzedni
Nowy Need for Speed nie nadjedzie zbyt prędko, ale na pewno powstanie. „Planujemy przywrócić tę serię w świeży, interesujący sposób”

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl