Twórca Ori o dyskach PS5 i Xbox Series X: „1 TB to za mało”

Thomas Mahler, dyrektor produkcji serii Ori, wypowiedział się na temat dysków konsol PlayStation 5 oraz Xbox Series X. Twórca z Moon Studios nie omieszkał wspomnieć zalet SDD Sony i Microsoftu, ale wyraził swoje rozczarowanie pojemnością zaledwie 1 TB.

futurebeat.pl

Jakub Błażewicz

Twórca Ori o dyskach PS5 i Xbox Series X: „1 TB to za mało” - ilustracja #1
Dyski konsol dziewiątej generacji mogą imponować pod wieloma względami, ale nie rozmiarami.

W ostatnich miesiącach wiele słyszymy na temat wykorzystania dysków SSD w kontekście dziewiątej generacji konsol, co ma być (przynajmniej zdaniem niektórych) kluczową zmianą. Jednakże Thomas Mahler z Moon Studios (seria Ori) zwraca uwagę na pewien problem. Deweloper rozpisał się na forum ResetEra o możliwościach PlayStation 5 i Xboksa Series X, a konkretniej o różnicach w promowanych przez Microsoft oraz Sony dyskach SSD. Mahler mimochodem wyraził rozczarowanie ich rozmiarem, bo – jak twierdzi – 1 TB miejsca na dane to obecnie za mało:

Na marginesie, do bani jest to, że 1 TB [miejsca na dysku – przyp. autora] to teraz po prostu za mało, tak że przygotujcie się na częste sprzątanie [dysku], przynajmniej do czasu pojawienia się nowych wersji konsol z większymi dyskami SSD. Ostatnie Call of Duty zajmowało jakieś 170 GB, tak że wątpię, byście mogli mieć więcej niż 10-15 gier naraz na swoich urządzeniach.

Twórca Ori o dyskach PS5 i Xbox Series X: „1 TB to za mało” - ilustracja #2
Ostatnie Call of Duty zajmuje ogromną ilość miejsca na dysku.

Przytoczona przez Thomasa Mahlera seria Call of Duty to nie jedyny przykład ogromnego zapotrzebowania współczesnych gier na miejsce na dysku twardym, aczkolwiek bez wątpienia najbardziej wymowny. Na początku maja gracze Call of Duty: Modern Warfare narzekali, iż waga tytułu przekroczyła już 180 GB, a ostatni patch również okazał się wyjątkowo wymagający pod tym względem. Nawet relatywnie mniejsze produkcje z kategorii AAA zwykle potrzebują około 50 GB miejsca na dysku. Nie brakuje też wielu nowych gier goniących cykl firmy Activision. Łatwo więc zrozumieć narzekania Mahlera.

Na szczęście firmy najwyraźniej zdają sobie sprawę z tego problemu. Jeszcze w marcu Microsoft informował o możliwości wykorzystania specjalnych kart pamięci od Seagate o pojemności 1 TB w celu uzyskania dodatkowego miejsca. Plotki sugerują też, że PS5 może otrzymać wersję z dyskiem 2 TB. Inna sprawa, iż nie są to idealne rozwiązania, zwłaszcza że w obu przypadkach niejasna pozostaje kwestia ceny.

Podobało się?

78

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum PlayStation
2020-06-18
10:57

adam11$13 Legend

adam11$13
😁

Dlaczego mam wrażenie, że osoby, które kiszą na dysku po 20 gier na raz to te same osoby, które przechodzą 1-2 gry na rok?

Komentarz: adam11$13
2020-06-18
12:30

Moby7777 Generał

A zwrócił ktoś uwagę na to, że przejście na SSD prawdopodobnie przyczyni się też do zmniejszenia objętości gier?

Już tłumaczę: w dobie dysków magnetycznych czas dostępu do danych jest uzależniony od tego, gdzie dany plik jest fizycznie zapisany. Z tego powodu twórcy często zapisują dane powiązane z daną sceną obok siebie - nawet jeśli oznacza to, że tekstura do pokrycia stołka czy innego badziewia zostanie powielona. Po prostu lepiej jest zapisać to "fefdziesiąt" razy tak żeby ładowanie szlo szybciej niż pierdzielić się z każdym megabajtem. SSD nie mają tego problemu i czas dostępu do danych jest stały niezależnie od fizycznego ulokowania sektora, więc taka zabawa w duplikację nie będzie potrzebna.

Dodatkowo nowe konsole mają mieć sprzętową dekompresję (na pewno jest w PS5, co do XSX nie jestem pewny ale myślę że też dadzą) co oznacza, że twórcy nie muszą kombinować z kompromisem "poziom kompresji vs moc potrzebna na rozpakowanie".

Komentarz: Moby7777
2020-06-19
11:34

jahras Pretorianin

"Dyski konsol dziewiątej generacji mogą imponować pod wieloma względami, ale nie rozmiarami."

Pan redaktor miał na myśli pojemność danych, a nie rozmiar? ;)

Komentarz: jahras
2020-06-30
16:04

Dsls Junior

Jedna rzecz mnie zastanawia. Mianowicie Sony podaje wielkość 825GB na gry, gdyż 1TB SSD to w rzeczywistości ok 930GB minus rezerwacja na OS wychodzi ok 105GB i się zgadza: 825GB na gry.
Natomiast Microsoft podaje 1TB, ale w rzeczywistości też będzie 930GB minus rezerwacja na OS, więc nie jest tak że Xbox będzie miał 1TB, a ps5 tylko 825GB - bedzie podobnie

Komentarz: Dsls
2020-06-30
17:00

Dsls Junior

Tak, możesz mieć rację. W takim razie po odjęciu miejsca na os, możemy mieć ok 700gb na gry

Komentarz: Dsls

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl