Anno 117 wprowadza istotną zmianę w 16-letniej mechanice. Teraz będzie miała ona więcej sensu i realizmu

Anno 117: Pax Romana zrezygnuje z obiektów na rzecz specjalistów jako sposobu na dostosowanie wirtualnych miast pod preferencje gracza.

Jakub Błażewicz

Anno 117 wprowadza istotną zmianę w 16-letniej mechanice. Teraz będzie miała ona więcej sensu i realizmu, źródło grafiki: Ubisoft..
Anno 117 wprowadza istotną zmianę w 16-letniej mechanice. Teraz będzie miała ona więcej sensu i realizmu Źródło: Ubisoft..

Po 16 latach Anno 117: Pax Romana zmieni ważną mechanikę i wprowadzi specjalistów.

System „przedmiotów” (dosłownych lub wirtualnych postaci) towarzyszył strategicznej serii Ubisoftu od premiery Anno 1404. Niemniej jego implementacja w najnowszej części cyklu (i jej aktualizacjach) najwyraźniej wywołała sporo dyskusji wśród graczy i w „rzymskim” Anno 117 deweloperzy uznali za stosowne wprowadzić pewne zmiany.

Anno 117 stawia na specjalistów

Szczegóły tych poprawek omówiono w najnowszym dzienniku dewelopera, który znajdziecie na oficjalnej stronie serii Anno. Pierwsza z nich raczej nie jest rewolucją: w Anno 117 zamiast „przedmiotów” pojawią się „specjaliści”. Teraz bowiem wszystkie te „obiekty” będą wyłącznie postaciami, które gracz „zdobędzie” albo poprzez wykonywanie zadań, albo poprzez drzewko odkryć, albo zatrudniając je u handlarzy.

W grze znajdą się 4 kategorie specjalistów, którzy będą różnić się kompetencjami. W praktyce oznacza to, że niektórzy z nich zapewnią większe korzyści po umieszczeniu ich w odpowiednim budynku lub na statku, ale też okażą się oni trudniejsi do zdobycia.

Szczególnie cenne postacie warto będzie umieścić w willi gubernatora (governor villa). Ta kluczowa konstrukcja ma bowiem największe pola oddziaływania, co oznacza, że zapewni premię za obecność specjalisty największej liczbie budynków. Do tego w willi da się osadzić wielu tych ekspertów, przy czym liczbę wolnych miejsc determinuje prestiż gracza.

Niemniej niektórych specjalistów lepiej będzie oddelegować do oficjum (Officia). To pozwoli bowiem na korzystanie z premii zapewnianych przez te postacie w dalszych regionach wirtualnej dziedziny. Oczywiście ostatecznie to gracz zadecyduje, jak i gdzie wykorzystać bonusy zapewniane przez specjalistów, co pozwoli na tworzenie wyspecjalizowanych ośrodków produkcyjnych.

Na razie część graczy nie jest do końca przekonana do tych zmian, zwłaszcza do tego, że pola oddziaływania oficjów i willi nie mogą się pokrywać. Większość fanów czeka jednak na dodatkowe informacje – a przede wszystkim na sprawdzenie owych nowości w praktyce.

Anno 117 zadebiutuje 13 listopada na PC, PS5 i XSX/S.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
  2. Nowa era w city builderach? Tak zapowiada się Anno 117: Pax Romana
  3. „Prywatnie nadal jestem fanem średniowiecznych odsłon Anno”. Rozmawiamy z Manuelem Reinherem o Anno 117: Pax Romana
Anno 117: Pax Romana

Anno 117: Pax Romana

PC PlayStation Xbox
przed premierą

Data wydania: 13 listopada 2025

Informacje o Grze
Przed premierą
72
graczy czeka na grę.
Czekasz?
Podobało się?

0

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Netflix rozwścieczył amerykańskie wojsko. Fikcyjny scenariusz thrillera źródłem niepokoju

Następny
Netflix rozwścieczył amerykańskie wojsko. Fikcyjny scenariusz thrillera źródłem niepokoju

Postać z 3. aktu Baldur's Gate 3 można spotkać bardzo wcześnie. Prawie nikt tego nie zauważa, bo wymaga to skopania masy testów

Poprzedni
Postać z 3. aktu Baldur's Gate 3 można spotkać bardzo wcześnie. Prawie nikt tego nie zauważa, bo wymaga to skopania masy testów

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl